Værktøj til at tegne EER diagrammer
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 13-04-03 21:30

Jeg søger et godt program til at tegne EER diagrammer i - freeware...

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Brian

Dato : 13-04-03 21:58

On Sun, 13 Apr 2003 20:30:28 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> Jeg søger et godt program til at tegne EER diagrammer i - freeware...

Jeg kan anbefale DIA. Se på http://www.lysator.liu.se/~alla/dia/
/brian

Fra : tdn

Dato : 15-04-03 19:58

> Jeg kan anbefale DIA. Se på http://www.lysator.liu.se/~alla/dia/
> /brian

Det ser fornuftigt ud.
Kan man ikke få en precompiled version til windows?

Fra : Troels Arvin

Dato : 15-04-03 19:59

On Tue, 15 Apr 2003 20:57:52 +0200, tdn wrote:

> Kan man ikke få en precompiled version til windows?

Hvis du kigger lidt på sitet, vil du finde ud af, at der er link til
http://dia-installer.sourceforge.net/

Jeg har dog ikke personlige erfaringer med den på Windows.

/Troels

Fra : tdn

Dato : 15-04-03 20:09

> Hvis du kigger lidt på sitet, vil du finde ud af, at der er link til
> http://dia-installer.sourceforge.net/
>
> Jeg har dog ikke personlige erfaringer med den på Windows.

Ups ja der var jeg vist lidt for hurtigt.
Takker

Fra : tdn

Dato : 15-04-03 11:45

> Jeg søger et godt program til at tegne EER diagrammer i - freeware...

sorry, men hvad er det?

Fra : Brian

Dato : 15-04-03 19:36

On Tue, 15 Apr 2003 12:44:34 +0200, tdn wrote:

> sorry, men hvad er det?

Extendet Entity Relations - Diagramerings skema som beskriver de indbyrdes
relationer/forhold mellem definerede data.

Fra : tdn

Dato : 15-04-03 19:53

> Extendet Entity Relations - Diagramerings skema som beskriver de indbyrdes
> relationer/forhold mellem definerede data.

ahh ok
Sådan noget har jeg osse tit haft brug for!

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-04-03 22:52

On Tue, 15 Apr 2003 20:36:03 +0200, Brian wrote:

> Extendet Entity Relations - Diagramerings skema som beskriver de
> indbyrdes relationer/forhold mellem definerede data.

Det er nu ikke helt korrekt. Det du beskriver, er ER diagrammer. EER
diagrammer benyttes til at skrive design for databaser, der
understøtter SQL99 standarden. Databaser der understøtter denne
standard kaldes også for objekt relationelle databaser - en
væsentlig udvidelse af SQL92 er, at den håndterer arv. Se Elmasri og
Navathe: fundamentals of database systems, kapitel 3 eller 4.

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 18-04-03 21:58

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> wrote in

> [...]
> væsentlig udvidelse af SQL92 er, at den håndterer arv. Se
> Elmasri og Navathe: fundamentals of database systems, kapitel 3

Nu er kapitel 3 eller 4 jo et temmeligt stort stykke at læse igennem
for at finde noget der ikke er helt klart defineret hvad er...

Anyway, EER diagrammer kan da "omdannes" til tabel-oversigter uden
specielle krav til databasen ikke sandt ?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-04-03 22:47

On Fri, 18 Apr 2003 20:58:23 +0000, Henrik Stidsen wrote:

> Nu er kapitel 3 eller 4 jo et temmeligt stort stykke at læse
> igennem for at finde noget der ikke er helt klart defineret hvad
> er...
jo, men det var også blot for at angive en reference, hvis du skulle
være interesseret i teorien

> Anyway, EER diagrammer kan da "omdannes" til tabel-oversigter uden
> specielle krav til databasen ikke sandt ?
Nu ved jeg ikke lige, hvad du mener med tabeloversigter? Men hvis du
her tænker på, at man kan lave tabeller ud fra diagrammerne, så ja.
Hvis dine behov ikke er, at omdanne en objektmodel til en database,
kan du sagtens klare dig med ER-diagrammer. Betragt ER-diagrammet
som din datamodel, der viser det øjebliksbillede, som dine data skal
lagres i - din applikations statiske udtryk, eller med et fagudtryk:
dataenes persistens.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 19-04-03 22:24

> jo, men det var også blot for at angive en reference, hvis du
> skulle være interesseret i teorien

Det er jeg - ellers havde jeg næppe haft bogen :)

> Nu ved jeg ikke lige, hvad du mener med tabeloversigter? Men
> hvis du her tænker på, at man kan lave tabeller ud fra
> diagrammerne, så ja.

Det er lige det jeg mener ja - at lave en liste over tabeller til
databasen og hvilke "kolonner" og lign. disse skal have.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Mads

Dato : 26-04-03 10:15

Henrik Stidsen skrev:
> Jeg søger et godt program til at tegne EER diagrammer i - freeware...

Prøv at kigge på http://www.gentleware.com/

Mads

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-04-03 23:09

Mads <mebsnabelabkmspunktuminfo@example.net> wrote in

> Prøv at kigge på http://www.gentleware.com/

Tak, jeg kigger på det.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-04-03 13:23

Mads <mebsnabelabkmspunktuminfo@example.net> wrote in

> Prøv at kigge på http://www.gentleware.com/

Tror ikke jeg skal bruge det lige nu...

1. Det kræver Java 1.4
2. Java 1.4 kombineret med Ati grafikkort giver blå skærme

Jeg har et ATI kort...

Fra : Per Rønne

Dato : 27-04-03 16:09

Henrik Stidsen <idontwantnospam@hs235.dk> wrote:

> Jeg søger et godt program til at tegne EER diagrammer i - freeware...

Mener du ER-diagrammer? Entitet-Relations diagrammer?
--
Per Erik Rønne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-04-03 21:15

per@ronne.invalid (Per Rønne) wrote in

> Mener du ER-diagrammer? Entitet-Relations diagrammer?

EER = Extended ER

EER dækker både ER og udvidelsen EER så kort sagt er det der samme.