rikochetterende projektil
Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-04-03 21:05

Ekstra Bladet skriver på

| Den 26-årige blev ramt i nakken, mens den anden, en 45-årig mand,
| muligvis blev ramt af et rikochetterende projektil.

Og så siger jeg, hvad er et "rikochetterende projektil"?

Ivar Madsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-04-03 21:13

"Ivar Madsen" <news-@milli.dk> skrev i en meddelelse
> Og så siger jeg, hvad er et "rikochetterende projektil"?

Det ser ikke rigtigt stavet ud, men det er et projektil der "har taget
en bande (som i billard-bande)"

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-04-03 21:24

Ivar Madsen skrev:

>Og så siger jeg, hvad er et "rikochetterende projektil"?

Et projektil der rammer en hård genstand og farer videre i en ny
bane. Det kan være lige så farligt som et direkte skud hvis det
kun snitter genstanden, men bremses selvfølgelig en del hvis det
rammer lige på.

Det er i øvrigt stavet rigtigt (jf. Martins svar).

--
Bertel

Fra : kautaq

Dato : 22-04-03 00:56

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> bane. Det kan være lige så farligt som et direkte skud hvis det
> kun snitter genstanden, men bremses selvfølgelig en del hvis det

Da-da-da-da-daah Da da dae

BANG! - BWHEIIIINNN!

Dæw-daw-da-da-da Da-daah

BANG! - BWHEIIIIINN!

To film af Sergio Leone med fed musik, krydret med
lyden fra rikocheterende pistolkugler.

Fra : Rømer

Dato : 22-04-03 06:38

> Det kan være lige så farligt som et direkte skud hvis det
> kun snitter genstanden, men bremses selvfølgelig en del hvis det
> rammer lige på.

Hvis anslagshastigheden er høj vil det formodentlig være endnu farligere end
oprindeligt på grund af projektilets deformitet - lidt a la en naturligt
dannet dumdum-kugle.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-03 08:13

Rømer skrev:

>Hvis anslagshastigheden er høj vil det formodentlig være endnu farligere end
>oprindeligt på grund af projektilets deformitet - lidt a la en naturligt
>dannet dumdum-kugle.

Mon et blødt projektil rikochetterer?

--
Bertel

Fra : Rømer

Dato : 22-04-03 09:27

> Mon et blødt projektil rikochetterer?

Ja!
Projektiler af bly kan i hvert fald.

Fra : Jakob Tofthus

Dato : 22-04-03 09:42

> Projektiler af bly kan i hvert fald.

Ja. Selv med et alm. luftgevær med bløde blyhagl kan man opleve lyden af
rikochetterende projektiler hvis man rammer noget hårdt i en flad vinkel.

Fra : Jonas Jalling

Dato : 23-04-03 20:16

"Jakob Tofthus" wrote:

> Ja. Selv med et alm. luftgevær med bløde blyhagl kan man opleve lyden af
> rikochetterende projektiler hvis man rammer noget hårdt i en flad vinkel.

Ja tak,
Jeg glemmer ikke da jeg blev ramt af et blyhagl på kinden,da jeg stod og
skød i haven. Jeg fik et mærke på kinden. Og det til trods for at jeg stod
20 meter fra skiven.

Jonas Jalling

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-03 16:21

In news:3ea4fcee$0$248$edfadb0f@dread15.news.tele.dk, Rømer
<fupkonto@hotmail.dk> wrote:

> Projektiler af bly kan i hvert fald.

Som I muligvis husker, så blev mindst én dræbt og flere alvorligt såret ved
en bryllupsfest i indvandrermiljøet for nogle år siden, hvor en tankeløs og
prøveløsladt festdeltager fandt det passende at skyde med sin 9mm (vistnok
Neuhausen) direkte op i betonloftet i selskabslokalet. En anden festdeltager
videofilmede forløbet og det fremgår tydeligt af filmen, at det ulykkelige -
nu meget afdøde - offer rammes direkte i hovedet ovenfra af et
rikochetterende blyprojektil. I denne situation var rikochet-vinklen vel tæt
på 180 grader?

--
-Jens B.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 22-04-03 11:02

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> Mon et blødt projektil rikochetterer?

Gummikugler gør :)

/L

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-04-03 12:28

In dk.videnskab, Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com> says...
> Gummikugler gør :)

Hvor fedt er det at tømme magasinet i et automatvåben i en blindgyde,
hvis der er gummikugler i magasinet?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : zigge

Dato : 21-04-03 22:30

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> bane. Det kan være lige så farligt som et direkte skud hvis det
> kun snitter genstanden, men bremses selvfølgelig en del hvis det

Kraften som et projektil besidder sættes måske yderligere i relief ved at de
fleste ammunitionstyper har en sikkerhedsafstand på over 6 kilometer, dvs.
før de er ikke-dræbende...

mvh
//zigge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-03 08:12

zigge skrev:

>Kraften som et projektil besidder sættes måske yderligere i relief ved at de
>fleste ammunitionstyper har en sikkerhedsafstand på over 6 kilometer, dvs.
>før de er ikke-dræbende...

De fleste? På salonammunitionen (0.22 am. kal.) er den 1,5 km, og
så langt når man i øvrigt kun ud ned ad bakke og med sol og vind
i ryggen. Jeg mener ikke at den er meget anderledes for standard
ammunition til pistol/revolver omkring 0.38, men der husker jeg
ikke nogen angivelse på æskerne.

[Tjekke, tjekke] ... Der er ingen angivelse af sikkerhedsafstand
på de ammunitionsæsker jeg har (Norma).

--
Bertel

Fra : Peter Weis

Dato : 22-04-03 10:46

> [...]
> ikke nogen angivelse på æskerne.
>
> [Tjekke, tjekke] ... Der er ingen angivelse af sikkerhedsafstand

De 6000 m er for "rigtige rifler". Rent ballistisk kommer de vist
aldrig ud på de afstande. Så vidt jeg husker ryger de sjældent over
3000 m.
Sikkerhedsafstanden skal forstås som den afstand, hvor man med
sikkerhed ikke kan blive slået ihjel. Det er ikke den afstand, hvor
man med sikkerhed kan slå ihjel.

mvh
Peter

Fra : Jakob Tofthus

Dato : 22-04-03 11:25

> Sikkerhedsafstanden skal forstås som den afstand, hvor man med
> sikkerhed ikke kan blive slået ihjel. Det er ikke den afstand, hvor
> man med sikkerhed kan slå ihjel.

Er det ikke den afstand hvor man med sikkerhed ikke kommer til skade? Man er
eksempelvis ikke "sikker" hvir man stadig kan få slået øjet i stykker.

Fra : zigge

Dato : 22-04-03 22:33

> [...]
> ikke nogen angivelse på æskerne.
>
> [Tjekke, tjekke] ... Der er ingen angivelse af sikkerhedsafstand

Nu er sikkerhedsafstanden selvfølgelig ikke lige så står for en pistol som
for en riffel. Men uheldigvis blev der skudt en dyrlæge heroppe i Tranum
Klitplantage for et par år siden, han kom gående på stranden over 6 Km fra
den riffel det dræbende skud blev affyret fra. (Ulykken skyldes uansvarlig
planlægning af banen, men af hensyn til de udøvende skytter, blev der ikke
foretaget balistiske undersøgelser af riflerne...)
Kaliberen var 7.65 fuldkappet som er standart ammo'en i de danske
skytteforeninger. Skuddet traf i halsen og retmidicinske eksperter sagde at
hvis skuddet havde ramt et hvilket som helst andet sted, var manden ikke død
(øjblikkeligt).
Det længste skud, hvor "ofret" blev dræbt med vilje er registreret hos de
amerikanske SWAT og blev foretaget på 1600 meter, her snakker vi så om at
skyde for at dræbe med sikkerhed i første skud, f.eks under et gidseldrama.
Nu vælger SWAT-skytterne selv våben, så jeg er ikke bekendt med hvilken
riffel og kaliber der var tale om, men jeg tvivler på at det var meget mere
end et sted mellem kal. 22 og 9 mm som de fleste rifler ligger på.
Som en lille krølle, er de nye danske militærrifler kal.22, men der er lidt
mere "bang" bagved end i en salonriffel patron

Mvh.
//zigge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-03 22:37

zigge skrev:

>Som en lille krølle, er de nye danske militærrifler kal.22, men der er lidt
>mere "bang" bagved end i en salonriffel patron

I skytteklubben snakkede folk om at man ikke blev uskadeliggjort
af så lille en kaliber. Er det ikke rigtigt?

--
Bertel

Fra : //zigge

Dato : 23-04-03 07:37

> I skytteklubben snakkede folk om at man ikke blev uskadeliggjort
> af så lille en kaliber. Er det ikke rigtigt?

Jo da, der er jo ingen der er interesserede i at slå fjendens soldater
ihjel! Det er meget bedre at lemleste, så skal der jo bruges en masse energi
på at pleje de sårede...
Men det er sikkert stadigvæk meget ubehageligt at blive ramt af en 22'er, og
sikkert også dødeligt uden den rette behandlig.
Hvis man var interesseret i at slå folk ihjel, ville man jo heller ikke
bruge fuldkappet ammunition.

Mvh
//zigge

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-03 07:44

//zigge skrev:

>Jo da, der er jo ingen der er interesserede i at slå fjendens soldater
>ihjel! Det er meget bedre at lemleste, så skal der jo bruges en masse energi
>på at pleje de sårede...

Klart nok

>Men det er sikkert stadigvæk meget ubehageligt at blive ramt af en 22'er, og
>sikkert også dødeligt uden den rette behandlig.

Jo, men jeg har hørt folk snakke om at man sagtens kan kæmpe
videre og med adrenalin i kroppen måske slet ikke mærker skud af
en lille kaliber [1]. Det er jo bl.a. derfor politiet er ved at
opgradere deres kaliber fra 7.65 mm til 9 mm.

[1] medmindre de er øjeblikkeligt dræbende.

--
Bertel

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-04-03 20:26

"Bertel" == Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> writes:

> Klart nok

Mere end du tror. En død soldat lader man ligge, mens der skal to til
at bære en såret væk, så han ikke undergraver moralen hos de
resterende. Køb tre, betal for en.

> [...]
> en lille kaliber [1]. Det er jo bl.a. derfor politiet er ved at
> opgradere deres kaliber fra 7.65 mm til 9 mm.

Der er en betydeligt større udgangshastighed i de militære våben. .22
har SVJH en udgangshastighed på 2-3 gange lydens hastighed, og det er
altså nok til at rykke en arm fælt i stykker, selv ved et "near miss".

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-04-03 21:39

Anders Wegge Jakobsen skrev:

> Mere end du tror.

Jeg er såmænd godt klar over hvordan det forholder sig med sårede
soldater kontra døde.

> Der er en betydeligt større udgangshastighed i de militære våben. .22
>har SVJH en udgangshastighed på 2-3 gange lydens hastighed

Er du sikker på det? Det er eddermukkeme hurtigt.

--
Bertel

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 23-04-03 21:52

> Er du sikker på det? Det er eddermukkeme hurtigt.

Det er 14 år siden jeg var værnepligtig, så det kan godt være at jeg
ikke er den mest troværdige i den sammenhæng.

Jeg er dog ret sikker på at det 7.62mm M/75 jeg slæbte rundt på havde
en udgangshastighed omkring 350 m/s, altså ret tæt ved lydens
hastighed.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : zigge

Dato : 23-04-03 22:53

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg er dog ret sikker på at det 7.62mm M/75 jeg slæbte rundt på havde
> en udgangshastighed omkring 350 m/s, altså ret tæt ved lydens

Jeg er ikke helt sikker på hvor hurtigt en 7.62 går, men da jeg i sin tid
legede med at lyddæmpe en salonriffel, var forskellen på om det virkede et
spørgsmål om jeg valgte en ammo der var over eller underlyds. Jeg vil derfor
tro at de fleste typer salonammonition ligger lige på vippen af lydens
hastighed.

Mvh
//zigge

Fra : Brian Lund

Dato : 24-04-03 00:52

> Jeg er dog ret sikker på at det 7.62mm M/75 jeg slæbte rundt på havde
> en udgangshastighed omkring 350 m/s, altså ret tæt ved lydens
> hastighed.

Hvis jeg ikke husker helt galt er det omkring det dobbelte!

Brian

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-03 16:11

In news:m2ist5os2m.fsf@obelix.bakkelygaard.dk, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@bakkelygaard.dk> wrote:

> Jeg er dog ret sikker på at det 7.62mm M/75 jeg slæbte rundt på havde
> en udgangshastighed omkring 350 m/s, altså ret tæt ved lydens
> hastighed.

Hvis du nogen sinde har siddet i en markeringsgrav på skydebanen, så er du
ikke et sekund i tvivl om, at et 7.62-projektil, afgivet fra et M/75,
gennembryder lydmuren!

--
-Jens B.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 25-04-03 17:42

"Jens" == Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> Hvis du nogen sinde har siddet i en markeringsgrav på skydebanen, så er du
> ikke et sekund i tvivl om, at et 7.62-projektil, afgivet fra et M/75,
> gennembryder lydmuren!

Det var jeg ved at skrive noget om, men jeg kunne ikke blive enig med
mig selv om det bare var en effekt af at have projektilet så tæt på,
eller om det var et reelt overlydsbrag.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Martin Christensen

Dato : 23-04-03 21:08

Fra : Martin Christensen

Dato : 23-04-03 23:19

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 24-04-03 09:08

Martin Christensen <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> wrote:
> Mach 2-3, nok tættest på mach 3, er vist vældigt normalt for militære
> rifler.

Ja, det ville jeg også 'skyde på'! :)

Det gode gamle 2. verdenskrigs-gevær (M/53 'Garand'), som Forsvaret
brugte, da jeg 'var soldat', havde SVJH en mundingshastighed på 700 m/s.

En anden sag er jo så, at projektilerne opbremses ganske hurtigt - uden
at jeg dog vil forsøge at kvantificere decelerationen.

Men jeg kan da stadig huske, at jeg en gang regnede ud, at et 20 mm
projektil med en mundingshastighed på ca. 1000 m/s 'oplever' en
deceleration på omkring 62 "G", når det forlader munding(seffekt)en.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-04-03 16:13

In news:1ftwzod.1n3tq8j16b0gieN%h2vh@post6.tele.dk, Hans Henrik Hansen
<h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Det gode gamle 2. verdenskrigs-gevær (M/53 'Garand'), som Forsvaret
> brugte, da jeg 'var soldat', havde SVJH en mundingshastighed på 700
> m/s.

Standardvåben for telegrafsoldater på Bornholm i 1978. Den værnepligtige del
af livgarden brugte også Garand'en langt op i '80'erne, så vidt jeg ved.

--
-Jens B.

Fra : Finn

Dato : 22-04-03 21:54

Ivar Madsen <news-@milli.dk> wrote in message news:<1176162.HQ0490brdB@news.milli.dk>...
> Ekstra Bladet skriver på

> Og så siger jeg, hvad er et "rikochetterende projektil"?

Det er en "opspringer" som tager en ny retning. Denne vil max. være 22 grader.
Finn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-04-03 22:29

Finn skrev:

>Det er en "opspringer" som tager en ny retning. Denne vil max. være 22 grader.

Hvorfor?

--
Bertel

Fra : zigge

Dato : 22-04-03 22:37

"Finn" <holmberg@mail.dk> wrote in message

> Det er en "opspringer" som tager en ny retning. Denne vil max. være 22
grader.

Hvor får du lige det tal fra? Er det på vand eller andet?
Normalt er indfaldsvinkel lig udfaldsvinkel, og så er det vel udelukkende et
spørgsmål om projektilet er helt når det skal til at "falde ud"...

Mvh
//zigge

Fra : Martin Christensen

Dato : 23-04-03 02:30

Fra : //zigge

Dato : 23-04-03 07:39

"Martin Christensen" <knightsofspamalot-factotum@gvdnet.dk> wrote in message

Fra : zigge

Dato : 23-04-03 17:35

> Selvfølgeligt, mig ligeså. Jeg udtalte mig blot om den lille ting, jeg
> mente, at jeg kunne.

Jo det er også helt korrekt, faktisk så måler man hvor mange jule et
projektil afsætter ved anslaget for at angive hvor kraftigt våbnet/patronen
er. Det er derfor at fuldkappet ammunition er mindre skadeligt end
jagtammunition, da fuldkappet ammunition ikke deformere men går glat igennem
og ikke afsætter så meget energi. Dette betyder at der ikke bliver så stort
et sår, men også at der ikke anrettes så store vævsskader omkring såret.

Mvh
//zigge