Hvor lang tid uden vand.
Fra : Vibeke J

Dato : 21-04-03 21:09

Hejsa,
uha jeg havde ellers en ubehagelig oplevelse her i påsken. Jeg skulle ud at
rejse med familien fra fredag til søndag og havde så vore kære naboer til at
passe kattene. De er også rimelig kattetossede, så jeg vidste at de ville
passe godt på dem så det var ikke SÅ svært at rejse fra dem.

Nåmen da jeg så kommer hjem søndag går jeg ind i stuen og ser til min skræk
at skydedøren ind til sønnens værelse er lukket. Den stod ellers åben da vi
tog afsted fordi Tjalfe har det med at ligge i sønnens skab om formiddagen.

SHIT tænker jeg og skynder mig at åbne døren, og ud kommer Tjalfe. Lidt
forpjusket og lidt mager. Gulvtæppet var kradset væk fra døren - for han har
vel prøvet at grave sig ud - og der var tisset i sengen. Uha - uha - og han
går direkte ud til madskålen.

Jeg kigger efter andre efterladenskaber, men der er ikke noget.

Han er også helt okay igen. Fik snakket med naboerne, og det viser sig at
han kun har været derinde siden søndag morgen (dvs ca. 8 timer), så det er
jo altid noget.

Men hvor lang tid kan sådan en voksen rask kat egentlig klare sig uden vand
og mad?

Jeg antog jo først at de havde lukket ham inde fredag eftermiddag, og så
havde det godt nok været lang tid at være uden noget.

Men som sagt er han helt ok igen. Her til formiddag stod han også og tiggede
for at komme ind på værelset og ind i skabet - så han kan ikke være
synderligt mærket af indespæringen.

Men puha hvor bliver man ræd. Den stod også bare på løbende vandhane,
favorittørfoderet og rejer i går eftermiddags - og jeg tror der går lidt tid
før jeg tager ud at rejse igen.

/Vibeke

Fra : Louise Viborg

Dato : 21-04-03 21:33

Hej Vibeke!
Det var da noget af en forskrækkelse! Stakkels lille Tjalfe Men
det er da godt at han har det godt

Jeg ved ikke hvor lang tid en kat kan leve uden mad og vand. Har
aldrig undersøgt det *G*
men jeg vil sige, at vand er vigtigrere end maden

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte
www.shunozahra.dk

Fra : Thïngmand

Dato : 22-04-03 09:13

> Men hvor lang tid kan sådan en voksen rask kat egentlig klare sig uden
vand
> og mad?

Da kattene jo stammer fra det nordlige Afrika (Ægypten) er de bygget til at
tørt klima - det er derfor de forsurer ders urin så meget og der skal meget
til at katte føler tørst.

Hvis vi kigger på mennesket, kan det klarer ca. 14 dages tid uden vand og
3-4 måneder uden mad, så 2-3 dage er ikke skadeligt, omend det er synd og
ubehageligt (nok mere for mennesker end katte)

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-04-03 12:29

In article <3ea4f99c$0$52208$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Thïngmand
<michael@thingmand.invalid> wrote:

> Hvis vi kigger på mennesket, kan det klarer ca. 14 dages tid uden vand

Der overvurderer du os vist lidt Synes jeg husker fra min
elevlærdom at ca. 2 - 3 døgn normalt var grænsen, før der sker skader
på bl.a. nyrerne... mad er mere individuelt, men flere måneder tror jeg
nu heller ikke på

Fra : Thïngmand

Dato : 22-04-03 13:32

> Der overvurderer du os vist lidt Synes jeg husker fra min
> elevlærdom at ca. 2 - 3 døgn normalt var grænsen, før der sker skader

Jeg har aldrig prøvet Nu snakkede vi også om at overleve og over en uge
tror jeg da godt en voksen (velernæret) persom kan klare

> mad er mere individuelt, men flere måneder tror jeg
> nu heller ikke på

Det er skægt, det troede jeg heller ikke - før jeg så det i "Rene ord for
pengene" hvor spørgsmålet gik på hvor længe en voksen mand i samme stand som
værten (Kent Nicolaisen) kunne klare sig, kun med mad. Jeg mener programmet
var i december og der var svaret altså en gang til påske, før han ville dø
af udsultning...

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 22-04-03 14:07

In article <3ea53718$0$52155$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Thïngmand
<michael@thingmand.invalid> wrote:

> Jeg har aldrig prøvet Nu snakkede vi også om at overleve og over en uge
> tror jeg da godt en voksen (velernæret) persom kan klare

Det velnærede har ikke noget med vand at gøre. Fedtvæv frigiver godt
nok vand når det forbrændes, men den forbænding sker så langsomt, at du
ikke kan hente nok væske på den måde. Kroppen _skal_ bruge et minimum
væske pr. døgn - ca. 800 ml er vist det absolutte minimum, når man
endda har medregnet at vi danner lidt væske ved vort stofskifte -
ellers bryder din organisme sammen. Efter få døgn er alle reserver
brugt, dit blod fortykkes, dine nyrer står af m.m. - og det dør man
af...

Fra : Vibeke J

Dato : 22-04-03 13:41

> [...]
> elevlærdom at ca. 2 - 3 døgn normalt var grænsen, før der sker skader
> på bl.a. nyrerne... mad er mere individuelt, men flere måneder tror jeg

Den tror jeg nu heller ikke på. Når der er jordskælv og bygninger styrter
sammen så opgiver man da det meste håb om at finde flere efter 2-3 døgn. Og
hvis man finder folk senere er det da fordi de enten har fået noget
kondensvand eller har drukket deres efterladenskaber.
Mht månederne uden mad - så tænkes der måske på sultestrekende som dog får
næringsholdig væske og derved kan klare sig.

/Vibeke

Fra : Kate

Dato : 23-04-03 22:13

"Vibeke J" <a@a.dk> wrote in news:b81is0$2bh6$1@news.cybercity.dk:

> Fik snakket med naboerne, og det viser sig at
> han kun har været derinde siden søndag morgen (dvs ca. 8 timer),
> så det er jo altid noget.

Ja, det er noget af en forskrækkelse at komme hjem og der mangler en
kat. Jeg har engang kommet til at lukke Oliwer inde i klædeskabet inden
jeg tog hjem til en veninde og jeg var bare væk i mange timer.
Oliwer havde forsøgt at komme ud, med det resultat at alt tøjet var
flået af bøjlerne, men tilsidst var han faldet i søvn. Han havde
ovenikøbet ikke engang besørget i skabet. Nøøøj, hvor havde jeg det
også skidt, men Oliwer var kureret for at gå ind i skabene efter den
omgang.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar