MS Windows
briani 27239
manglende netforbindelse i w2k?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-04-03 03:03

Hej alle

Efter et skift fra winme til w2kpro har jeg fået følgende problem i OE 6.0

Når maskinen starter op starter OE automatisk. Når den skal til at hente
post via min forbindelse (lokalnetværk/switch/cisco677) kan den ikke komme
igennem til serverne. Der kommer ingen fejlmeddelelser, den står bare i
vinduet: "kontrollerer om der er post". Der bliver den ved med at stå
indtil jeg afbryder den. Den fejlmelder intet.

Først hvis jeg venter lidt eller prøver et par gange, kommer den igennem.
Efterfølgende er der intet galt, det er kun når windows og OE lige har
startet op.

OE er præcis den sammme udgave, den senest tilgængelige fra windows
update.

Der er ellers ingen problemer med at komme på nettet.

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-04-03 15:00

In dk.edb.system.ms-windows, Claus Tersgov <clausnews@hotmail.com>
says...
> Der er ellers ingen problemer med at komme på nettet.

Det lyder som om OE og IE har DNS-problemer. Jeg har selv stået i
situationen, men det gik over da jeg skiftede router.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-03 06:40

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som om OE og IE har DNS-problemer. Jeg har selv stået i
> situationen, men det gik over da jeg skiftede router.

Og den øverste sætning er i øvrigt osse løgn

Hvis jeg lige efter opstart af OE, mens den søger efter e-mail går ind i en
nyheds gruppe, får jeg fejlmeldingen "der er ingen tilgængelig internet
forbindelse" men hvis jeg vælger "prøv igen" kommer jeg igennem.

Hvor skal jeg mon lede for at løse problemet?

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-04-03 13:24

In dk.edb.system.ms-windows, Claus Tersgov <clausnews@hotmail.com>
says...
> Hvor skal jeg mon lede for at løse problemet?

Din internetforbindelse... Fortæl lidt om den, hardware og software...

Som nævnt, så jeg jeg selv haft problemet :-/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-03 16:01

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Din internetforbindelse... Fortæl lidt om den, hardware og software...
> Som nævnt, så jeg jeg selv haft problemet :-/

Der er altså mærkeligt. En sjælden gang imellem, når jeg starter op gør den det
ikke??

Windows 2000 professionel dk fuldt opdateret fra windows update

CC 2 mbit
cisco677
almindelig 5 port switch
surecom 320x 10/100 netkort
- har i øvrigt prøvet både automatisk, 100mbit og andre tilstande med
netkortet.

TC/pip:

Hent automatisk ipadresse
Hent automatisk en DNS serveradresse

IP-indstillinger:
DHCP aktiveret (der er tilsyneladende ikke andre valgmuligheder)

DNS:

Hak i "tilføj overordnede suffikser for det primære DNS-sufikks
Hak i "registrer denne forbindelses adresser i DNS"

WINS
Hak i "brug Netbios-indstilling fra DHCP serveren"

Ingen filtrering eller sikkerheds hejs...

Alle indstillinger er noget winbøws selv har fundet ud af. Jeg har vist bare
tilføjet "hent automatisk ip adresse" som man jo normalt gør.

Claus

Fra : Rudi Stegen

Dato : 21-04-03 23:26

Hej Claus Tersgov, du skrev i dk.edb.system.ms-windows:

> TC/pip:
>
> Hent automatisk ipadresse
> Hent automatisk en DNS serveradresse

Prøv evt. selv at skrive dem ind. Man kunne jo forestille sig, at noget
i systemet mht. dette af én eller anden grund var sløvt lige efter
opstart.

Jeg tror ikke, det hjælper noget, men det kunne jo ske, og det er da
nemt at afprøve.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-03 16:07

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Din internetforbindelse... Fortæl lidt om den, hardware og software...

At det kun sker lige når windows og oe er startet op, kunne det vel tyde på, at
OE begynder at hente post, før windows er blevet færdig med at klargøre
internetforbindelsen eller hva'?

Hvis det er tilfældet, hvorfor er den så så længe om at klargøre forbindelsen
til routeren?

Der er i øvrigt ingen problemer hvis jeg booter under win xp..

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-04-03 22:29

In dk.edb.system.ms-windows, Claus Tersgov <clausnews@hotmail.com>
says...
> Hvis det er tilfældet, hvorfor er den så så længe om at klargøre forbindelsen
> til routeren?

Det er et DNS-spørgsmål og det ligger internt i Windows. Jeg havde en
WinRoute-maskine stående i starten af min ADSL-forbindelse og der havde
jeg konstant vrøvl. Så skiftede jeg routeren ud med en LRP-løsning på en
gammel PC og problemet forsvandt.

Vent lidt...

Jeg mener at jeg løste det ved at slå DNS Client fra i services.msc. Det
lyder underligt, men det hjalp faktisk. Prøv om det virker og lad mig
det vide

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-04-03 23:27

> [...]

> Jeg mener at jeg løste det ved at slå DNS Client fra i services.msc. Det
> lyder underligt, men det hjalp faktisk. Prøv om det virker og lad mig

Kunne man få et hint, hvor jeg finder services.mrc

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-04-03 09:33

In dk.edb.system.ms-windows, Claus Tersgov <clausnews@hotmail.com>
says...
> Kunne man få et hint, hvor jeg finder services.mrc

Start -> Kør -> services.msc

Det er et modul til Microsoft Console (MSC).

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-03 11:35

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Start -> Kør -> services.msc
>
> Det er et modul til Microsoft Console (MSC).

Ok, mange tak. I øvrigt , hvis jeg slukker routeren og tænder den igen mens OE
står og søger, så finder den forbindelsen lige med det samme, når routeren har
fundet wan..

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-04-03 19:23

> [...]
> står og søger, så finder den forbindelsen lige med det samme, når routeren har

Prøv at skifte routeren ud, kort og godt...

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-04-03 23:09

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at skifte routeren ud, kort og godt...

Hmm, den virker jo perfekt på alle mine andre maskiner samt under winMe??

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-04-03 09:12

In dk.edb.system.ms-windows, Claus Tersgov <clausnews@hotmail.com>
says...
> Hmm, den virker jo perfekt på alle mine andre maskiner samt under winMe??

Jeg havde problemet med WinRoute; det forsvandt efter skift til Linux
RouterProject.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-04-03 13:24

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg havde problemet med WinRoute; det forsvandt efter skift til Linux
> RouterProject.

Efter at jeg fik sat tallene ind manuelt kører det bare perfekt, og den er også
blevet hurtigere, når den skal tilslutte for at hente post...

Claus

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-04-03 16:19

In dk.edb.system.ms-windows, Claus Tersgov <clausnews@hotmail.com>
says...
> Efter at jeg fik sat tallene ind manuelt kører det bare perfekt, og den er også

Du er gået væk fra DHCP-tildeling?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-04-03 14:43

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Du er gået væk fra DHCP-tildeling?

Ja, jeg har indsat tallene manuelt. Nogle gange virker det, andre gange virker
det ikke. Jeg har nu en mistanke om, at det er en fejl i en OE
sikkerhedsupdatering...

Claus