Fornemmelse for heste.
Fra : Stahr

Dato : 23-03-01 13:36

Torsdag d. 22-3-01 viste DR1 en udsendelse ,som hed Fornemmelse for heste.
desværre gik min videoprogramering i kage,så hvis nogen har optaget det,vil
jeg gerne have det overspillet .Det skulle være en kanon udsendelse om
hestehviskere/lyttere.

Mvh
Stahr

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 25-03-01 23:53

Jeg så også ca. halvdelen af den udsendelse (optog den desværre ikke).
Er der mon nogen der kan anbefale nogle bøger om emnet?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Tina

Dato : 26-03-01 07:48

Læser du kun på dansk eller også tysk/engelsk? Jeg kan foreslå en del
titler.

Fra : Silverflame

Dato : 26-03-01 20:20

Hej!
Jeg vil megte gerne læse nogle bøger omkring det, men helst ikke på tysk, så
hvis du kan anbefale nogen, ville det være alletiders!
Venligst Winnie.

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 26-03-01 21:06

Læser ikke gerne tysk, men engelsk er 'no pwoblem'!

Trond Øyvind Hermansen

Fra : Tina

Dato : 27-03-01 07:12

Okay

Dansk:

Fra rytter til hest, Gitte Naldal
Manden der lyttede til heste, Monty Roberts
At Danse med Heste, Klaus Ferdinand Hempfling

Engelsk:

A good horse is never a bad color, Mark Rashid
Horses never lie, Mark Rashid
Considering the horse, Mark Rashid
Lyons on Horses, John Lyons
Natural horse-man-ship, Pat Parelli

Alle disse bøger er rigtig gode! Gitte Naldals bog (der hører også video
til) forklarer meget tydeligt og let forståeligt, hvordan man bærer sig ad
med at etablere en overrang overfor hesten og få fuld kontrol over den uden
brug af fysiske hjælpemidler, kun ved brug af dominans - en slags læs-let
bog om horsemanship og rigtig god at begynde med! Pat Parellis bog omhandler
i meget høj grad det samme som Gitte Naldals, men hendes er lidt lettere at
forstå, omend Parelli også er systematisk og let forståelig.

Monty Roberts bog er mere end selvbiografi end en lærebog, og min personlige
erfaring er, at hans metode kan være særdeles farlig, hvis man ikke ved
præcis hvad man laver - så lad være med at eksperimentere for meget med hans
metode, hans jagen hesten kan skræmme en følsom hest fra vid og sans - men
han kan selvfølgelig selv administrere den, og Michael Peace kan også, men
PAS PÅ!

Mark Rashids er bare fantastiske, men der er ikke så mange direkte
anvisninger på, hvordan man gør, det er mere hans beskrivelse af, hvilke
tanker han har gjort sig, hvilke principper han bruger i træningen. Faktisk
er de mine ynglingsbøger, men de er ikke så lette selv at komme i gang på,
men de BØR læses - og så er de skrevet i fortæller-stil, så de er
underholdende at læse samtidig.

John Lyons bog er min sidste anskaffelse, jeg er ikke færdig med den endnu,
men den virker også til at være rigtig god, og ret grundig i gennemgangen
af, hvordan man gør.

Undtaget Gitte Naldals bog er alle de ovenstående skrevet af westernryttere,
og der står en del i dem, som kan være fx. en dressurrytter ligemeget, men
jeg er selv dressurrytter og bruger metoderne meget, så det er særdeles
relevant for dressurryttere. Klaus Hempfling rider dressur for løs tøjle,
hans metoder ligner meget de andres, men hans mål er dressur for løs tøjle -
hans bog er meget smuk, FLOTTE og talrige billeder, mange gode oplysninger
og filosofiske betragtninger, men er lidt mangelfuld at arbejde efter i
starten (læs: Den er ikke idiotsikret som Gitte Naldals bog er).

De danske bøger kan købes i enhver boghandel, de andre hos Amazon.co.uk -
der er også flere endnu om emnet.

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99o75m$134$1@news.inet.tele.dk...