80 pins IDE/ATA kabel
Fra : Allan H. Bruhn

Dato : 19-04-03 12:40

80 pins IDE/ATA fladkabel. Understøtter det IDE 133.?

Mit bundkort og harddisk understøtter IDE 133, så skulle kablet jo
også gerne gøre det !

Allan / Kolding

Fra : Taba

Dato : 19-04-03 13:06

Tror nu "kun" det er ATA100 som de fleste kabler officielt understøtter, men
der findes nok nogle der understøtter ATA133 officielt.

Og uofficielt: Der er kun en treoretisk ydelsesforbedring ml. ATA100 og
ATA133. Rent praktisk er der en _meget_ lille (for ikke at sige overhovedet
nogen) forbedring i ydelsen!

/Taba

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-04-03 16:05

"Taba" <famtabaWHOHATESSPAMMERS@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
og
> ATA133. Rent praktisk er der en _meget_ lille (for ikke at sige

Du har nok ret hvis der kun er 1 aktiv disk på kablet, men når der er 2
aktive diske, så vil du opdage at ata133 har sin berettigelse. Du får
ikke 100MB/sec på at ATA100 kabel, måske 80MB/sec og der findes diske
der giver mere end 40MB/sec og sætter du så 2 af den slags diske på
kablet så vil du ikke være i stand til at udnytte diskenes fylde ydelse.

Men du er da ikke den eneste som har overset dette. Ingen af de reviews
jeg har læst har ikke tænkt på dette problem.

mvh Bernhard

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-04-03 16:27

"Bernhard Ege" <bernhard.ege@mail.dk> skrev:

> [...]
>
> Men du er da ikke den eneste som har overset dette. Ingen af de
> reviews jeg har læst har ikke tænkt på dette problem.

Det er måske fordi problemet ikke er relevant. Der overføres mig
bekendt kun fra én disk på én idekanal af gangen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Allan H. Bruhn

Dato : 19-04-03 16:40

Det kom sig også af at jeg har købt en ny Maxtor HD ( IDE 133)
Da jeg i min ene PC brugte et 80 pins som fulgte med bundkortet ( Asus
P4S8X )
og mont. en 80 GB Maxtor ( IDE 133 ) trode jeg det var som det skulle være.

Den anden PC får nu også en 80 Gb Maxtor ( IDE 133 ), men jeg havde ikke et
80 pins kabel.
Så jeg strøj lige ned i den lokale EDB butik og skulle købe et 80 pins.
På den pakning står der ATA100. Og det er 80 Pins.

Så ved jeg bare ikke hvad forskællen på 40 pins og 80 pins er ????
Men de bliver jo åbentbart delt helt nede ved Iden ved Bundkortet istedet
for
halvvejs oppe når vi når til den første harddisk ???
Og det giver jo det samme ( efter min mening )
De havde IDE 133 kabler ( runde ) til 279- !
Dyrt nok syntes jeg !
Men jeg trode også at de almene 80 pins understøttede det !
Men jeg må nok revidere min viden.

Så nu spørger jeg : Hvad er så foreskællen på et IDE 133 Kabel og et 80 Pins
kabel ?
Kan bare køre hurtige i IDE 133 kablet eller hvad ?
Vi har jo stadig kun 40 pine i iden på bundkortet.

Allan / Kolding

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-04-03 17:21

In dk.edb.hardware, Allan H. Bruhn <allan.bruhn@stofanet.dk> says...
> Så nu spørger jeg : Hvad er så foreskællen på et IDE 133 Kabel og et 80 Pins
> kabel ?

Og gider du ikke lige kigge på
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html så dit rod af et indlæg
ikke gentager sig...!?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Allan H. Bruhn

Dato : 19-04-03 17:57

Det var nu ikke pænt skrevet , når jeg ganske enkelt bare er i tvivel
over hvad jeg skal og ikke købe ?
Men nu ved jeg da hvad forskellen mellem 40 og 80 pins kabler og de ikke
understøtter 133 !

TRÅDEN STOPPER HER PGA JESPER G. POULSEN

Jeg prøver at slette indlægget, så der ikke er flere som bliver støt over et
"rodet" indlæg.
Jeg må jo være den eneste som er så dum, og ikke vide sådant noget.

Tak alle sammen, og god Påske !

Allan / Kolding.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-04-03 18:26

"Allan H. Bruhn" <allan.bruhn@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
over et
> "rodet" indlæg.
> Jeg må jo være den eneste som er så dum, og ikke vide sådant noget.

Jesper er bare een af de personer som gider ulejlige sig med at
fortæller nye postere her i gruppen at man bør følge den samme standard
allesammen. Det er dog ikke en lov (der findes jo ingen) og derfor burde
Jesper nok have udvist lidt (mere?) takt. Man kan nemt blive stødt over
den måde han prøver at sige noget og han overholder da sikkert ikke
netikken pga af det

Han gav dog et link til en posting der gav svar på dit spørgsmål, men
det finder man først ud af ved at klikke på det

mvh Bernhard

Fra : Allan H. Bruhn

Dato : 19-04-03 19:05

> [...]
>
> Han gav dog et link til en posting der gav svar på dit spørgsmål, men
> det finder man først ud af ved at klikke på det

Jammen skidt nu med ham. Det link var jo det samme som ham før skrev !
Det er også fint nok !
40 pins har 40 små ledninger.
80 pins har 80, hvor hveranden åbentbart bruges som en slags isolering (
skærm ).

Et kabel som understøtter IDE 133 hvad har de ?
40 / 80 ledere og endnu mere isolering / skærm for at øge hasigheden ?
Jeg ved det ganske enkelt ikke ! Og EDB butikken jeg var i idag viste det
heller ikke.

Allan

Fra : Bernhard Ege

Dato : 19-04-03 19:59

> [...]
> 40 / 80 ledere og endnu mere isolering / skærm for at øge hasigheden ?
> Jeg ved det ganske enkelt ikke ! Og EDB butikken jeg var i idag viste

Hvis du ikke er bleg for at læse lidt engelsk så check denne side hvor
ATA standarden står beskrevet. Der står bl.a. at alt over UDMA2 kræver
80 leder kabel. Det er ikke nævnt ata66, ata100 eller ata133, blot
80-leder kabel så som jeg ser det så er der ingen forskel på ata66,
ata100 og ata133 kabler.

mvh Bernhard

http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/conf.htm

Fra : Allan H. Bruhn

Dato : 19-04-03 20:30

> [...]
> 80 leder kabel. Det er ikke nævnt ata66, ata100 eller ata133, blot
> 80-leder kabel så som jeg ser det så er der ingen forskel på ata66,

Tak for hjælpen !
Jeg tror nu heller ikke der den store forskel.

Allan

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 19-04-03 23:47

In dk.edb.hardware, Allan H. Bruhn <allan.bruhn@stofanet.dk> says...
> Jeg tror nu heller ikke der den store forskel.

1. Det er for at sælge mere...
2. Gider du ikke gøre noget ved din citatteknik?

Fra : Allan H. Bruhn

Dato : 20-04-03 08:28

> 1. Det er for at sælge mere...
Ja det ser det ud til at du har ret i !

> 2. Gider du ikke gøre noget ved din citatteknik?
Stop det fnider fnader pjat ! Hvis du ikke kan klare at læse det,
så spring indlægget over !
Jeg orker ikke at diskutere på det lave plan !
( Vi er jo ikke 12 år mere )

OK ??

MVH
Allan

Fra : Taba

Dato : 20-04-03 09:12

> Stop det fnider fnader pjat ! Hvis du ikke kan klare at læse det,
> så spring indlægget over !
> Jeg orker ikke at diskutere på det lave plan !
> ( Vi er jo ikke 12 år mere )

Netop! Så er der visse konventioner og regler for omgangen på usenet som
vill være dejligt at du overholdte! Der er ingen regler der siger man _ikke_
må være et dumt svin når man er på indkøb i Netto, men er du det? Sikkert
ikke.

Så jeg kan ikke se det store i at du bruger 2 min. på at læse følgende om
citatteknik: At du skal skriver under det du citere og slette andet
urelevant... For det er da hamre irriterende at scrolle et par hundrede
linier ned og læse et svar som "Tak for hjælpen......"

Men igen: Det er op til dig om du vil være et dumt svin når du er på indkøb
i Netto (og på usenet?) selvom du gerne må...

/Taba

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 20-04-03 13:12

In dk.edb.hardware, Allan H. Bruhn <allan.bruhn@stofanet.dk> says...
> OK ??

Nej.

FUT:dk.admin.netikette

Fra : Madsen

Dato : 19-04-03 16:56

Allan H. Bruhn skrev:

> Så jeg strøj lige ned i den lokale EDB butik og skulle købe et 80
> pins. På den pakning står der ATA100. Og det er 80 Pins.

Og et sådant kabel vil du temmelig sikkert også kunne køre ATA133
på. Har du prøvet?

> Så ved jeg bare ikke hvad forskællen på 40 pins og 80 pins er ????

Et 40 leders kabel har 40 ledere og ingen afskærming. Et 80 har
40 ledere og 40 skærme som giver mulighed for højere hastigheder.
Et 40 leders kabel er kun beregnet til og med ATA33. Hvis du har
brug for højere hastigheder end det så skal du bruge et 80 leders
kabel.

> Men de bliver jo åbentbart delt helt nede ved Iden ved Bundkortet
> istedet for halvvejs oppe når vi når til den første harddisk ???
> Og det giver jo det samme ( efter min mening )

Ikke forstået.

Madsen.