Tæring af Skrueblad!
Fra : Henrik Thorup

Dato : 18-04-03 16:46

Hej der .
Jeg har set nogle små grønne pletter på min trebladede bronzepropel, og når
man pudser dem væk så viser der sig små tærelignende huller. Er det fordi
mine zinkannoder ikker har virket rigtogt eller hvad? En gammel
værftarbejder på havnen sagde at det var kavitations huller. Noget med
luften der bliver pisket op i vandet og derfor lver disse små huller i
bronzen, men jeg er ikke helt sikker på at det kan passe.
Kender nogen svaret på disse små tærepletter?

MVH.
Henrik Thorup

Fra : Lars Funder

Dato : 18-04-03 19:06

"Henrik Thorup" <hoth@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bronzen, men jeg er ikke helt sikker på at det kan passe.
> Kender nogen svaret på disse små tærepletter?

Ja den gamle værfts arbejder har temmelig sikkert ret i antagelsen om
kavitations huller. Kavitation opstår hvor vand bliver udsat for varierende
tryk, lavt tryk gør at der dannes damp bobler i vandet (propellens
sugeside), når disse når om på tryk delen af propellen implodere de hvorved
de omkring liggende vandmolekyler rammer skruebladet med en meget høj
hastighed der kan give disse små "huller". Er det værst langs propellens
"tryk" kant? hvis ja er det temmelig sikkert kavitation
Der kan dog også være tale om forurening i det metal skruen er støbt af. Er
hullerne jævnt fordelt på begge sider og over hele fladen af propellen, så
er det temmelig sikkert tæring grundet forurening af metallet. (stål - jern
sprøjt fra vinkel sliber kan give korrosions huller i en rustfast propel,
måske også i en bronze propel).

Hvis dine zink anoder er væk eller overmalede vil eventuelt jern begynde at
virke som offer anode i forhold til bronze idet jern er mere elektro
positivt end bronze (dvs jernet tærer før bronzen). Derfor skal der altid
placeres flere zink anoder på agterskibet omkring skrue - ror ved stål
skrog.

Iht spændings rækken burde magnesiums eller aluminium anoder være mere
effektive end zink anoder ( de vil så også forsvinde hurtigere)
Lars Funder
www.larsfunder.dk