MS Access og PHP odbc (suk)
Fra : Bo Meyer

Dato : 23-03-01 09:47

Jeg er i gang med at (baglæns) portere en udmærket fungerende
applikation fra unix/MySql til Windows/MS Access.

Jeg kan ikke få odbc til at fungere korrekt ved kald til MS Access.
Jeg har prøvet at anvende MySql på Windows pcen og det virker både
gennem direkte MySql og odbc kald.

Fungerende odbc kald mod Mysql under Windows:

function sql2arr($sql) {
$con = odbc_connect("msmysql", "", "");
if (!$con) return "odbc_connect fejl...";
$res = odbc_prepare($con, $sql);
if (!$res) {
odbc_close($con);
return "odbc_prepare fejl... ";
}
if (!odbc_execute($res)) {
odbc_close($con);
return "odbc_execute fejl... ";
}
while(odbc_fetch_row($res)) {
for ($i=1; $i<=odbc_num_fields($res); $i++) {
$row[ucfirst(strtolower(odbc_field_name($res, $i)))] =
odbc_result($res, $i);
}
$rows[] = $row;
}
odbc_close($con);
return $rows;
}

Når jeg kalder MS Access med ovenstående funktion får jeg hele tiden
"odbc_prepare fejl...", uanset hvilken select sætning $sql
indeholder.

Jeg har naturligvis oprettet msaccess som system DSN under Control
Panel -> 32 bit Odbc (ligesom jeg har oprettet msmysql på samme
måde).

Jeg anvender iøvrigt php ver 4.04pl, mysql ver. 3.23.35a, apache
1.3.9 og MS Access 97 SR-2 (samt MS Windows 95 4.00.950a).

Har nogen et hint til hvad der kan være galt?

--
Bo Meyer

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 23-03-01 11:30

On Fri, 23 Mar 2001 09:47:24 +0100, Bo Meyer <bmeyer@relief.dk> wrote:

>Jeg er i gang med at (baglæns) portere en udmærket fungerende
>applikation fra unix/MySql til Windows/MS Access.

syntax error... mismatch in logic

>Jeg anvender iøvrigt php ver 4.04pl, mysql ver. 3.23.35a, apache
>1.3.9 og MS Access 97 SR-2 (samt MS Windows 95 4.00.950a).
>
>Har nogen et hint til hvad der kan være galt?

nu spørger jeg lige dumt: er det blot data du vil have over?... du
kan ikke blot gøre det som anvist på http://odbc.ter.dk/ (giver 404
lige nu?)

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Bo Meyer

Dato : 23-03-01 12:41

"Thomas Jensen, pil.dk" wrote:
[Snip: Unix -> Windows]
> syntax error... mismatch in logic

> nu spørger jeg lige dumt: er det blot data du vil have over?... du
> kan ikke blot gøre det som anvist på http://odbc.ter.dk/ (giver 404
> lige nu?)

Nu kan jeg heller ikke lige se odbc.ter.dk; men det er ikke blot
data der skal flyttes. Applikationen skal kunne afvikles ved
anvendelse af MS Access. At hente data fra MySql til Access har ikke
givet problemer.

--
Bo Meyer

Fra : Thomas Jensen, pil.d~

Dato : 23-03-01 12:47

On Fri, 23 Mar 2001 12:41:27 +0100, Bo Meyer <bmeyer@relief.dk> wrote:

>Nu kan jeg heller ikke lige se odbc.ter.dk; men det er ikke blot
>data der skal flyttes. Applikationen skal kunne afvikles ved
>anvendelse af MS Access.

oki... sorry... det har vi ikke prøvet.

vi ser frem til en argumentation

--
vh
Thomas Jensen

Fra : Bo Meyer

Dato : 24-03-01 09:23

"Thomas Jensen, pil.dk" wrote:
[Snip: anvendelse af MS Access]

> vi ser frem til en argumentation

Hvad kan man sige? Boll^h^h^h^h Et "lille" oversalg af PHP's
fortræffeligheder ved opkobling til stort set enhver database (her
glemte jeg at Access ikke er en database . Men opgaven er
simplethen at bringe en internetbaseret PHP applikation til at køre
på en standalone PC uden opkobling til internet, hvor databasen
udskiftes manuelt med mellemrum (en til to gange om året). Ønsket om
frihedsgrader er frit valg mellem flere kombinationer af httpd
server og database.

--
Bo Meyer

Fra : Emil Rasmussen

Dato : 23-03-01 14:50

Hej

> [...]
> data der skal flyttes. Applikationen skal kunne afvikles ved
> anvendelse af MS Access. At hente data fra MySql til Access har ikke

Her er en artikel omkring Access som frontend til MySQL:
http://www.devshed.com/Server_Side/MySQL/ODBC/
Jeg ved ikke helt om det er det du mener med at afvikling under MS Access?

Mvh Emil

--
Emil Rasmussen
http://www.noget.net

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-03-01 14:52

On Fri, 23 Mar 2001 11:30:27 +0100, "Thomas Jensen, pil.dk"
<tj@dev.null> wrote:

>nu spørger jeg lige dumt: er det blot data du vil have over?... du
>kan ikke blot gøre det som anvist på http://odbc.ter.dk/ (giver 404
>lige nu?)

Nu gætter folk vist på URL's, for den hedder http://odbc.trc.dk/ og
har altid hedder det :)

Men bortset fra det, så ved jeg ikke om
http://www.webguys.com/pdavis/Programs/What_Is_PHP/ kan hjælpe? Til
trods for den "back-to-basics"-introduktion, så har de et eksempel
hvad angår odbc-connect til noget MS-snask (endda en .mdb-fil).

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Bo Meyer

Dato : 24-03-01 09:12

Peter Brodersen wrote:
> [...]
> trods for den "back-to-basics"-introduktion, så har de et eksempel
> hvad angår odbc-connect til noget MS-snask (endda en .mdb-fil).

Desværre nej, jeg har gjort som beskrevet.

Jeg er nu kommet frem til at problemstillingen overhovedet ikke er
PHP relateret, men kun odbc relateret. Et forsøg med at få adgang
til MS Access data i Staroffice 5.3 via obdc har lige så dårligt
udkomme, som med PHP (mens jeg udmærket kan få fat i MySql data fra
SO5.2 også).

Konklusionen må være at jeg må på jagt efter nye odbc drivere til MS
Access...

--
Bo Meyer

Fra : Martin

Dato : 23-03-01 16:29

> [...]

>1.3.9 og MS Access 97 SR-2 (samt MS Windows 95 4.00.950a).
>
>Har nogen et hint til hvad der kan være galt?

Hmm der er et eller andet man skal bruge *nogen filer* for at Win95
kan køre et eller andet *har jeg læst her i ng'en*

Jeg ved overhovedet ikke om det er SVARET, men måske et godt bud
Jeg er selv nybi i PHP
--

\ Bye for now Martin /
/\ http://www.geocities.com/lsvdk/ /\