Upload med dårlig indflydelse på download
Fra : Spacehopper

Dato : 20-04-03 14:36

Hej NG,

Jeg er i den situation, at hver gang en bruger downloader fra mig, falder
min egen download hastighed betydeligt. Nogle gange helt op til fire gange
langsommere end normalt og jeg kan ikke gøre noget ved det. Jeg synes at det
er meget urimeligt, siden at jeg har betaler gode penge for min Tele Danmark
1 mbit forbindelse.

Nogen som har forslag til hvordan at jeg kan komme rundt om problemet?

Mvh
Anders

Fra : Spacehopper

Dato : 20-04-03 14:43

Jeg kører med DC++ som passiv bruger, da der jo automatisk er firewall på
min forbindelse. Bare til info.

Mvh
Anders

Fra : Christian Mygind

Dato : 20-04-03 14:54

Spacehopper wrote:
> Jeg kører med DC++ som passiv bruger, da der jo automatisk er
> firewall på min forbindelse. Bare til info.

På et filesharingnetværk spiller der en række andre faktorer ind, der er
bestemmende for din fart, når i sådan sidder & udveksler shareware. Du kan
sikkert finde diverse tweaks og mirakelkure på nettet, der hjælper på DC.

/Chr

Fra : Christian Mygind

Dato : 20-04-03 14:51

Spacehopper wrote:
> Hej NG,
>
> Jeg er i den situation, at hver gang en bruger downloader fra mig,
> falder min egen download hastighed betydeligt. [cut]

Sådan fungerer din kommunikationsprotokol (TCP/IP) "desværre".
Når du downloader data sender du små returpakker af data tilbage som
"kvittering" for modtagelsen af de datapakker du downloader. Når nogen
downloader fra dig (dvs. du uploader) så bruger du den båndbredde, som din
kvitteringspakker skal have for at dit download flyder ved maksimal fart.
Det resulterer så i, at din "kvitteringer" bliver forsinkede, og så falder
din downloadfart.

Du må stille på upload-farten (dvs. begrænse den) så der bliver "plads" til
dine kvitteringspakker, hvis du vil have høj downloadfart, imens du
uploader.

(Man KAN pille lidt ved pakkestørrelsen, men ikke med voldsom effekt på en
asynkron linie)

/Chr

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 21-04-03 16:00

Spacehopper wrote:
> [...]
> 1 mbit forbindelse.
>
> Nogen som har forslag til hvordan at jeg kan komme rundt om problemet?

Helt håndgribeligt kunne du sætte "WonderShaper" op.
Find den her:
<http://lartc.org/wondershaper/>

Der er også en del gode råd at finde her:
<http://lartc.org/>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>