Fluer til skjern Å
Fra : Peter Michael Nielse~

Dato : 21-04-03 22:19

Hej

Jeg har lige været en tur i det vestjydske og som mange andre syntes jeg
omægningen af Skjern Å er kommet til at se godt ud, Jeg har derfor tænkt mig
og prøve skjern Åen i år istedet Karup Å , er der nogen som kan hjælpe med
fluemønstre, evt nogen der kan komme med tips til den nu omlagte Skjern Å

Hilsen

Peter Michael Nielsen

Fra : Jan Persson

Dato : 22-04-03 10:59

Hej Peter,

Mange af de lokale sværger stadig til hedefluen, dvs. en red tag palmer med
hvid hårvinge.

Andre fluer, som jeg ved har fanget fisk er Turbo samt uldsokken (gerne som
rørflue i lille str.).

Se evt. Skjern Å foreningens hjemmeside, der er lidt flere lokale
fluemønstre.

Mange fisker med intermediate line, men jeg vil selv helt klart anbefale en
synkeline (evt. Teeny T-300)
da den kommer helt ned i hullerne, hvor både laks og havørred ynder at
opholde sig.

Tight lines !!

Jan Persson
-----------------

Fra : Lars Lind

Dato : 22-04-03 13:31

Hej.
Jeg kan kun give Person ret i hans udsagn ang. de nævnte fluer. Skjerns
Fancy eller Hedefluen som den også hedder, er garanteret den flue, der har
flest laks på sin samvittighed. Det er også den, der bruges mest. Personligt
sværger jeg til rørfluer i forskellige størrelser, alle med cone heads, kort
krop, lang vinge af fx. egern hale eller endnu bedre rævehale. I foråret
fisker mere skrigende farver a la orange godt, men senere bør man bruge mere
dæmpede farver som brunt - sort. En af mine klare farvoritter er Munro
Killer.
De gamle garvede fiskere ved åen bruger typisk synke 2 - 3. Personligt
bruger jeg mest flydeline med omtalte rørfluer med cone heads eller
intermidiat liner. Desværre ser det ikke ud til at det traditionelle gode
havørredfiskeri her i starten af sæsonen bliver godt. Derimod er der noget
der tyder på, at der er ret godt med laks i åen, selv allerede nu. Det kunne
tyde på, at det for laksefiskeriet kunne blive en god sæson. Husk kun 2
laks/mand/ år, samt at der er fangstregistreringspligt ved fangst af laks og
havørred.. Vil man se en af de smukke laks fra premieren, kan den ses på
vores hjemmeside www.skj-lf.dk den er på 7,4 kg.
Lind