Ekstern Harddisk til Bærbar pc
Fra : KRP

Dato : 21-04-03 22:49

Hej Alle

Har en bærbar pc med 30 GB HD.
Men villle egentligt gerne have en ekstern HD til at lagre større filer,
downloade til og afspille større filer fra.

Mit spørgsmål er...:
Hvilken type skal denne HD være: USB 2.0 eller Firewire...
og hva er de enkelte fordele for disse to standarder?

v.h.
Kasper

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-04-03 23:40

On Mon, 21 Apr 2003 23:48:50 +0200, "KRP" <kasper_riis@hotmail.com>
wrote:

>Har en bærbar pc med 30 GB HD.

To stk?

>Mit spørgsmål er...:
>Hvilken type skal denne HD være: USB 2.0 eller Firewire...
>og hva er de enkelte fordele for disse to standarder?

Maxtor har en til rimelig penge med begge dele. Min virker fint.
Hastighedsmæssigt skulle der ikke være nævneværdig forskel på de to
overførselsmåder.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Uni Bull

Dato : 22-04-03 08:47

"KRP" <kasper_riis@hotmail.com> wrote in message
> Mit spørgsmål er...:
> Hvilken type skal denne HD være: USB 2.0 eller Firewire...
> og hva er de enkelte fordele for disse to standarder?

For det første skal du være sikker på, at din bærbare har USB2.0 og ikke kun
USB1.1...
Det vil selvfølgelig stadig virke, men uha det går langsomt.

Jeg har prøvet både FireWire (DVD-brænder) og USB2.0 (harddisk).
Tilslutningsmæssigt fungerer begge dele (i Windows) fuldstændig som om
du tilsluttede en gamepad el.lign. - det fungerer bare!

Men hvis jeg skulle vælge mellem de to standarder, ville valget nok falde på
USB2.0. Den teoretiske overførselshastighed er en smule højere, men primært
har du bagudkompatibiliteten... Så selvom det vil gå langsomt, vil du kunne
bruge disken på en hvilken som helst computer med USB.
Alt andet lige, så er det de færreste der har FireWire-tilslutning...
--
Uni Bull
København K

Fra : KRP

Dato : 22-04-03 18:27

Hej igen

Uni bull skrev:
> [...]
primært >har du bagudkompatibiliteten... Så selvom det vil gå >langsomt, vil
du kunne bruge disken på en hvilken som >helst computer med USB.

God pointe!...
Har USB 2.0 og firewire når jeg spørger :) Men tak for betænksomheden !
Ang. hastighed har jeg også hørt andet sted at USB lige er lidt bedre...
så tak til jer begge...kunne være man bare skulle tage en af dem som Peter
nævner med begge....
Ellers...hvis det er dyrt...bliver det usb 2!

thanks
Kasper

Fra : Jannik Nisted

Dato : 23-04-03 09:25

Hej Kasper,

Først jeg er ret sikker på at firewire lige er lidt hurtigere end USB
2.0, men det er ikke den store forskel så du vil næppe mærke forskel.

Jeg havde selv det samme problem som dig og valgte at købe Maxtor 5000
200gb 7200 rpm med 8mb cache, den kostede ca 2500 kr. og er det hele
værd.

alternativt kan man få den i en 250 gb model 5400 rpm med 2mb cache,
også til 2500 kr.

Valgtet er dit mere plads eller hurtigere harddisk.

Begge harddisks har BÅDE firewire og USB 2.0 så her er det din bærbar
der er afgørende.

hver 100% sikker på at du har USB 2.0 ellers skal det være firewire
forskellen er markant.

hilsen Jannik

Fra : Uni Bull

Dato : 23-04-03 14:26

"Jannik Nisted" <janniknisted@get2net.dk> wrote in message
> Først jeg er ret sikker på at firewire lige er lidt hurtigere end USB
> 2.0, men det er ikke den store forskel så du vil næppe mærke forskel.

Nej!
USB2.0 480Mbps
FireWire 400Mbps

--
Uni Bull
København K

Fra : Jannik Nisted

Dato : 24-04-03 10:07

"Uni Bull" <sorry@nojoy.here> wrote in message news:<3ea69485$0$32001$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> "Jannik Nisted" <janniknisted@get2net.dk> wrote in message
>
> Nej!
> USB2.0 480Mbps
> FireWire 400Mbps

ok.

jeg havde fået det oplyst den anden vej, men samme tal.

hilsen Jannik

Fra : KRP

Dato : 23-04-03 17:05

"Jannik Nisted> Jeg havde selv det samme problem som dig og valgte at købe
Maxtor 5000
> 200gb 7200 rpm med 8mb cache, den kostede ca 2500 kr. og er det hele

OK tak.
Kan man køre en film fra den eksterne harddisk uden overførsels problemer -
dvs. at ik "lagger" eller lign?...

v.h.
kasper

Fra : Uni Bull

Dato : 23-04-03 19:32

"KRP" <kasper_riis@ REMOVETHIS hotmail.com> wrote in message
> OK tak.
> Kan man køre en film fra den eksterne harddisk uden overførsels
problemer -
> dvs. at ik "lagger" eller lign?...

Med USB2.0/FireWire er der ingen problemer med noget som helst!
Via USB1.1 (12Mbps!?) burde det kunne lade sig gøre, men det er
nok lige på grænsen...
--
Uni Bull
København K

Fra : KRP

Dato : 23-04-03 20:34

"Uni Bull" skrev
> Med USB2.0/FireWire er der ingen problemer med noget som helst!
> Via USB1.1 (12Mbps!?) burde det kunne lade sig gøre, men det er
> nok lige på grænsen...

Er forskellen mellem usb 2 og usb 1 godt nok så stor.... ca. 12 Mbps versus
400 Mbps?
Det var da vildt...hvordan kan de have fået teknologien så meget bedre?

v.h.
kasper