Konfigurering af hjemme-netværk
Fra : jho@post12.tele.dk

Dato : 22-04-03 08:22

Jeg skal have koblet mine 4 pcere sammen i netværk og have det
tilsuttet adsl-routeren til min hjemmearbejdsplads.

Jeg har tænkt mig følgende konfigurering:

PC(server) adsl-router----PC(hjemmearbejdsplads)
| |
| |
PC------switch

PC------switch----PC

Der er ca. 10 meter mellem de to switche.

Er det den korrekte konfigurering?
Hvilke kabler skal benyttes?
Hvad er kravet til switchene(uplink port mm)

Kan jeg nøjes med én firewall eller skal der én på hver pc?

Serveren skal ikke have forbindelse til internettet, hvordan undgår
jeg det?

Jim

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 22-04-03 15:31

jho@post12.tele.dk wrote:
> Jeg skal have koblet mine 4 pcere sammen i netværk og
> have det tilsuttet adsl-routeren til min hjemmearbejdsplads.

Routeren er altså adgangen til din arbejdsplads eller hvad?

> Jeg har tænkt mig følgende konfigurering:

> [...]

Det kommer lidt an på hvad du vil opnå,
jeg syntes det er svært at finde ud af hvad du vil.

> Hvilke kabler skal benyttes?

PC til switch er alm. parsnoede kabler (twisted pair)
med RJ45 stik og switche imellem er det også alm.
kabler (fra uplink til alm. port eller et krydset (crossover)
når det er fra og til uplink porte).
PC til router er også et alm. kabel, et alm. kabel er
et ikke krydset kabel.

> Hvad er kravet til switchene(uplink port mm)

Det kommer nok mere an på netkortene, men
jeg vil sige de skal være 10/100Mbit og have
autosensing* på portene. Autosensing betyder
switchen selv finder ud af om de tilsluttede enheder
bruger 10 eller 100Mbit og om der bruges et
krydset eller et lige (alm.) kabel.

> Kan jeg nøjes med én firewall eller skal der én på
> hver pc?

En router er en slags firewall, den gør det i hvert
fald en del svære at bryde ind på dit lokale net,
forudsat den er sat ordentligt op.

> Serveren skal ikke have forbindelse til internettet,
> hvordan undgår jeg det?

Hvad sker der da ved det?
- Hvad bruges serveren da til?
Som jeg læser din tegning er serveren forbundet til
routeren, er routeren ikke din internet gateway?

Jeg ville dog tilslutte routeren direkte til en af switchene
og så sprede internet (?) den vej, men igen jeg er
meget i tvivl om hvad du egentlig vil.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.