Internet via mobiltelefon
Fra : OFH

Dato : 17-04-03 13:17

Hej
Er de nogen som ved hvordan man kan sende email fra sin pc, ved at bruge
mobiltelefonnen som modem.
Det skal foregå fra Polen, og mobilen er en Nokia 6150.
Hvor kan jeg finde software til sådan en forbindelse.

Fra : Fischer

Dato : 18-04-03 10:24

> Er de nogen som ved hvordan man kan sende email fra sin
> pc, ved at bruge mobiltelefonnen som modem.
> Det skal foregå fra Polen, og mobilen er en Nokia 6150.
> Hvor kan jeg finde software til sådan en forbindelse.

For at koble op skal du allerførst have en infrarød forbindelse eller et
datakabel mellem PC og telefon.

Jeg er ikke specielt Nokia-kender, men det ser ikke ud til at 6150 har
indbygget modem, og så er du nødt til at bruge en emulator - et specielt
stykke software.
Det hedder "Nokia Data Suite 3.0a" - og kan hentes på Nokia's hjemmeside
(17.5 Mb).

Så skulle det bare være at ringe op til Internettet. Bemærk, at ikke alle
internet-abonnementer kan benyttes sammen med en mobiltelefon.

Nu ved jeg ikke om du skal bruge dansk eller polsk hhv. mobil- og
internetabonnement (?), men TDC er med i GRIC samarbejdet hvor man mod en
ekstra minuttakst kan få adgang til et lokalt opkaldspunkt til internettet.
Hvis det er noget der skal benyttes meget, var det nok værd at kigge på.

*Fischer

Fra : JMo.

Dato : 18-04-03 10:47

"Fischer" <myfischer87@get2net.dk> wrote in

> [...]
> specielt stykke software.
> Det hedder "Nokia Data Suite 3.0a" - og kan hentes på Nokia's

Nokia DataSuite er et købe-program. Det er kun *opdateringen* fra 3.0 til
3.0a der kan downloades fra Nokias hjemmeside.

Fra : Fischer

Dato : 18-04-03 11:47

> Nokia DataSuite er et købe-program. Det er kun *opdateringen*
> fra 3.0 til 3.0a der kan downloades fra Nokias hjemmeside.

Ups - det havde jeg ikke set. Det synes jeg ikke de gør meget ud af at
reklamere med.

Det er nok derfor jeg ikke har Nokia. Først betaler man for en telefon med
IR og data ..... og så skal man betale igen for et stykke software for at få
den til at virke.

Så 'OFH' - du må nok ud og investere. Hvis det var mig, ville det nok blive
i en anden telefon.

*Fischer

Fra : JMo.

Dato : 18-04-03 11:58

> Det er nok derfor jeg ikke har Nokia. Først betaler man for en telefon
> med IR og data ..... og så skal man betale igen for et stykke software
> for at få den til at virke.

Det var nu kun 3110, 5110, 6110, 6150 og 8110 de lavede de nummer med. Fra
7110 og senere har de været så "flinke" at man kan downloade softwaren
gratis.

Inden vi ser os alt få sure på Nokia, så er der faktisk en årsag til alt
dette: På daværende tidspunkt var der normalt ikke indbygget hardwaremodem
i telefonerne, hverken i Nokia'erne, Ericsson, Bosch, Motorola etc. Normalt
skulle man så have et PCMCIA GSM-"modem", for at få data, eller en af de
små fikse IR'dimser Ericsson lavede (DI27 eller DI28).
Nokia fandt så på at lave noget software-emulering vha. DataSuite så man
kunne overføre data via seriel-port, i stedet for at skulle investere i et
PCMCIA (som kostede en bondegård - fra ca. 2500 og opefter). Og prisen var
faktisk ganske rimelig på daværende tidspunkt - ca. 1400,-

Iøvrigt var der også et alternativ på markedet: Svenske MicroSystemation
lavede SoftGSM som tilsvarende kan lave datatransmission med 61xx, og dette
endda via USB. Men prisen var tidl. endnu højere end Nokias.

Endvidere er der vidst nok lavet noget Linux-noget som kan tilsvarende -
det er dog ikke noget jeg personligt har rodet med.. Da jeg først hørte om
det var både Ericsson SH888 og Nokia 7110 kommet på markedet, med indbygget
hardware-modem så de kan bruge en standard modemdriver )

Fra : OFH

Dato : 18-04-03 11:51

Den skulle efter mit vidende have indbygget modem....... måske tar jeg fejl?

Fra : JMo.

Dato : 18-04-03 12:02

"OFH" <ofh@email.dk> wrote in news:b7olb7$dcd$1@news.cybercity.dk:

> Den skulle efter mit vidende have indbygget modem....... måske tar jeg
> fejl?

Njaa, jow.. Den understøtter datatransmission, men har ikke indbygget
hardware"modem". Det skal emuleres via DataSuite.

Iøvrigt mindre det lidt om en "fælde" som nogle købere af Nokia 3510 er
faldet i. Den understøtter nemlig GPRS via WAP, men kan ikke lave
datatransmission via PC, da der ikke er noget eksternt data-interface.

Så at en mobil-telefon har datafaciliteter er ikke det samme som at man kan
bruge den til at gå på nettet med pc.

Fra : JMo.

Dato : 18-04-03 12:03

"JMo." <ns_sf009@mohr.cx> wrote in

> Iøvrigt mindre det

"minder" skulle der stå...

Fra : OFH

Dato : 18-04-03 11:54

Tak for jeres hjælp.
Det er rart at vide der er venlige og hjælpsomme folk som man kan trække
viden fra.