ridehjælm
Fra : Paw Jensen

Dato : 21-04-03 08:55

Hej.

Kom lige til at diskutere :

Hvordan er det med reglerne for brug af ridehjælm ved ridning på offentlig
vej ??

Paw

Fra : Britta Larsen

Dato : 21-04-03 09:14

"Paw Jensen" <paw@uniq-import.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan er det med reglerne for brug af ridehjælm ved ridning på offentlig
> vej ??

Hej Paw

Der er INGEN regler. Du bestemmer selv om du har hjælmen på hovedet eller
under armen.
Det er kun på rideskoler at de kan sætte en alder for at dem under 18 skal
have hjælm på når de ridder på rideskolens område.

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Paw Jensen

Dato : 21-04-03 09:36

> [...]
> Det er kun på rideskoler at de kan sætte en alder for at dem under 18 skal
> have hjælm på når de ridder på rideskolens område.

Damn, så har jeg tabt "væddemålet" J

Tak for hurtigt svar.

Paw

Fra : Nina Svanholm

Dato : 21-04-03 12:53

"Britta Larsen" <britta@trab.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er kun på rideskoler at de kan sætte en alder for at dem under 18 skal
> have hjælm på når de ridder på rideskolens område.

Så vidt jeg har hørt så er det ved lov at dem under 15 år, _skal_ ride med
hjelm ( ikke kun rideskoler ) men at der derudover er frit slag for hvad man
vil.
Men jeg må da indrømme at jeg ikke er helt sikker, da det jo kun er noget
jeg har hørt.

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Britta Larsen

Dato : 21-04-03 14:51

"Nina Svanholm" <ninasvanholm@_FJERN_DETTE_hotmail.com> skrev

> [...]
> hjelm ( ikke kun rideskoler ) men at der derudover er frit slag for hvad

Hej Nina.

Det tror jeg næbbe der er, for vis det var så ville den have gældet fra 18
år :)
Tror nu mere det er noget de enkle rideskoler kan indføre.

Hilsen

Britta Larsen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 21-04-03 20:47

On Mon, 21 Apr 2003 09:54:42 +0200, "Paw Jensen" <paw@uniq-import.dk>
wrote:

>Kom lige til at diskutere :
>
>Hvordan er det med reglerne for brug af ridehjælm ved ridning på offentlig
>vej ??

   Desværre ikke :(( Og efter at have set hvordan sådan en hjelm
kommer til at se ud efter et styrt fatter jeg ikke a) hvorfor der
_ikke_ er nogen regler på området b) at folk kan finde på at ride
uden.
   En af "vores" ryttere er lige styrtet på en jagt. Hjelmen er
totalt smadret ... rytteren er sluppet med hjernerystelse samt
forskellige skrammer (Det får man som regel når hesten lander på en
jo).....
   Jeg behøver vel ikke skrive at jeg altid rider med hjelm -
også på en skridttur i ridehus? =)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Musen

Dato : 22-04-03 20:40

klip---
> [...]
> jo).....
> Jeg behøver vel ikke skrive at jeg altid rider med hjelm -

Jeg har det ligesom dig; jeg har aldrig fattet at folk tør/vil ride uden
hjelm. Jeg har engang set en berider på den rideskole jeg gik, blive slynget
af den (ellers) mest rolige hest, fordi han skulle vise en elev hvordan man
lavede schenkelvigning...i skridt. En bil lige ude på den anden side af
ridehusets væg dyttede og hesten hoppede. Manden faldt af og landede så
uheldigt at han hamrede hovedet i barierekanten. Det så meget væmmeligt ud
for os småpiger, og han kom aldrig til at ride igen....Blot fordi hans hår
var for smart til en hjelm....
Det har sat den største skræk i livet på mig, så jeg har ALTID hjelm på når
jeg rider. Det ville jo være ærgeligt, om det lige var den dag jeg tog
chancen, at hesten smed mig af....

/Musen

Fra : Zirfelt

Dato : 23-04-03 06:33

Da jeg var lille sagde mine forældre altid, at så de mig bare en gang uden
ridehjælm, blev hesten øjeblikkelig solgt. En aften skulle jeg bare lige en
lille skridttur i skoven og den ene gang kunne jeg da godt undvære
ridehjælm. Turen endte med et styrt hvor jeg fik en ordentlig hjernerystelse
og et alvorligt forklarings problem over for mine forældre. De solgt
heldigvis ikke hesten, men jeg lærte at ride med hjælm ALTID.
--
Fortsat god og positiv dag

ZIRAX
v. Irene Zirfelt
Løgstørvej 84
9600 Års
98 62 31 31
www.zirfelt.dk

Fra : skingur

Dato : 23-04-03 10:29

"Zirfelt" skrev d. 23-04-03 06:33 dette indlæg :
> [...]
> og et alvorligt forklarings problem over for mine forældre. De solgt
> heldigvis ikke hesten, men jeg lærte at ride med hjælm ALTID.

ja, det er mærkeligt- man dratter ALTID af den dag, man ikke har hjelm
på!
Strøg af min mors isbuk i fredags.. hun stod med den i halsrem og snor,
og den så så rar og fredelig ud, at jeg tænkte jeg snildt kunne sidde på
den, mens den stod der...det kan man på "min", men min mors... der er
kun een vej, når der er rytter på, og der er FREMAD i ekspresfart!!! Så
der blev jeg ikke siddende ret længe!!! (spring aaaaf skreg min mor..og
det gjorde jeg så...ikke videre elegant!!!)
Behøver jeg fortælle, at jeg ikke havde hjelm på? Suk! nå, men jeg
skrabede kun det ene ben...ridebanen er belagt med blåmuslinger..uskønne
at falde på!
Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Musen

Dato : 23-04-03 21:25

klip---
> [...]
> Behøver jeg fortælle, at jeg ikke havde hjelm på? Suk! nå, men jeg
> skrabede kun det ene ben...ridebanen er belagt med blåmuslinger..uskønne

*SS* sikke et held der ikke skete mere...Det kunne jo være gået helt galt.
For nu at springe lidt i emnet, hvor har I så skaffet muslingeskaller henne,
og hvad kostede de?

Venlig hilsen Musen

Fra : skingur

Dato : 23-04-03 21:48

Hej Musen
Jeg ved faktisk ikke hverken hvad de koster eller hvor man skaffer dem
(kigger på nettet lidt senere og skal nok sige til hvis jeg finder
noget!!!) MEN jeg tror ikke, de er særligt dyre... kender nogle
økoflippere (!!) der brugte det som grundisoleringsmateriale under
stuen...de bestilte et vognlæs og fyldte et 5 meter dybt hul (i
stuestørrelse) op med dem. Muslinger er gode frem for fx leca fordi de
er økologiske/økonomiske/naturlige og har en god isoleringsevne, fordi
de er solide og der er luft imellem...ligesom lecakugler.
På ridebanen er de gode, fordi de faktisk fjedrer uden at gå SÅ meget i
stykker. Dog tror jeg, det optimale ville være at have et lag med grus,
et lag med musing, så stabilgrus, sand og et tykt lag musling. Det ville
give en god, stabil ridebanebund, der kan vendes, vandes og evt tilføjes
både nyt grus og muslinger efter behov. Dumt i en hal hvor der kommer 50
mennesker/heste om dagen, men godt til det lille sted, hvor der ikke
"pløjes" et hovslag hver dag...
Fejlen...kan du se på mit venstre ben!!! muslinger gør av at falde på...
dog kan man lade være med at ride i afklippede jeans, som jeg gjorde
just den dag...

Mvh Christina (prøv at søge på "økologisk byggeri" "isolering naturlig"
mv.

http://www.kandu.dk/

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-04-03 07:20

skingur wrote:
> [...]
> Fejlen...kan du se på mit venstre ben!!! muslinger gør av at falde på...
> dog kan man lade være med at ride i afklippede jeans, som jeg gjorde

Vi gav ca. 2500 kr. (plus moms? det kan jeg ikke huske...) for de
selvsamme muslinger. Der var vel omkring 45 kubikmeter.

Ridebanen er 25x50=1250 kvadratmeter så det gav et lag på 3-4 cm.

Vi skal have nogle flere på, og har snakket med et sted der kunne gøre
det lidt billigere (vistnok omkring 1500 for et træk - lastbil med
anhænger).

Når det kommer til stykket er muslingeskallerne dybest set gratis -
vognmændene tjener bare på at flytte det.

-dennis

Fra : skingur

Dato : 24-04-03 07:30

"Dennis Thrysøe" skrev d. 24-04-03 07:20 dette indlæg :
> [...]

> anhænger).
>
> Når det kommer til stykket er muslingeskallerne dybest set gratis -
> vognmændene tjener bare på at flytte det.

Hvis der skal flere skaller på banen skal jeg til at holde op med at
skvatte af!!!!!!!!!!! De ER ikke rare at falde ned på!! (har du prøvet?)

Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-04-03 09:28

skingur wrote:

> Hvis der skal flere skaller på banen skal jeg til at holde op med at
> skvatte af!!!!!!!!!!! De ER ikke rare at falde ned på!! (har du prøvet?)

Nej ikke lige på skallerne. Men det er faktisk overraskende få
materialer, det er rart at falde på :)

Muslingeskallerne har også den store fordel om vinteren, at de ikke
fryser sammen til et hårdt knoldet underlag. De forbliver nogenlunde
løse, og hårde-men-fjedrende. Det - sammen med den overfladedrænene
effekt - var årsagen til at vi valgte muslinger.

-dennis

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 24-04-03 12:55

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men det er faktisk overraskende få
> materialer, det er rart at falde på :)

Træflis er da ikke så slemt!? Det bliver vel bare ret glat, hvis det ligger
udenfor?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 24-04-03 13:00

> Træflis er da ikke så slemt!? Det bliver vel bare ret glat, hvis det ligger
> udenfor?

Sidste gang da jeg pludselig sad på min bagdel på en dejlig grøn og blød græsmark da føltes grasmarken ikke nær så blød mere. Den
var lidt hård at lande på.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 25-04-03 00:32

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Sidste gang da jeg pludselig sad på min bagdel på en dejlig grøn og blød
græsmark da føltes grasmarken ikke nær så blød mere. Den
> var lidt hård at lande på.

Jeg kom lige i tanke om stubmarken, som jeg selv landede på sidste sommer.
Jeg havde godtnok hjelm på (med ørebøjler og alting), men da jeg landede
"på" ansigtet (næsten bogstaveligt), hjalp det ikke rigtigt noget; jorden
var fin og løs og gjorde egentlig ikke ondt at lande på - det var næsten
blødt- men jeg fik en ordentlig gang næseblod og en meget øm næse. Jeg burde
vel have haft en full-face-hjælm på. Jeg tror jeg fik en masse stubbe lige i
ansigtet.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-04-03 13:06

Trond Øyvind Hermansen wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Træflis er da ikke så slemt!?

Når det bliver tilpas blødt, er det nok ikke så galt. Men det kræver
også en del vandning og ridning.

> Det bliver vel bare ret glat, hvis det ligger
> udenfor?

I allerhøjeste grad :)

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 24-04-03 20:46

On Thu, 24 Apr 2003 13:54:42 +0200, "Trond Øyvind Hermansen"
<oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
>
>[klip]

>Træflis er da ikke så slemt!? Det bliver vel bare ret glat, hvis det ligger
>udenfor?

   Og i frostvejr risikerer man at hestene jokker sådan et stykke
lige op gennem sålen (Da de kan komme til at stå lodret i frostjord)
:(( Jeg er _ikke_ fortaler for træflis - omend ikke fordi det er
frygteligt at lande på ;)

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 25-04-03 08:05

Trine Stubbe Teglbjærg wrote:
> [...]
> lige op gennem sålen (Da de kan komme til at stå lodret i frostjord)
> :(( Jeg er _ikke_ fortaler for træflis - omend ikke fordi det er

Ikke udendørs ihvertfald. Indendørs er det faktisk en udemærket løsning.

-dennis

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-04-03 09:52

On Fri, 25 Apr 2003 09:04:33 +0200, Dennis Thrysøe
<dennis@geysirheste.dk> wrote:

>Ikke udendørs ihvertfald. Indendørs er det faktisk en udemærket løsning.

   Jeps - men man skal stadig være opmærksom på det med frostvejr
.... Det var netop lige uden for ridehuset at "min" prusser fik jokket
sådan et stykke op i en baghov :/

Fra : Musen

Dato : 25-04-03 16:12

klip...
> [...]
> anhænger).
>
> Når det kommer til stykket er muslingeskallerne dybest set gratis -
> vognmændene tjener bare på at flytte det.

hmm det lyder faktisk ikke ret dyrt, jeg troede det kostede en
herregård...Har I så sand nedenunder? Vi har nemlig lige i øjeblikket en
ridebane der består af en græsmark, med et MEGET tyndt lag sand. Mon det
overhovedet vil nytte noget at putte skallerne på den?

Venlig hilsen Musen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 28-04-03 08:02

Musen wrote:
> hmm det lyder faktisk ikke ret dyrt, jeg troede det kostede en
> herregård...Har I så sand nedenunder?

Nej, bare jord. Ret sort jord endda.

> Vi har nemlig lige i øjeblikket en
> ridebane der består af en græsmark, med et MEGET tyndt lag sand. Mon det
> overhovedet vil nytte noget at putte skallerne på den?

Det vil jeg tro. Faktisk bruges sand ikke så ofte i 'vores verden' (læs:
islandsheste), da det bliver for tungt. Så en 4-6 cm skaller ville
sikkert være fint.

De er faktisk forholdsvist nemme at fordele. (Men stadig et stort
arbejde for 1250 kvm.)

-dennis

Fra : Anet

Dato : 28-04-03 08:11

> Det vil jeg tro. Faktisk bruges sand ikke så ofte i 'vores verden' (læs:
> islandsheste), da det bliver for tungt. Så en 4-6 cm skaller ville
> sikkert være fint.
>
> (klip)

Jeg har en dressurbane udendørs og hvis jeg rider med de små islændere dernede så er de ved at dø fordi det netop er for tungt for
dem. Rider jeg derimod på folden så er der fart på og de fløjter hen over jorden.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Musen

Dato : 29-04-03 07:23

> [...]
> sikkert være fint.
>
> De er faktisk forholdsvist nemme at fordele. (Men stadig et stort

Nååj tusind tak, så lyder det hele jo ikke så håbløst endda

Venlig hilsen Musen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 24-04-03 07:10

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> wrote:

>En bil lige ude på den anden side af
>ridehusets væg dyttede og hesten hoppede.

Jeg ku forstå det hvis bilen kørte ind i ridehuset, men at et dyt
UDENFOR ka skræmme livet af hesten forstår jeg ikke.

For ikke at være OT, så har min hest heller aldrig hjælm på

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Musen

Dato : 25-04-03 16:14

>En bil lige ude på den anden side af
>
> Jeg ku forstå det hvis bilen kørte ind i ridehuset, men at et dyt
> UDENFOR ka skræmme livet af hesten forstår jeg ikke.

Jo det har min skam også gjort en del gange, da hun stod på rideskole...Også
hvis en eller anden har råbt udenfor eller noget andet har larmet

> For ikke at være OT, så har min hest heller aldrig hjælm på

*tsk* hvor uforsvarligt :oÞ

Venlig hislen Musen

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 25-04-03 16:33

On Fri, 25 Apr 2003 17:14:28 +0200, "Musen" <mivsesnabela@sol.dk>
wrote:

>Jo det har min skam også gjort en del gange, da hun stod på rideskole...Også
>hvis en eller anden har råbt udenfor eller noget andet har larmet

   Tænk - jeg synes oftere hesten flipper ud over lyde udenfor
end lyde indenfor i ridehuset - alene fordi de kan se det der sker i
ridehuset - men ikke det der sker udenfor =)