Tillykke med jeres nye kontorpakke
Fra : Arne H. wilstrup

Dato : 20-04-03 21:36

Der gik "ged" i afsendelsen, så jeg forsøger at sende hele indlægget
igen med Peters indlæg:

"Arne H. wilstrup (slet CVZ21)" <ahw@CVZ21ahw.dk> skrev i en
meddelelse

> Nu må du bestemme dig - er du linux-mand eller ej? Først skriver
> du at du er det, jf. ovenover,så tager du afstand fra det. Det er
> da forvirrende.

Jeg beklager min dårlige formulering. Den burde have lydt: Lad os da,
på din
foranledning, for en stund antage at jeg er Linux-mand. Dette kan være
et
interessant eksperiment, da du jo så tydeligt tillægger din holdning
til
skribenten større værdi end det vedkommende skriver. I forhold til
tråden er
det dog ikke interessant, da den handler om kontorpakker og ikke
styresystemer. Jeg kan dog oplyse at jeg ikke er Linuxmand etc...

Jeg forstod såmænd godt, hvad du mente - tror jeg - men jeg kunne
ikke nære mig for at gøre dig opmærksom på det inkonsekvente i din
fremlæggelse.

Det er korrekt at det betyder noget for mig om du er lInux-mand
eller ej. Det skyldes ikke mindst det faktum at jeg som lærer jo
netop er interesseret i at tingene virker fornuftigt og ikke at
fornuften bestemmes af om man nu har råd til dette eller hint.

For mig at se er linux-folkene netop yderst konservative (og jeg
ved godt at jeg langer ud efter en stor gruppe, hvoraf mange jeg
har mødt er yderst fornuftige mennesker)idet de for mig at se
stadig hænger ved de gamle tekstbaserede løsninger - f.eks. var
der flere på linux-seminaret, der foretrak at arbejde med linux
via dos-prompten, selvom der var grafisk brugerflade - og det
giver mig indtrykket af at de bestemt ikke er vilde med at tingene
er tydelige og enkle (billeder har jo normalt en større
informatinosværdi end tekst, men en linux-tekst består jo af en
hel masse kommandoer, man skal lære udenad,hvis man vli betjene
systemet effektivt - og det er da "konservativt").

Det indebærer at jeg får den holdning til disse mennesker, at de

1.gerne vil være specielle
2.ikke ønsker innovation -og bestemt ikke ønsker at tingene skal
være for "lette"

´Men den frihed til at lave egne modeller og ting og sager, går
blot ikke i skolen: børnene har brug for en vis forudsigelighed,
og mange af vores svageste elever vil ikke få ret meget ud af en
tekst, hvis de samtidig skal huske alskens koder og besværgelser.
Så bliver det netop kommandoerne ved dos-prompten, de skal bruge
deres energi på og ikke på at udnytte programmellet.

Og når man så argumenterer med at "det koster", så er mine
instinkter vakt så betyder det nemlig besparelser- og det er
oftest her man sparer hver eneste gang - og samtdig kan man ikke
forstå, hvorfor vore elever bliver ringere og ringere i
internationale sammenhænge - vi har jo alt udstyret, siger
politikerne. Men de glemmer tit pædagogikken, desværre, men det er
en anden historie.

Men altså linux: der findes ikke nok af undervisningsprogrammer,
der er ingen sikkerhed for at de, der findes bliver vedligeholdt
og priserne er altså ikke markant anderledes end tilsvarende
tilbud fra MS til skolebrug.

Og endelig skal man lære at bruge linux - og det er der en hel
masse, der ikke forstår.

Derfor er det, at jeg vender mig mod linux, fordi jeg ofte oplever
at de virker som missionærer, der skal fortælle os hvad der er
godt og hvorfor vi bør skifte : frihed, siger de og "glemmer" at
forklare bagsiden af medaljen.

Så er der naturligvis den med at MS ikke skal have monopol etc.
etc. men den diskussion tager jeg ikke igen. Jeg er ikke sat i
skolen for at føre handelspoliitk -det har vi - om jeg så må sige-
folk til.

Skifter skolerne ud med starOffice og andre narrestreger, så lærer
jeg vel det - men når vi nu har MS og har nogle gode tilbud fra
dem og deres programmer ikke alene er gode og lette at bruge, men
også gør at eleverne bliver så vant til dem, at de - efter at de
har forladt skolen- kan gå ud på en næsten hvilken som helst
arbejdsplads og benytte programmerne fordi de højst sandsynligt
findes der.

Er det så at lefle for MS? højst sandsynligt, men jeg har ikke
hørt argumenter for at vi skal klæde eleverne dårligere på i
forhold til den virkelighed de skal ud i.

--
ahw