Erstat serverens fejlmelding med min egen ~
Fra : Jakob Munck

Dato : 21-04-03 08:17

Når man laver ting, som serveren ikke kan klare, kommer den med en
fejlmelding som lyder "This page cannot be found...". Men kan det ikke lade
sig gøre at erstatte denne fejlmelding med en mere meningsfuld besked, som
jeg selv laver?

Kan det ikke lade sig gøre, at skrive noget kode, der får serveren til at
henvise til en given fil, som jeg selv skriver) ? Hvordan ser denne kode ud?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Dcasso

Dato : 21-04-03 09:26

> [...]
>henvise til en given fil, som jeg selv skriver) ? Hvordan ser denne kode ud?

Ja, det kan lade sig gøre. Ved i hvert fald at min udbyder Azero
tillader dette. Har dog aldrig selv leget med det. Men ved du kan
finde mange gode sider på nettet om det.

Prøv at søge på "custom error pages asp". Et godt bud er:
http://www.15seconds.com/issue/980210.htm

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 21-04-03 09:31

Jakob Munck wrote:
> [...]
>
> Kan det ikke lade sig gøre, at skrive noget kode, der får serveren
> til at henvise til en given fil, som jeg selv skriver) ? Hvordan ser

Hvis siden rent faktisk eksisterer, kan man.

I starten af din ASP side sætter du: <%On Error Resume Next%>
Det gør, at hvis den støder på en fejl, så springer den linien over.

Nederst kan du så sætte følgende:
<%
If Err.Number <> 0 then
Response.Redirect("dinSideMedEnGenerelFejlmeddelelse.asp")
End if
%>

Hvis du gerne vil lave en mere specifik fejlmeddelelse efter hvilken fejl du
får, er du nød til at finde ud af hvad de forskellige Err.Number's
indeholder og så redirecte til de rigtige sider.

--
Kasper Katzmann
Katzmann Consulting

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 21-04-03 11:51

"Jakob Munck" <jakob.munck@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
lade
> sig gøre at erstatte denne fejlmelding med en mere meningsfuld besked, som

Jo, det er skam nemt nok

> Kan det ikke lade sig gøre, at skrive noget kode, der får serveren til at
> henvise til en given fil, som jeg selv skriver) ? Hvordan ser denne kode
ud?

Umiddelbart er det ikke nødvendigt at skrive noget kode.

Kik på
http://activedeveloper.dk/locator.asp?guid=001000000066

Allan Bach

Fra : Jakob Munck

Dato : 21-04-03 16:42

Tak til jer alle for svarene. De er alle rigtige, men desværre kan jeg ikke
bruge nogle af dem i mit konkrete tilfælde. Jeg kan ikke bruge "If
Err.Number-metoden", fordi den kun reagerer på egentlige kodefejl, altså
forkert syntaks i asp-koden. Den anden metode, at indstille serveren med
egne fejlmeldinger, er i virkelheden den, jeg skulle bruge. Men den har den
ulempe, at man skal have adgang til serveren. Og da jeg har min site hostet
hos en ekstern udbyder, så har jeg ikke adgang til disse funktioner på
serveren.

Jeg må altså finde en helt 3. måde at løse mit problem. Men mange tak for
hjælpen alligevel.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Dcasso

Dato : 21-04-03 17:32

On Mon, 21 Apr 2003 17:41:58 +0200, "Jakob Munck"
<jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>serveren.
>
>Jeg må altså finde en helt 3. måde at løse mit problem. Men mange tak for

Tror ikke du kan komme om det på andre måder, men du kan da overveje
om du ikke kan købe services hos din udbyder, min tager 99 i
oprettelse og det er vist det. Så kan da anskaffes for billige penge

Dcasso

Fra : Jakob Munck

Dato : 21-04-03 20:35

> Tror ikke du kan komme om det på andre måder, men du kan da overveje
> om du ikke kan købe services hos din udbyder, min tager 99 i
> oprettelse og det er vist det. Så kan da anskaffes for billige penge

Jo, der er den mulighed at forsøge helt at undgå sådanne fejlmeldinger, men
det vil kræve at jeg ændrer min billedupload.-funktion sådan, at jeg bruger
udbyderens komponent, i stedet for den komponentløse upload, som jeg
anvender nu, og som jeg bestemt foretrækker. Men denne upload har den
ulempe, at når man forsøger at uploade en fil der er større end 50 kb, så
giver den en fejlmelding, i stedet for blot at fortælle brugeren, at "Filen
er for stor", som den gør når filerne er for store, men under 59 kb.

At kode til komponent har desværre den besværlighed, at man så ikke kan
flytte siten til en anden udbyder, uden at man er sikker på, at denne
udbyder også anvender netop den samme komponent. Det betyder altså, at man
bliver bundet til én udbyder, og det kan jeg ikke lide.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-04-03 20:44

Jakob Munck skrev:

> Jeg kan ikke bruge "If Err.Number-metoden", fordi den kun
> reagerer på egentlige kodefejl, altså forkert syntaks i asp-
> koden.

Det er ikke rigtigt. Du får også asp-fejl hvis du fx forsøger at
læse fra et tomt recordset eller bruger en variabel der ikke er
initialiseret (ingen af disse dele er syntaksfejl).

Hvad er det du forsøger at få serveren til når den fejler?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jakob Munck

Dato : 22-04-03 06:27

> Hvad er det du forsøger at få serveren til når den fejler?
> --

Jeg forsøger at uploade en fil, der er mere end 100 kb. stor. Så giver
serveren en fejlmelding, der siger at den ikke kan finde Det jeg forsøger er
at uploade en fil, der er over 100 kb. stor, så får jeg en fejlmelding, der
siger: "The page cannot be found.......HTTP 400 - Bad Request"

Det er den jeg gerne ville have erstattet med en mere meningsfuld
meddelelse.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-03 09:26

Jakob Munck skrev:

> Jeg forsøger at uploade en fil, der er mere end 100 kb. stor.

Du har husket at bruge enctype="multipart/form-data" til formen,
ikke?

> [...]
> kb. stor, så får jeg en fejlmelding, der siger: "The page
> cannot be found.......HTTP 400 - Bad Request"

Så vidt jeg ved er det kun fejl 500 (eller rettere 500;100) der kan
håndteres af den asp-side der fejler. Skal du håndtere en fejl 400
skal du kunne ændre i serveropsætningen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 21-04-03 21:23

Jakob Munck wrote :

> [...]
>
> Kan det ikke lade sig gøre, at skrive noget kode, der får serveren til
> at henvise til en given fil, som jeg selv skriver) ? Hvordan ser denne

nu da der efterhånden er kommet nogle forskellige bud på, hvad du kan
gøre, så er det vist på tide at bringe ASP.Net på banen. I ASP.Net findes
der nogle ret smarte metoder til anvendelse af global.asax, der giver
mulighed for fejl-handling på applikationsniveau.

Hvis du ønsker mere information om dette, så følg blot min FUT til
dk.edb.programmering.dotnet .

FUT: dk.edb.programmering.dotnet

--
Jesper Stocholm - www.stocholm.dk - www.asp-faq.dk