Pludselig bange for at komme i badekar
Fra : Lotte Jul Jensen

Dato : 20-04-03 10:02

I torsdags min datter på 19 mdr. var i badekarret var hun ved at få
overbalance og vælte bagover. Hun nåede dog at gribe fat i kanten, og fik
slet ikke hovedet under.

Hun blev så forskrækket at hun fløj op og græd voldsomt. Nu vil hun slet
ikke nærme sig badekarret, og må under bruseren i stedet, hvilket hun heller
ikke synes er særlig sjovt.

Vi har prøvet at komme nyt interessant legetøj i badekarret, både med og
uden vand i, men lige lidt hjælper det.

Nogen som har et godt forslag til hvordan vi gør hende fortrolig med det
igen?

Hilsen Lotte

Fra : nicolehh

Dato : 20-04-03 10:27

"Lotte Jul Jensen" skrev d. 20-04-03 10:02 dette indlæg :
> [...]
og
> uden vand i, men lige lidt hjælper det.
>
> Nogen som har et godt forslag til hvordan vi gør hende fortrolig med

Jeg har haft samme periode med min datter på 14 mdr. hun havde også fået
overbalance og var ved at komme under vandet, men jeg greb hende så hun
kun fik vand i ørene, og siden havde hun 2-3 uger hvor hun bare ikke
ville sidde i babybadekaret!!
Så jeg gjorde det at jeg fyldte vand i badekaret som normalt og så stod
hun op i det mens jeg hurtigt vaskede hende med vaskeklud over hele
kroppen!!

Det gad hun heller ikke så hun fandt hurtigt ud af at det var bedre at
sidde i vandet igen!

Men held og lykke med det!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Bo Warming

Dato : 20-04-03 10:37

"nicolehh" <nicolehh.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> kroppen!!
>
> Det gad hun heller ikke så hun fandt hurtigt ud af at det var bedre at

Held og lykke med symptombehandling, men - når barnet således vælger
småoprør så er mor glad, for så er hun i centrum, men den kloge far siger at
intet barn har taget skade af et par måneder uden bad, så når legetøj
mangles, så gøres badet indbydende med både og lunkent vand, og på et
tidspunkt vil et barn der keder sig så be om bad - vand er jo sjovt, hvis
tilbudt rationelt

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-04-03 20:06

"Lotte Jul Jensen" <lottejul@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> uden vand i, men lige lidt hjælper det.
>
> Nogen som har et godt forslag til hvordan vi gør hende fortrolig med det

Hvad med at fylde vand og legetøj i karret og så sætte hende VED SIDEN af
karret og give hende lov til at lege.

Vil hun ikke sidder der uden tøj på, så prøv i starten at lade hende beholde
tøjet på.

Og lad hende så lege med vandet.

Vask kan evt. klares stående ved håndvasken.

Og så lige et tip til hårvask:
Da min egen datter var helt lille så jeg tilfældigvis en udsendelse fra
Afrika, hvor et lille barn fik vasket hår på følgende måde:

En balje vand over hovedet (1-2 liter) - bare vupti lade det hele sejle ned
over hovedet. Sæbe i og vaske. Og så igen en balje vand over hovedet (1-2
liter) og al sæben er skyllet ud med et snuptag.

Jeg tænkte, at når afrikanske børn kan klare det, så kan en dansk unge vel
også. Fidusen er, at det hele er overstået før barnet opdager, hvad der
foregår. Og man slipper for al bøvlet med håndbruser, holde for øjnene og
panik for sæbe i øjnene. Jeg har aldrig oplevet min pive det fjerneste over
hårvask.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bo Warming

Dato : 21-04-03 02:04

"Lisbeth Jacobsen" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> over hovedet. Sæbe i og vaske. Og så igen en balje vand over hovedet (1-2
> liter) og al sæben er skyllet ud med et snuptag.

Sæben bliver ikke skyllet ud - det meste vand vil ikke når ind mellem hårene

Men spørgsmålet er om brug af megen sæbe
og fjernelse af al sæbe
overhovedet er vigtigt, hvis der ikke er luseepidemi eller lignende

> Jeg tænkte, at når afrikanske børn kan klare det, så kan en dansk unge vel
> også. Fidusen er, at det hele er overstået før barnet opdager, hvad der
> foregår.

Det lyder for mig af at narre barnet med et overraskelsesangreb - lidt
voldeligt - lidet tillidsopbyggende.

Fra : nicolehh

Dato : 21-04-03 10:44

"Bo Warming" skrev d. 21-04-03 02:04 dette indlæg :

> [...]
> overhovedet er vigtigt, hvis der ikke er luseepidemi eller lignende

> Det lyder for mig af at narre barnet med et overraskelsesangreb - lidt

hvis du syntes det lyder voldeligt, hvad vil du så kalde det du skriver
i det første indlæg:
[...]

Det vil jeg så kalde misrøgt!!

Det er da 1000 gange bedre at barnet får vasket håret, end at det render
rundt og stinker som en hel mødding!!
Stakkels dine børn, som jeg efterhånden håber du ikke har nogen af...

http://www.kandu.dk/

Fra : Bo Warming

Dato : 21-04-03 12:19

> [...]
> rundt og stinker som en hel mødding!!
> Stakkels dine børn, som jeg efterhånden håber du ikke har nogen af...

Når jeg vedr mine drenge og pige børn som jeg har været familiefar for, har
udlevet min sunde anarkisme, har det aldrig givet møddinglugt fra håret.

Grim lugt kan vist kun komme fra rumpelangt hår der bruges som toiletpapir,
og det har jeg ikke oplevet.

Engang sagde pædagogen at pigen blev drillet hvis ikke jeg sørgede for at
mælkeskægget var tørret af muinden inden jeg afleverede hende. Pigen påstod
aldrig at være blevet drillet.

Misrøgt er at slæbe børn på skovtur hvis de hellere vil se Pippi eller
Tom&Jerry på videoen.

HVIS hår lugter og barnet sir at nogen har drillet med det SÅ SIGER DEN
KLOGE MOR , "jeg sagde at leg i badekarret er en god ide "- Moral skal komme
indefra - så bliver den bæredygtig.

Fra : nicolehh

Dato : 21-04-03 12:31

"Bo Warming" skrev d. 21-04-03 12:19 dette indlæg :

> [...]
DEN
> KLOGE MOR , "jeg sagde at leg i badekarret er en god ide "- Moral skal

Og hvad har det lige med sagen at gøre...
hvis du ikke vasker dine børn (staklerne) i 2 mdr. så kommer de helt
automatisk til at lugte fælt, ellers vil jeg mene at der er tale om børn
uden frihed til at lege og som ikke har mulighed for at komme ud, men
bare bliver plantet foran et tv dagen lang, og hvad er det for et liv du
dermed byder dine børn!??!

http://www.kandu.dk/

Fra : Bo Warming

Dato : 21-04-03 15:33

> [...]
> >

> Og hvad har det lige med sagen at gøre...
> hvis du ikke vasker dine børn (staklerne) i 2 mdr. så kommer de helt

HAR DU PRØVET? Jeg har ikke men jeg ville tro at længe før lugt, kommer de
og har lyst til bad eller plet-vasker selv - af lyst - altså noget
bæredygtigt, indefra, IKKE PLIGT, IKKE PGA MORALISEREN

Fra : nicolehh

Dato : 21-04-03 17:36

"Bo Warming" skrev d. 21-04-03 15:33 dette indlæg :
> [...]

> og har lyst til bad eller plet-vasker selv - af lyst - altså noget
> bæredygtigt, indefra, IKKE PLIGT, IKKE PGA MORALISEREN

Nej, jeg har ikke prøvet at lade min baby vente i 2 mdr. på at blive
vasket, men det lyder det til du har udfra det du skrev tidligere...
Men jeg ved tilgengæld hvordan et barn lugter når det ikke har været
vasket i en uge, og så kan man jo så selv tænke sig til hvordan det vil
lugte efter 2 mdr.!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-04-03 12:23

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Sæben bliver ikke skyllet ud - det meste vand vil ikke når ind mellem
hårene

Den bliver effektivt skyllet ud. Vandet skal jo ikke dryppes over barnet.
Hæld det hele i én skylle.

Og vi man ikke bruge sæbe, lader man bare være.

> Det lyder for mig af at narre barnet med et overraskelsesangreb - lidt
> voldeligt - lidet tillidsopbyggende.

Det er lige så lidt voldeligt, narrende og overraskende som at blive løftet
ned i baljen med vand. Og der er intet ubehageligt i det. Det er bare
overraskende - men kun de første gange.

Mvh. Lisbeth

Fra : Bo Warming

Dato : 21-04-03 15:30

> "Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> hårene
>
> Den bliver effektivt skyllet ud. Vandet skal jo ikke dryppes over barnet.
> Hæld det hele i én skylle.

Hvis 80% af snavs og sæbe skylles væk, er det jo mere end rigeligt. Vask er
jo ritual mere end sundhed.

> [...]
løftet
> ned i baljen med vand. Og der er intet ubehageligt i det. Det er bare

Jeg skrev "Det LYDER - " - you're the boss og ved hvad er godt for den
lille. Lissom pædofile der er sikre på at barnet er med på hvad der sker,
nok oftest har ret.

God ide at la vær og bruge sæbe. Dyr brurger ikke sæbe og blir ikke syge
Dem der hævder at beskidt hår lugter forfærdelig, har set for mange
kosmetik-annoncer

Man vænner sig til alt - og sker vandfalds-chok i kærlighed, så accepteres
det af alle

sker det strafagtigt, så måske problem - jeg hørte om nogen der i stedet for
endefuld satte barnet på toilettet og selvom få eller ingen dråber ramte den
bare ende, så var det en frygtet straf.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-04-03 16:17

> Jeg skrev "Det LYDER - " - you're the boss og ved hvad er godt
> for den lille.

Nope.. det ved jeg ikke altid. Men jeg kan kun gøre mit bedste for at gøre,
hvad jeg mener er godt og så må tiden vise, om jeg har ret. Tøsen
stortrives, elsker vand og har som sagt aldrig protesteret over vand i
håret.

Mvh lisbeth