Adaptec Duoconnect 3121
Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 08:21

Hej,

Jeg har for noget tid siden købt sådan et indstikskort (subject).
<http://www.adaptec.com/worldwide/support/suppdetail.html?prodkey=AUA-3121>

På en af IEEE1394-portene på kortet har jeg koblet en ekstern harddisk
og på USB2 en scanner og en printer. Ofte oplever jeg at min printer
går i stå med at printe midt i det hele og specielt når det drejer sig
om print i topkvalitet hvor det tager lidt længere tid end normalt at
printe jobbet. Surt at printeren bare stopper når den næsten er færdig
så papir og det brugte blæk er lige til skraldespanden.

Noget tyder på at jeg kan undgå at printeren stopper ved at sørge for
at scanneren ikke står tændt når jeg printer. Det lyder mystisk, men
det ser faktisk sådan ud. Det er måske fordi at printer og scanner er
koblet på det samme kort, men det burde vel kunne fungere.

Det er også sket et par gange at computeren mister forbindelsen til den
eksterne harddisk og det er ikke så heldigt. Det er sket her sidste nat
og i logbogen står der følgende:

22-04-2003   04:30:45   sbp2port   Error   None   9   N/A   MADSEN
The device, , did not respond within the timeout period.

Og så fortsætter det ellers med bunker af udråbstegn med følgende:
22-04-2003   04:30:46   Disk   Warning   None   51   N/A   MADSEN
An error was detected on device \Device\Harddisk2\D during a paging
operation.

Det får mig til at tro at der er et eller andet galt med det kort
selvom der tilsyneladende ingen konflikter er når man tjekker inde i
Enhedshåntering. Problemet kan forekomme både på Win2000 og XP for
jeg har oplevet det begge steder.

Er der nogen der har en idé til hvad der kan være galt?

Madsen.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-04-03 17:07

> Er der nogen der har en idé til hvad der kan være galt?

Har du stadig garanti på kortet - så ville jeg prøve med en ombytning, men
det er selvfølgelig lidt svært hvis fejlen kun er periodisk.

Har du prøvet at isætte det i en anden PCI port evt. ?

Har du prøvet at skifte USB 2 stik - til et af de 2 andre på kortet ?

Har du prøvet at monterer printeren i et af USB 2 stikkene på selve
bundkortets bagpanel og så istedet for montere din Logitech MX700 mus på
Adaptec duoconnetct kortet - den bruger mindre strøm ?

Jeg har ikke umidelbart bedre bud - måske er der en lille fejl i lodningen
på duoconnect kortet, måske du har påført den lille fejl ved en
af/påmontering af kortet, hvor kortet måske har rørt bunden af kabinettet ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Madsen

Dato : 22-04-03 17:58

Dr.Ralph skrev:

> Har du stadig garanti på kortet - så ville jeg prøve med en
> ombytning, men det er selvfølgelig lidt svært hvis fejlen kun er
> periodisk.

Ja, det er også min største bekymring for det fungerer egentlig
fint nok i det daglige, men det kokser bare engang imellem.
Jeg har også oplevet et par gange at den eksterne harddisk ikke
bliver fundet under opstarten af Win2000 eller XP. Man kan så
blot genstarte eller logge af og på igen og så bliver den fundet.

Det der irriterer mig mest er dog det med printeren for det er
virkelig en plage at den kan finde på at stoppe. Jeg har ikke
oplevet det problem før at jeg fik min nye scanner installeret.
Min gamle scanner var koblet på en SCSI-kort, men den nye er så
koblet på Duoconnet i stedet. (SCSI-kortet sidder ikke længere i
maskinen).

> Har du prøvet at isætte det i en anden PCI port evt. ?

Det har jeg lige flyttet her for et par timer siden ja.
Det ændrer bare ikke en tøddel på de tildelte IRQ-adresser i
Windows, men det vidste jeg nu godt i forvejen at det ikke ville
gøre. Det er nok værd at forsøge alligevel tror jeg.

> Har du prøvet at skifte USB 2 stik - til et af de 2 andre på
> kortet ?

Ja, det har jeg prøvet, men det gør tilsyneladende ingen forskel.
Jeg har også prøvet at flytte den eksterne harddisk over på en
af de andre IEEE1394-stik, men det gjorde heller ingen forskel.

> Har du prøvet at monterer printeren i et af USB 2 stikkene på
> selve bundkortets bagpanel

Mit bundkort har ikke USB 2 på bundkortet. Kun USB 1.1 eller hvad
det nu end hedder. Den kører væsentlig langsommere på bundkortets
USB-controller. Man kan tydeligt mærke at den ikke bliver fodret
med den samme hastighed som når den er koblet på USB 2.

> og så istedet for montere din Logitech MX700 mus på Adaptec
> duoconnetct kortet - den bruger mindre strøm ?

Kan MX700 køre USB 2 ? Det var jeg ikke klar over.
Min MX700 kører pt. PS/2 for jeg vil kunne bruge den i DriveImage
når jeg booter på disketterne og det kan jeg ikke hvis den er koblet
til USB-porten. Mit tastatur kører også PS/2.

> [...]
> lodningen på duoconnect kortet, måske du har påført den lille fejl
> ved en af/påmontering af kortet, hvor kortet måske har rørt bunden

Jeg plejer at være meget varsom med sådan noget, men man skal
selvfølgelig aldrig sige aldrig.

Tak for hjælpen. :)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 03-05-03 22:13

Madsen skrev:

> Det der irriterer mig mest er dog det med printeren for det er
> virkelig en plage at den kan finde på at stoppe. Jeg har ikke
> oplevet det problem før at jeg fik min nye scanner installeret.

Problemet er tilsyneladende forsvundet efter at jeg har geninstalleret
WinXP og undladt at bruge Adaptecs drivere, men i stedet Microsoft egne
drivere til Adaptec-kortet.

Madsen.