USB mus, Gentoo, hvordan
Fra : Thomas

Dato : 22-04-03 07:31

Hvordan får jeg min USB mus til at virke under gentoo?
Jeg følger guiden for installation af Xfree86 og KDM fra gentoo.org.
tilsyneladenden skal jeg compilere en ny kernel hvor jeg aktiverer mousedev,
hid, usb-uhci og input..
MEN jeg kan kun finde usb HID som eg har ativeret.
de andre er det mig umuligt at finde.
Hvad gør jeg forkert.
( kører #make menuconfig )
normalt har jeg også valg at kompilere andre ting direkte ind i kernen,
hvorimod de ofte anbefaler at man modulerer det istedet.. Hvad er fidusen og
hvorfor?

venligst

Thomas

Fra : Axel Eystein Jensen

Dato : 22-04-03 08:14

Thomas wrote:

> MEN jeg kan kun finde usb HID som eg har ativeret.
> de andre er det mig umuligt at finde.
Kig lidt i din .config fil. Så kan du få en pejling til hvor de
forskellige ting er.

--
Mvh.
Axel

Fra : Peter Jensen

Dato : 23-04-03 08:57

Thomas wrote:

> Hvordan får jeg min USB mus til at virke under gentoo?

Det havde jeg meget sjov med sidst. Jeg låste kernen 3 gange inden jeg
ramte rigtigt. Jeg brugte dog også vanilla-sources. Det er muligt at de
andre kerner har gjort lidt mere arbejde for dig.

> Jeg følger guiden for installation af Xfree86 og KDM fra gentoo.org.
> tilsyneladenden skal jeg compilere en ny kernel hvor jeg aktiverer
> mousedev, hid, usb-uhci og input..

Her er de moduler jeg mener er vigtige. Jeg er ikke 100% sikker på at de
alle er nødvendige, men jeg vil ikke eksperimentere nu, da der ikke er
nogen i nærheden der kan reboote maskinen, hvis noget går galt.

hid 14152 0 (unused)
usbmouse 2300 0 (unused)
mousedev 4472 2
input 3520 0 [hid usbmouse mousedev]
usb-uhci 24428 0 (unused)

> MEN jeg kan kun finde usb HID som eg har ativeret.
> de andre er det mig umuligt at finde.
> Hvad gør jeg forkert.

Kort fortalt: Du kigger de forkerte steder

> ( kører #make menuconfig )

input: "Input core support" ---> "Input core support"
mousedev: "Input core support" ---> "Mouse support"
usb-uhci: "USB support" ---> "UHCI (Intel PIIX4, VIA, ...) support"

NOTE: Hvis "UHCI Alternate Driver (JE) support" er aktiv som kompileret
ind i kernen, så skal den deaktiveres før den anden driver (som vist
virker bedre) kan bruges!

hid: "USB support" ---> "USB Human Interface Device (full HID) support"
usbmouse: "USB support" ---> "USB HIDBP Mouse (basic) support"

NOTE: Hjælpen til usbmouse fraråder brugen, men det ser ud som om at det
er en fejl. Grunden til at jeg tror det er at den nævner keyboardet,
samt siger at det næsten med sikkerhed ikke er det du ønsker. Jeg kan
ikke få det til at virke uden ...

Når disse moduler er loadede vil musen være på /dev/input/mouse0
Min mus er en logitech scrollmus. Det følgende virker vist med de fleste
scrollmus.

Min /etc/init.d/gpm indeholder:
---BEGIN---
MOUSE=imps2
MOUSEDEV=/dev/input/mouse0
----END---

Min /etc/X11/XF86Config siger dette om musen:
---BEGIN---
Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "IMPS/2"
Option "Device" "/dev/input/mouse0"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
----END----

> normalt har jeg også valg at kompilere andre ting direkte ind i
> kernen, hvorimod de ofte anbefaler at man modulerer det istedet.. Hvad
> er fidusen og hvorfor?

Fordelen ved at have en modulær kerne er at du kan skifte hardware uden
at skulle kompilere selve kernen om. Hvad nu hvis du pludselig får en
PS2 mus du hellere vil bruge?

Noget andet er hvis man skulle få brug for at initialisere noget
hardware. F.eks. kan det ske at mit TV capture program crasher og lader
lyden køre. I Windows er jeg nødt til at genstarte da driveren "er i
brug". Med min Linux opsætning kan jeg skrive "rmmod bttv;modprobe
bttv", hvorefter det virker igen.

Endnu et sted hvor det er smart at bruge moduler er når man har et
kombineret DVD/CD-RW drev. DVD delen skal køre som IDE, da der skal
aktiveres DMA. CD-RW delen skal køre som IDE-SCSI emulering, hvor DMA
ikke er muligt. Man kan ikke gøre begge dele samtidigt, men med moduler
er det en simpel sag at skifte.

--
PeKaJe

This life is a test. It is only a test. Had this been an actual life, you
would have received further instructions as to what to do and where to go.