Gas
Fra : Skipper

Dato : 20-04-03 11:04

I "Bådfolkets Indkøbsguide" fra Masnedø - www.mmc.dk - er der på side 124 en
glimrende og letfattelig gennemgang af regler med en god tegning.
Heri findes alle priser på tilbehør. Ligeså har firmaet Kjøller -
www.kjoeller.com - udsendt et glimrende A4 informationsblad. Gas er en
pragtfuld men lumsk tjener.

mvh/Skipper

Fra : Ivar Holm

Dato : 21-04-03 10:44

I "Meddelelser fra Søfartsstyrelsen" nr. 4 / 2003 - altså lige udkommet - er
"Teknisk forskrift nr. 3 af 2. april 2003 om F-gasanlæg og kogeapparater til
sprit eller petroleum i skibe" optrykt. Dette omhandler Søfartsstyrelsens
krav til denne type installationer. Følges disse, burde man ikke komme galt
af sted, hvad enten det drejer sig om eget skib eller skib til udlejning.

Desværre kan jeg ikke finde forskriften på Søfartsstyrelsens hjemmeside, men
den kan købes hos Weilbach, Kbh., Tlf: 33 13 59 27.

Ivar Holm

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-03 10:58

"Ivar Holm" <IvarHolm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3ea3bd5b$0$31966

> [...]
>
> Desværre kan jeg ikke finde forskriften på Søfartsstyrelsens hjemmeside, men
> den kan købes hos Weilbach, Kbh., Tlf: 33 13 59 27.

Jeg postede da ellers den komplette lovtekst i en anden tråd i går.

Du kan se den her: news:b7tekd$2ihn$1@news.cybercity.dk

Claus

Fra : Ivar Holm

Dato : 21-04-03 11:25

Hej Claus!

Der er 10 års forskel på de to forskrifter. Min reference drejer sig vel i
første omgang om skibe underkastet Søfartsstyrelsens forskrifter, men mon
det ikke også kommer til at gælde for fritidsfartøjer.

Jeg skal blot citere § 4 af Søfartsstyrelsens tekniske forskrift nr. 3 af 2.
april 2003:

" § 4. Forskriften træder i kraft den 1. juni 2003.

Stk. 2. Samtidig ophæves:

1) Teknisk forskrift forskrift nr. 4 af 5. februar 1993 om gasapparatur,
spritapparater og petroleumsbrændere i fritidsfartøjer.

2) Bekendtgørelse nr. 372 af 7. august 1970 om flaskegasanlæg i skibe."

Ivar Holm

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-03 11:50

"Ivar Holm" <IvarHolm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:3ea3c712$0$31997

> Der er 10 års forskel på de to forskrifter. Min reference drejer sig vel i
> første omgang om skibe underkastet Søfartsstyrelsens forskrifter, men mon
> det ikke også kommer til at gælde for fritidsfartøjer.

Ifølge retsinfo er det en forskrift, der stadig er gældende og der findes ingen
senere på retsinfo. Jeg gætter på, at man endelig har lavet en fælles, ensartet
forskrift, der gælder for alle både, altså fritidsfartøjer, fiskebåde og især
udlejningsfartøjer.

Der er næppe nogen forskel på selve kravene til gasinstallationerne.

Claus