Mine Oscar's Har lagt æg, Og hvad så ?
Fra : Jesper Laursen

Dato : 18-04-03 18:56

Hej !

Mine 2 Oscar Cichlider har lagt mellem 500- 800 æg
( Se billeder i dk.binaer under Cichlide Æg )

Hvordan skal jeg forholde mig til det ?

De går i et akvarie sammen med en Arowana, og jeg
kunne jo bedst forestille mig at Arowana'en spiser ungerne når de klækker.

Hvornår kan man fjerne ungerne ?
Hvad er bedst at fodre dem op med ?

Alle gode råd modtages med glæde !!!

Hilsen Jesper

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-03 00:02

Jesper Laursen <jesper@laursen.mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ea03c36$0$250$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
>
> De går i et akvarie sammen med en Arowana, og jeg
> kunne jo bedst forestille mig at Arowana'en spiser ungerne når de klækker.

Tillykke med familieforøgelsen!

Jeg vil ikke tro at Arowanaen vil æde ungerne så snart de klækker, for
det skal forældrene nok
sørge for at den ikke får mulighed for. Men for at undgå at den får
muligheden, hvad så med at fiske den fra?

Faren består nok snarere når ungerne begynder at bevæge sig rundt på egen
finne, for lige når ungerne er klækket ligger de
bare i en klump på bunden, hvor forældrene har lavet en fordybning, efter
et par dage heri, begynder de af svømme rundt
i en tæt flok, under nøje overvågning af forældrene, som på dette
tidspunkt, nok skal passe på ungerne.
Denne fase varer også et par dage, hvor efter flokken begynder at gå lidt
i opløsning, og her kan de ske at der forsvinder
en unge eller flere fordi andre fisk kommer forbi.

Hvis du ikke er helt opsat på at se forældrene passe ungerne, så flyt
stenen fra akvariet, og sæt den i et andet akvarie, mend vand for
dit store akvarie, sæt en svag gennem strømning på med en luftsten, kom
noget svampemiddel i vandet, og hold temperaturen , så tæt på
det andet akavaries. Når ungerne er begyndt at svømme rundt skal de
fodres, enten med ny klækkede artemia,(det optimale foder) eller
meget fint knust tørfoder. Nogen gange kan man få nyklækkede frosne
artemia, det er stort set lige så godt foder som de levende, desværre er
det meget svært at finde i butikkerne.

Carsten

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 19-04-03 07:05

kom
> noget svampemiddel i vandet,

Hvor meget svampemiddel doserer du egentlig? Det samme som ved
sygdomsbehandling? Halvdelen? Jeg har flere gange overvejet at prøve det når
forældrefiskene ikke rigtig er klar til at tage sig af deres æg, men har
aldrig fået det gjort.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Carsten Gall

Dato : 19-04-03 07:46

Torben Mathiassen <torben.mathiassen@stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b7qphf$1a3$1@sunsite.dk...

> [...]
når
> forældrefiskene ikke rigtig er klar til at tage sig af deres æg, men har

For at være helt ærligt, så kan jeg ikke huske det. Har ikke beskæftigtet
mig med
den slags ciklider i MANGE år. Tidligere stod doseringen på Tetra's
fungistop, om det stadig er tilfældet
ved jeg desværre ikke.

Carsten