mySQL, men hvordan?
Fra : Kasper Nielsen

Dato : 18-04-03 18:05

Hej.

Først og fremmest skal det lige siges at jeg ikke aner hvordan
man bruger mySQL, eller hvad det er, pånær lige at det er en
database.
mere ved jeg ikke.

Min far har købt et wehotel, som understøtter mySQL, og ikke MS
Acces Databaser.

Først vil jeg høre:
Hvordan opretter jeg en mySQL Database og i hvilket program?

Dernæst:
Hvad skal jeg ændre i min kode, for at få den til at virke med en
mySQL Database.
F. eks.
Hente,Indsætte,Opdaterre i sådan en.

Til sidst:
Hvad skal jeg bruge af programmer, for at kunne lave det hos mig
selv, og så lægge det op hos en udbyder.

Hvis det kan hjælpe, er udbyderen det drejer sig om b-one
www.b-one.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-04-03 21:01

Kasper Nielsen skrev:

> Først vil jeg høre:
> Hvordan opretter jeg en mySQL Database og i hvilket program?

Prøv at spørge i <news:dk.edb.database> (kan ikke huske om de har
den på html.dk - men overvej under alle omstændigheder at prøve
usenet via et rigtigt usenetprogram).

> Dernæst:
> Hvad skal jeg ændre i min kode, for at få den til at virke med en
> mySQL Database.
> F. eks.
> Hente,Indsætte,Opdaterre i sådan en.

Formentlig ikke ret meget - men det kommer an på hvor mange
specifikke Access-funktioner du har gjort brug af. Den generelle
SQL-syntaks er den samme. Du vil også kunne få hjælp til
syntaksforskellene i databasegruppen.

> Hvad skal jeg bruge af programmer, for at kunne lave det hos mig
> selv, og så lægge det op hos en udbyder.

MySql er Open Source, så du kan frit og kvit hente det fra
internettet. Tjek inden du downloader hvilken version din udbyder
bruger - der er ret store forskelle på 3.x og 4.x (og så vidt jeg
ved er det desværre stadig 3.x der er mest udbredt hos ISP'er)

Til forskel fra Access er MySql "kun" en database, der er derfor
ikke en grafisk brugerflade der svarer til Access' (til gengæld er
mysql bedre rustet til at køre en hjemmeside). Til udviklingen af
databasen kan du få brug for (hjælp af) diverse
trejdepartsprogrammer - igen, spørg om råd i <news:dk.edb.database>
- der sidder eksperterne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-04-03 22:12

Kasper Nielsen skrev:
> Først vil jeg høre:
> Hvordan opretter jeg en mySQL Database og i hvilket program?

Du har fået et password og adgangskode til et system kaldet phpmyadmin
som du kan finde på:

http://phpmyadmin.b-one.nu/

herfra kan du oprette dine tabeller m.m.

> Hvad skal jeg ændre i min kode, for at få den til at virke med en
> mySQL Database.
> F. eks.
> Hente,Indsætte,Opdaterre i sådan en.

Du skal blot ændre din connectionstring, se evt:

http://www.asp-faq.dk/article/?id=46

Herudover skal du være opmærksom på at mySQL's implementation af SQL
er en smule forskellig fra Access.

> Hvad skal jeg bruge af programmer, for at kunne lave det hos mig
> selv, og så lægge det op hos en udbyder.

Du skal have installeret mySQL lokalt på din maskine:

http://www.webcafe.dk/artikler/databaser/installermysql/

og herudover skal du have myODBC for at der kan forbindes fra
webserveren til mySQL databasen:

http://www.mysql.com/doc/en/Installing_MyODBC.html

og sidst men ikke mindst skal du have en webserver der understøtter ASP:

http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion2.asp

--
Jakob Andersen