cron
Fra : Jan Larsen

Dato : 20-04-03 09:57

Hej

Hvad er forskelden på 2>&1 og /dev/null, og hvordan bruges de.
Er det ikke noget med at modtage mail fra et cron job hvis noget går galt
eller er jeg helt ved siden af :-/

Mvh Jan

Fra : Jan Larsen

Dato : 20-04-03 22:25

Jan Larsen wrote:

> [...]
>
> Hvad er forskelden på 2>&1 og /dev/null, og hvordan bruges de.
> Er det ikke noget med at modtage mail fra et cron job hvis noget går galt

Det jeg gerne vil er at få jobbet gjort uden at modtage mail, med mindre der
er fejl eller jobbet ikke kan udføres.

Mvh Jan

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 21-04-03 09:24

"Jan" == Jan Larsen <jan@snubi.dk> writes:

> Det jeg gerne vil er at få jobbet gjort uden at modtage mail, med mindre der
> er fejl eller jobbet ikke kan udføres.

Forudsat at der kun kommer output på stderr, hvis programmet fejler,
kan du nøjes med at stdout til /dev/null:

kommando > /dev/null

Hvis du også er interesseret i stdout fra jobbet eller er ligeglad
med stderr, hvis der ikke returneres en fejl, er du nødt til at wrappe
dit job i et script:

cat > wrap.sh << EOT;
#!/bin/sh
#
# Undertryk output fra en kommando, hvis den ikke fejler.

TMPFILE=`/bin/mktemp tmpoutXXXXXX`
${*} > ${TMPFILE} 2>&1 || cat ${TMPFILE}
rm ${TMPFILE}
EOT;

Det centrale element i ovenstående er den logiske operator "||". Hvis
kommandoen returnerer true, behøver sh ikke at udføre kommandoen efter
"||", da hele udtrykket allerede er sandt.

Gem ovenstående et sted i din path, og ret din crontab til, så du
kalder wrap.sh istedet for dit job direkte, som det ses i før og efter
eksemplet nedenfor.

00 00 * * * /usr/sbin/tmpwatch -fa 240 /tmp
00 00 * * * wrap.sh /usr/sbin/tmpwatch -fa 240 /tmp

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Jan Larsen

Dato : 01-05-03 00:53

> [...]
> eksemplet nedenfor.
>
> 00 00 * * * /usr/sbin/tmpwatch -fa 240 /tmp
> 00 00 * * * wrap.sh /usr/sbin/tmpwatch -fa 240 /tmp

Nu har jeg prøvet med
0 1 * * * apt-get update 1> /dev/null

Og nu nodtager jeg kun mail hvis der er fejl.:)

Mvh Jan

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 01-05-03 09:23

Jan Larsen <jan@snubi.dk> writes:

> 0 1 * * * apt-get update 1> /dev/null
>
> Og nu nodtager jeg kun mail hvis der er fejl.:)

I netop dette tilfælder virker "apt-get -qq update" lige så godt

/Rasmus

Is it safe?
Yes, it is perfectly safe - it is us, that are in trouble!
- Hitch Hikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams