Alm. Virus og Linux?
Fra : master!

Dato : 19-04-03 21:44

Kan almindelig virus der er skadelige for windows også gå ind og ødlægge
Linux?
Vis ja kan man så få Antivirus pogrammer til Linux? evt. hvor?
Eller findes der en anden slaks virus der skader Linux?

Håber nogle kloge hoveder vil hjælpe!

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 19-04-03 21:51

On Sat, 19 Apr 2003 22:43:55 +0200, master! wrote:

> Kan almindelig virus der er skadelige for windows også gå ind og
> ødlægge Linux?

Vira er typisk specifikke for styresystemer eller programmer, så
svaret er nej.

Bivirkninger af Windows-vira kan selvfølgelig genere andre end
Windows-brugere, f.ex. da Slapper-virusen for nylig overbelastede dele
af nettet.

> Eller findes der en anden slaks virus der skader Linux?

Der findes Linux-vira, men ikke så mange.

Mvh.

--
"Q: Who tells you what to do? Adam Sjøgren
A: The Bell Telephone Company. The telephone rings asjo@koldfront.dk

Fra : master!

Dato : 19-04-03 21:55

Er det så nødvendigt med et antivirus pogram vis man har Linux eller findes
der overhovedet noget der heder Antivirus pogram til Linux?

asjo@koldfront.dk

Fra : Bo Simonsen

Dato : 19-04-03 22:46

master! wrote:

> Er det så nødvendigt med et antivirus pogram vis man har Linux eller
> findes der overhovedet noget der heder Antivirus pogram til Linux?

Jeg har kørt fint i 4 år uden Antivirus på Linux. Medmindre man benytter sin
maskine som root (Administrator), kan virus'en ikke lave ændringer i
systemet, der mener jeg modificere binære systemfiler, der ligger uden for
ens hjemmebiblotek.

Det afhænger dog af brugeren, nu hvis han skulle være så dum, at køre filen
som root, så er baladen der.

--
Med venlig hilsen | Downlink BBS
Bo Simonsen | telnet geekworld.dk

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 20-04-03 10:22

master! wrote:
> Er det så nødvendigt med et antivirus pogram vis man har Linux eller
> findes der overhovedet noget der heder Antivirus pogram til Linux?

Det lyder som om, at du kommer fra Windows eller Macintosh verdenen. På
Windows er det ekstremt vigtigt at bruge anti-virus software, men det gør
man ikke på Linux, simpelthen fordi Linux er skruet sammen på en anden
måde. Det er i øvrigt en af årsagerne til, at Linux normalt kører
væsentligt hurtigere end Linux.

På Linux diskuterer man til gengæld sikkerhedsopdateringer. Det kan gøres
meget, meget nemt, hvis du bruger en distribution, der har services af en
eller anden form til formålet - væsentligt nemmere end Windows update i
Windows.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : master!

Dato : 20-04-03 10:30

Hved ik om det var en fejl i den sætning eller hva du mener?
Hvordan kan Linux køre hurtiger en Linux?

men tak for de gode råd med alt det endet!

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-04-03 09:28

"master!" <toke3@pc.dk> writes:

> Er det så nødvendigt med et antivirus pogram vis man har Linux eller findes
> der overhovedet noget der heder Antivirus pogram til Linux?

Oftest når man taler om antivirusprogrammer til Linux og andre unixer
er de beregnet til at søge efter vimdowsvirusser på fil- og
mail-servere.

Jeg mindes ikke at jeg har set noget der seriøst leder efter virusser
der virker på Linux, men jeg vil absolut ikke trivialisere
problemstillingen.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Martin Schultz

Dato : 20-04-03 10:08

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Jeg mindes ikke at jeg har set noget der seriøst leder efter virusser
> der virker på Linux, men jeg vil absolut ikke trivialisere
> problemstillingen.

chkrootkit er nok det nærmeste man kommer.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Peter Makholm

Dato : 20-04-03 10:22

Martin Schultz <di020172@NO.SPAM.diku.dk> writes:

> chkrootkit er nok det nærmeste man kommer.

Nej det er noget helt andet. Rootkits er ikke nødvendigvis virale og
virusser udnytter ikke nødvendigvis sikkerhedshuller.

Lad mig omformulere ovenstående: Jeg har ikke hørt om virusproblemer
på Linux i praksis men teoretisk set kan det godt blive et stort
problem, specielt for brugere af Debian og andre decentralt
producerede binær-distributioner og folk der andvender upstream
RPM'er.

--
Peter Makholm | Wisdom has two parts:
peter@makholm.net | 1) having a lot to say, and

Fra : Martin Schultz

Dato : 20-04-03 16:47

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Nej det er noget helt andet. Rootkits er ikke nødvendigvis virale og
> virusser udnytter ikke nødvendigvis sikkerhedshuller.

Nææ det var der for jeg skrev det nærmeste man kommer.

Martin