/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
lyd efter fly
Fra : Nikolaj Berliner Hom~


Dato : 21-04-03 22:34

Hej

Håber at have ramt den rigtige gruppe - Kunne ikke lige finde nogen
fysik-grupper.

Nå, men: Jeg var for nylig på Amager, hvor jeg i et stykke tid sad på en
strand der ligger for enden af en af Kastrups landingsbaner. Her kom flyene
ind over på vej til landing. Meget sjovt at se på...
Der var en ting der undrede mig. Man kan selvfølgelig høre motorstøjen når
flyet passerer lavt over hovedet på en, men så når flyet var næsten væk og
motorstøjen var "langt væk" så kunne man i luften høre en sjov "knasende"
lyd. Denne lyd bevægede sig altså bag flyet med samme hastighed som flyet
var passeret, men langt bagefter.
Spørgsmålet er så, hvad denne lyd kommer af. Det må selvfølgelig være flyet,
der laver en eller anden luftstrøm, men en nærmere forklaring ville jeg
gerne have. - Håber at nogen kan hjælpe

På forhånd tak

Nikolaj Hommelgaard




 
 
Bjarke Dahl Ebert (21-04-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Dahl Ebert


Dato : 21-04-03 23:40

"Nikolaj Berliner Hommelgaard" <spamtrap020909@hommelgaard.com> wrote in
message news:3ea463ae$0$24710$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Nå, men: Jeg var for nylig på Amager, hvor jeg i et stykke tid sad på en
> strand der ligger for enden af en af Kastrups landingsbaner. Her kom
flyene
> ind over på vej til landing. Meget sjovt at se på...

Hehe, det kunne jeg også sagtens have brugt en dags tid på

> Der var en ting der undrede mig. Man kan selvfølgelig høre motorstøjen når
> flyet passerer lavt over hovedet på en, men så når flyet var næsten væk og
> motorstøjen var "langt væk" så kunne man i luften høre en sjov "knasende"
> lyd. Denne lyd bevægede sig altså bag flyet med samme hastighed som flyet
> var passeret, men langt bagefter.

Mit gæt: Flyene genererer nogle randhvirvler (wake turbulence) fra
vingespidserne. De skyldes at overtrykket fra undersiden af vingerne søger
at udligne sig med undertrykket fra oversiden, hvilket kan ske rundt om
vingetippen. Det er en uønsket effekt, som koster energi og som kan være
meget generende eller direkte farlig for (små) fly der følger kort bagefter.
Denne efffekt er mest udtalt ved lav fart, dvs. specielt under start og
landing.
Randhvirvlerne bliver i luften længe efter at flyet er passeret (op til
flere minutter), men de bevæger sig udad og nedad, vistnok ca. 500 fod/min
(2,5 m/s).

Jeg gætter på at det du har hørt, er når hvirvlerne nåede jordoverfladen.
Det passer med at flyene kommer over dig med lav fart, i lav højde. Hvis de
fx er 50 meter oppe, skulle der gå ca. 20 sekunder før du får hvirvler nede
ved stranden.


Mvh. Bjarke





Bjarke Dahl Ebert (21-04-2003)
Kommentar
Fra : Bjarke Dahl Ebert


Dato : 21-04-03 23:56

"Bjarke Dahl Ebert" <bjarke-news2003@trebe.dk> wrote in message
news:qs_oa.27445$y3.2188556@news010.worldonline.dk...
> "Nikolaj Berliner Hommelgaard" <spamtrap020909@hommelgaard.com> wrote in
> message news:3ea463ae$0$24710$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Nå, men: Jeg var for nylig på Amager, hvor jeg i et stykke tid sad på en
> > strand der ligger for enden af en af Kastrups landingsbaner. Her kom
> flyene
> > ind over på vej til landing. Meget sjovt at se på...

Jeg glemte lige at spørge:
Var der meget svag vind den dag? Forklaringen med randhvirvler passer nemlig
bedst hvis luften er meget rolig - ellers tror jeg simpelthen at hvirvlerne
går for hurtigt "i stykker" til at man kan få den effekt du har observeret.
Jeg ville gerne selv have oplevet det - jeg må vel bare tage til Amager en
dag hvor vindretningen er rigtig

Bjarke





Nikolaj Berliner Hom~ (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Nikolaj Berliner Hom~


Dato : 22-04-03 08:57

"Bjarke Dahl Ebert" <bjarke-news2003@trebe.dk> skrev i en meddelelse
news:WH_oa.27452$y3.2189699@news010.worldonline.dk...

> > > Nå, men: Jeg var for nylig på Amager, hvor jeg i et stykke tid sad på
en
> > > strand der ligger for enden af en af Kastrups landingsbaner. Her kom
> > flyene
> > > ind over på vej til landing. Meget sjovt at se på...
>
> Jeg glemte lige at spørge:
> Var der meget svag vind den dag? Forklaringen med randhvirvler passer
nemlig
> bedst hvis luften er meget rolig - ellers tror jeg simpelthen at
hvirvlerne
> går for hurtigt "i stykker" til at man kan få den effekt du har
observeret.

Hej og tak for dit svar.
Nej, faktisk blæste det en hel del den dag - ikke just strandvejr! Det var
faktisk sjovt at se at nogle af flyene fløj meget sidelæns pga. vinden.
Men alligevel synes jeg at din forklaring lyder god idet effekten først kom
nogen tid efter at flyet havde passeret. Jeg vil ikke give et bud på hvor
højt oppe flyene var, da jeg så sikkert skyder helt galt...

> Jeg ville gerne selv have oplevet det - jeg må vel bare tage til Amager en
> dag hvor vindretningen er rigtig

Ja, det kan godt anbefales - Det er faktisk meget sjovt.

MVH

Nikolaj



Kurt Kjær Jensen (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Kurt Kjær Jensen


Dato : 22-04-03 16:40

Bjarke Dahl Ebert wrote:
>
> Jeg gætter på at det du har hørt, er når hvirvlerne nåede jordoverfladen.
> Det passer med at flyene kommer over dig med lav fart, i lav højde. Hvis de
> fx er 50 meter oppe, skulle der gå ca. 20 sekunder før du får hvirvler nede
> ved stranden.

Er det ikke nærmere den udæmpede lyd fra jetmotorerne ? Producenterne af
jetmotorer gør meget ud af at lave motorer med så lavt støjniveau som
muligt. Én af metoderne til dette er at pakke udstødningen fra selve
jetmotoren ind i et lag af luft fra fan-delen af fan-jet'en. Det dæmper
lyden i tværgående retning, dvs. når man står ved siden af eller under
flyet. Men det dæmper ikke bagudgående retning, så her kan man høre den
ægte vare

Vh Kurt

Nikolaj Berliner Hom~ (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Nikolaj Berliner Hom~


Dato : 22-04-03 16:59

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen@fjern_dette@aub.dk> skrev i en meddelelse
news:3ea5622e$0$11447$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...

> Er det ikke nærmere den udæmpede lyd fra jetmotorerne ? Producenterne af
> jetmotorer gør meget ud af at lave motorer med så lavt støjniveau som
> muligt. Én af metoderne til dette er at pakke udstødningen fra selve
> jetmotoren ind i et lag af luft fra fan-delen af fan-jet'en. Det dæmper
> lyden i tværgående retning, dvs. når man står ved siden af eller under
> flyet. Men det dæmper ikke bagudgående retning, så her kan man høre den
> ægte vare

Hej Kurt

Jeg er ikke sikker på om du har ret, da det jeg hørte ikke var nogen form
for motorlyd - Og den kom ikke fra alle fly, men kun nogle af de i hvert
fald 20-30 fly jeg så.
Lyden var ikke "motoragtig", men mere en knasende knitren. Det er svært at
forklare lyden, men jeg er ret overbevist om, at det ikke var en lyd direkte
fra motorerne. Jeg kan selvfølgelig tage fejl...

MVH

Nikolaj



Claus Petersen (22-04-2003)
Kommentar
Fra : Claus Petersen


Dato : 22-04-03 23:14

"Nikolaj Berliner Hommelgaard" <spamtrap020909@hommelgaard.com> skrev i en
meddelelse news:3ea566a9$0$24708$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Kurt Kjær Jensen" <kkjen@fjern_dette@aub.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ea5622e$0$11447$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
>
> > Er det ikke nærmere den udæmpede lyd fra jetmotorerne ? Producenterne af
> > jetmotorer gør meget ud af at lave motorer med så lavt støjniveau som
> > muligt. Én af metoderne til dette er at pakke udstødningen fra selve
> > jetmotoren ind i et lag af luft fra fan-delen af fan-jet'en. Det dæmper
> > lyden i tværgående retning, dvs. når man står ved siden af eller under
> > flyet. Men det dæmper ikke bagudgående retning, så her kan man høre den
> > ægte vare
>
> Hej Kurt
>
> Jeg er ikke sikker på om du har ret, da det jeg hørte ikke var nogen form
> for motorlyd - Og den kom ikke fra alle fly, men kun nogle af de i hvert
> fald 20-30 fly jeg så.
> Lyden var ikke "motoragtig", men mere en knasende knitren. Det er svært at
> forklare lyden, men jeg er ret overbevist om, at det ikke var en lyd
direkte
> fra motorerne. Jeg kan selvfølgelig tage fejl...
>
> MVH
>
> Nikolaj
>

jetmotor hedder i fagsprog en gastubine, hvis Nikolaj tænker på bilmotor
eller ligene er lyden ikke den sammen.
En Gastubine lyd er meget høje toner, lidt som tinitus. Producenterne af
gastubiner gør ikke meget ud af dæmpe Lyden, men gastubinen kræver meget
køling.
Man siger som grundregel at 75% af den luft der bliver suget ind i
gastubinen er til at køle med.
Det var lige det jeg kunne huske om gastubiner, men maskinmesters håndbog
har en udførlig beskrivelse af gastrubiner. Det skulle være mulig at låne
den på biblioteket.

hilsen Claus peterseen



Christian (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Christian


Dato : 23-04-03 07:43

> jetmotor hedder i fagsprog en gastubine,


Det er nu ikke så simpelt. En turbine vil typisk være en dims du vil
hente el ud af, hvorimod en jetmotor indikere et ønske om fremdrift.
Og selv om de i princippet er opbygget ens så er der dog forskelle.
Feks. er en jetmotor ikke meget værd uden en dyseudgang hvor
exitgasserne kan ledes korrekt ud med høj hastighed. En turbine leder
ikke sine exitgasser ud med høj hastighed; her er der et ønske om lav
udgangsenergi (det kan i nogen tilfælde betyde at p_exit er mindre end
p_omg), som dog reguleres af ønsket forhold el/varme produktion.

Mvh Christian

Jesper G. Poulsen (26-04-2003)
Kommentar
Fra : Jesper G. Poulsen


Dato : 26-04-03 07:47

In dk.videnskab, Christian <alletiders@hotmail.com> says...
> > jetmotor hedder i fagsprog en gastubine,
> Det er nu ikke så simpelt. En turbine vil typisk være en dims du vil

Er du flymekaniker?


--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Preben Riis Sørensen (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 23-04-03 00:36


Nikolaj Berliner Hommelgaard <spamtrap020909@hommelgaard.com> skrev > Lyden
var ikke "motoragtig", men mere en knasende knitren. Det er svært at
> forklare lyden, men jeg er ret overbevist om, at det ikke var en lyd
direkte
> fra motorerne. Jeg kan selvfølgelig tage fejl...
>
> MVH
>
> Nikolaj
>
>

Du har naturligvis lænet dig bagover og mast en pakke kiks!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk



Nikolaj Berliner Hom~ (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Nikolaj Berliner Hom~


Dato : 27-04-03 17:27

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:3ea5d206$0$244$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Du har naturligvis lænet dig bagover og mast en pakke kiks!

Ja, da selvfølgelig.. Jeg undrede mig også over hvorfor mine 30-40 pakker
kiks alle var knust da jeg skulle hjem...

Nikolaj



Anton Norup Sørensen (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Anton Norup Sørensen


Dato : 27-04-03 09:54

On Tue, 22 Apr 2003 00:39:43 +0200, "Bjarke Dahl Ebert"
<bjarke-news2003@trebe.dk> wrote:
>Mit gæt: Flyene genererer nogle randhvirvler (wake turbulence) fra
>vingespidserne.
>Jeg gætter på at det du har hørt, er når hvirvlerne nåede jordoverfladen.

Der er almindeligvis en smældende lyd forbundet med dissipation af
turbulent energi. Det kan skyldes turbulens fra vingerne, som specielt
i landingskonfiguration kan danne meget støj. Hvirvlerne behøver ikke
nå jorden, de kan udemærket larme alligevel.
Det kan også skyldes motorerne - ikke direkte motorstøj, men støjen
fra blanding af udstødningsjetten med den omgivende luft.
Søgning på f.eks. "crackle noise turbulence" skulle give masser af
litteratur om emnet.

MVH
Anton

a_norup at post dot tele dot dk

Nikolaj Berliner Hom~ (27-04-2003)
Kommentar
Fra : Nikolaj Berliner Hom~


Dato : 27-04-03 17:28

"Anton Norup Sørensen" <see@my.sig> skrev i en meddelelse
news:s26navsmlbbk3q8e2cocvorfu75vodpv5e@4ax.com...

> Søgning på f.eks. "crackle noise turbulence" skulle give masser af
> litteratur om emnet.

Tak! Jeg prøver mig frem.

MVH

Nikolaj



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste