Praktisk sammenhæng imellem fosfor og k
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-04-03 11:13

Jeg har tidligere skrevet om mit akvarie hvor vandet er meget mælket.
Det er stadig tilfældet :-/

Det slår mig nu at der måske kunne være tale om fosforforurening og det
har jeg ikke målt for. Dog vil jeg anføre at vandet er mælket og ikke
grønligt som alger forårsaget af fosforforurening sandsynligvis ville
give (eller hvad).

Jeg har målt ammoniak, nitrit og nitrat til at være så godt som
ikke-eksisterende. Dog har jeg ikke noget testsæt til fosfor.

Hvis man iøvrigt ikke har pillet ved kemien (udover CO2), er det så
fornuftigt at antage at fosforniveauet er lavt når de kvælstofrelaterede
værdier også er lave?

Eller er der i det hele taget en sammenhæng?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Dan Mortensen

Dato : 21-04-03 14:57

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse
> har jeg ikke målt for. Dog vil jeg anføre at vandet er mælket og ikke
> grønligt som alger forårsaget af fosforforurening sandsynligvis ville
> give (eller hvad).

Ja fosfor forurening vil give et alge boom, så det er formentlig ikke der
problemet ligger.

> Hvis man iøvrigt ikke har pillet ved kemien (udover CO2), er det så
> fornuftigt at antage at fosforniveauet er lavt når de kvælstofrelaterede
> værdier også er lave?

Det kan man jo ikke sige 100% men med mindre du overfodrer dine . fisk er
det nok ikke helt galt at antage. Jeg tilsætter lidt Nitrat til mit
planteakvarie for at være sikker på at det er fosfor der begrænser
plantevæksten.

> Eller er der i det hele taget en sammenhæng?

Har du mulighed for at checke vandet i mikroskob for at se om det er noget
levende ?

/DM

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-04-03 16:56

Dan Mortensen wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse

> Ja fosfor forurening vil give et alge boom, så det er formentlig ikke der
> problemet ligger.

På den anden side er det nok lidt svært sige præcist hvilken farve
vandet reelt har.
Ser jeg ind i akvariet er den øverste 1/3 (og mere måske)
"røget"/"støvet"/"mælket". Derfra og til bunden er der et grønligt skær
som jeg mener skyldes "genskin" fra lyset og mængden af planter.
Sigtbarheden er her en uge efter sidste vandskift ca. 30-40cm. Det er
ikke meget når akvariet er 160cm langt :-/

Tager jeg vand op i en stor karaffel, er det umiddelbare indtryk
"gulligt" (stammer dog sikkert fra nye, store, ukogte rødder) og ser man
ned oven i karafflen er vandet svagt støvet.

> [...]
> det nok ikke helt galt at antage. Jeg tilsætter lidt Nitrat til mit
> planteakvarie for at være sikker på at det er fosfor der begrænser

Hvor får du den nitrat fra? Et par korn NPK-gødning fra haveskuret?

> Har du mulighed for at checke vandet i mikroskob for at se om det er noget
> levende ?

Jo; det har jeg gjort tidligere, men grundet begrænsningen i
forstørrelsen kunne jeg ikke se noget, der gav en forklaring. Derfor er
jeg tilbøjelig til at tro at det er mindre organismer som f.eks. bakterier.
Derfor har jeg nu bestilt et lille UVsystem.

Fra : Dan Mortensen

Dato : 21-04-03 17:33

> Dan Mortensen wrote:
> Hvor får du den nitrat fra? Et par korn NPK-gødning fra haveskuret?

Kalisalpeter (kaliumnitrat) (N og K uden P fra Matas

Hvis du har lav Nitrat <10 så vil lidt Nitrat tilsætning booste planterne
ret meget og på den måde sikres at fosfor hele tiden er det der begrænser
plantevæksten.

> [...]
> jeg tilbøjelig til at tro at det er mindre organismer som f.eks.
bakterier.
> Derfor har jeg nu bestilt et lille UVsystem.

Lyder da spændende lad os høre resultatet, jeg troede egenligt den slags
uklarhed blev ordnet af det biologiske filter ?

/DM