"Nikolaj Berliner Hommelgaard" <spamtrap020909@hommelgaard.com> skrev i en
meddelelse news:3ea566a9$0$24708$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "Kurt Kjær Jensen" <kkjen@fjern_dette@aub.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ea5622e$0$11447$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net...
>
> > Er det ikke nærmere den udæmpede lyd fra jetmotorerne ? Producenterne af
> > jetmotorer gør meget ud af at lave motorer med så lavt støjniveau som
> > muligt. Én af metoderne til dette er at pakke udstødningen fra selve
> > jetmotoren ind i et lag af luft fra fan-delen af fan-jet'en. Det dæmper
> > lyden i tværgående retning, dvs. når man står ved siden af eller under
> > flyet. Men det dæmper ikke bagudgående retning, så her kan man høre den
> > ægte vare
>
> Hej Kurt
>
> Jeg er ikke sikker på om du har ret, da det jeg hørte ikke var nogen form
> for motorlyd - Og den kom ikke fra alle fly, men kun nogle af de i hvert
> fald 20-30 fly jeg så.
> Lyden var ikke "motoragtig", men mere en knasende knitren. Det er svært at
> forklare lyden, men jeg er ret overbevist om, at det ikke var en lyd
direkte
> fra motorerne. Jeg kan selvfølgelig tage fejl...
>
> MVH
>
> Nikolaj
>
jetmotor hedder i fagsprog en gastubine, hvis Nikolaj tænker på bilmotor
eller ligene er lyden ikke den sammen.
En Gastubine lyd er meget høje toner, lidt som tinitus. Producenterne af
gastubiner gør ikke meget ud af dæmpe Lyden, men gastubinen kræver meget
køling.
Man siger som grundregel at 75% af den luft der bliver suget ind i
gastubinen er til at køle med.
Det var lige det jeg kunne huske om gastubiner, men maskinmesters håndbog
har en udførlig beskrivelse af gastrubiner. Det skulle være mulig at låne
den på biblioteket.
hilsen Claus peterseen