smerter efter sterilisation
Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 14-04-03 22:09

Hej med jer

Min hunkat (5 mdr.) er blevet steriliseret idag og er tydeligt irriteret og
jeg er bekymret om hun har stærke smerter. Jo, jeg er en hønemor hvad angår
mine "børn", hankatten er blevet kastreret og ligger bare og
småblunder/sover. Han har været i bakken, men det har hun endnu ikke. Hun
ligger lidt, bider i såret (sidder på siden, såret altså) eller vasker sig
ihærdigt andre steder, afledning??
Så farer hun op og afsted, indtil nu har hun ikke sovet mere end 3-4 min. ad
gangen.

Er det alarmerende eller lader jeg mig bare rive med... Selvom vi har haft
dem et par måneder, så kender jeg ikke hendes reaktioner så godt at jeg er
sikker på hvad der sker...

Er der stadig nogle der er vågne? - Nu må vi se i morgen tidlig, ellers må
vi have fat i dyrlægen...

Hilsen Pia BJ
( som ikke synes det her er spor spændende...men erkender at være en
kylling)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 14-04-03 23:01

In article <wrFma.145$_S6.132@news.get2net.dk>, Pia J/Kurt K
<pbkk@get2net.dk> wrote:

> [...]
> vi have fat i dyrlægen...
>
> Hilsen Pia BJ
> ( som ikke synes det her er spor spændende...men erkender at være en

Hm - jeg mener at vide at nogle katte kan "panikke" lidt af af at føle
at de ikke har kontrol over sig selv.
Det, jeg selv oplevede i sin tid var, at mine katte ikke kunne falde
til ro, selv om de var totalt groggy. De var iskolde, så jeg tror det
var en slags selvopholdelsesdrift for at holde varmen. Jeg pakkede dem
ind i en stor uldsweater og lagde mig på sofaen med kattene på maven.
Og det hjalp, de faldt til ro og sov rusen ud. Jeg var tvangsindlagt
til at ligge der hele aftenen, men det var så hvad det var. Jeg var
vildt bekymret, men næste morgen var de stort set OK igen.
Jeg ved ikke hvad jeg ellers skal råde dig til... jeg ville prøve det
med varmen og se om det hjælper. Måske en varmepude i nat? Hvis det
ikke hjælper så ville jeg også ringe til dyrlægen - bare for at få
nerverne beroliget. Held og lykke med dem .-)

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 14-04-03 23:15

Hej Ann
Tak for dit svar. Problemet er bare at de IKKE er grogggy, lige nu vil
Dirty gerne lege.. ), han var ovenpå igen allerede i eftermiddags. Dolly
derimod krummer sig sammen og kan bare ikke finde ro. Nå, jeg vil finde
madrassen der er taget frem til lejligheden og så se om det ender med at jeg
er den eneste der sover udenfor sengen i nat)
Har hun stadig smerter eller hvad det er, så må jeg snakke med dyrlægen i
morgen.

Men dine ord gav mig nu ro, bare det at vide at andre ved man er lidt af en
kyulling hjælper... TAK.

Hilsen Pia BJ

Fra : Pia J

Dato : 15-04-03 06:34

Håber Dolly har det bedre til morgen - det er normalt at hunnerne er længere
tid om at komme ovenpå bagefter - og som sagt så kan man fryse helt
ustyrligt meget efter en narkose. Mivs lå som klistret til vores opvarmede
badeværelsegulv bagefter!

:Pia

Fra : Kristin Andreassen

Dato : 15-04-03 11:29

"Pia J" <ngspam@ofir.dk> skrev :

>-det er normalt at hunnerne er længere
> tid om at komme ovenpå bagefter - og som sagt så kan man fryse helt
> ustyrligt meget efter en narkose.

Hej Pia

Det hænger godt sammen med at hunnerne jo i forbindelse med steriliseringen
får åbnet bughulen, i modsætning til hannerne. Katte mister vel, ligesom
mennesker gør, en hel del væske og får temperaturfald når de er igennem en
stor operation i bughulen. Derfor lyder det rigtigt at hunnerne har større
tendens til at fryse efter operationen. Jeg tror ikke det direkte har noget
med narkosen at gøre (udover at man selvfølgelig producerer mere varme når
man bevæger sig).

Venlig hilsen Kristin (High pote-five fra Maximus og Brutus).

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 15-04-03 21:37

Hej igen

Problemet var ikke at de var groggy, tværtimod, dyrlægen må have givet dem
en meget korrekt dosis bedøvelse, for vi havde kun været hjemme en halv time
før de var deres gamle jeg igen.
Problemet var at Dolly bed i såret, for rundt og så ud som hun havde
smerter. Selvfølgelig skulle hun have smerter, men jeg var bekymret for om
det var andet og mere end bare fordi hun bed i trådene.

Idag er det gået helt fint, så længe hun ikke bider i trådene er der intet i
vejen. Men at få hende til det og til at fatte sammenhængen mellem det at
bide og så smerter er en større opgave. Jeg havde tænkt på en krave ( den
blå selvfølgelig ) men jeg tør slet ikke tænke på hvor hysset hun så vil
blive... Hun er en bestemt dame der IKKE finder sig i noget!

Men vi ser tiden an, det ser fornuftigt ud, så mon ikke vi sover godt
allesammen i nat.

Tak for ordene til jer alle.

Pia BJ

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-04-03 21:53

In article <Y3_ma.130$Rp.41@news.get2net.dk>, Pia J/Kurt K
<pbkk@get2net.dk> wrote:

> [...]
> blå selvfølgelig ) men jeg tør slet ikke tænke på hvor hysset hun så vil
> blive... Hun er en bestemt dame der IKKE finder sig i noget!

Hvad med dette her (bitterspray):
http://makeashorterlink.com/?V6B532934
Jeg har ingen erfaring med det selv, men virker det kunne hun slippe
for kraven.

Fra : Pia J/Kurt K

Dato : 15-04-03 22:00

> [...]
> for kraven.
>
> --
> Knus fra Ann R, spind fra Donna og Ditte

Hej

Det lyder som en rigtig god idé, mon vores egen dyrlæge har det, skal det
sendes får jeg det først på lørdag med lidt god vilje, påsken med de mange
fridage kommer lidt i vejen.

Hilsen Pia BJ
( der har fri til d. 25....)))))