Startproblemer
Fra : BJ

Dato : 18-04-03 14:14

Hejsa bådfolk!

Jeg har netop lagt min båd i vandet i Ry - men den vil ikke starte. Jeg har
prøvet med et andet batteri, startkabler fra bilen, smurt starteren (eller
hvad den lille dims nu hedder som smutter op og driver motoren rundt) - den
smutter fint op pg får fat i det store tandhjul, men kan næste ikke drive
det rundt - det faktisk også ret svært med håndkraft !!

Nogen der kan hjælpe ? - måske er der nogen fra Ry som læser dette og vil
gi` mig en hånd ?

Billeder af båden kan ses her --- http://bo.yaboo.dk/baad

Hilsen
Bo Jørgensen, Salten

Fra : BJ

Dato : 19-04-03 08:45

Hejsa!

Har stadig brug for hjælp - eller er løsningen at vognmanden skal hente den
igen og køre den til Sejs Marine Center ell. lign. sted (endnu en
udgift!!!).

Mvh. Bo

Fra : Henning Mikkelsen

Dato : 19-04-03 09:14

Har du f.eks. prøvet at tage tændrørene ud, hvis cylinderne er fulde af
bensin, eller olie fra vinterkonserveringen, vil motoren nærmest være umulig
at dreje?
Hilsen
Henning Mikkelsen

Fra : BJ

Dato : 19-04-03 09:21

TAK - det vil jeg straks prøve - futter fluks til Ry..........

mvh. Bo

Fra : jetp

Dato : 19-04-03 10:54

> [...]

Har du sørget for frisk brændstof, - du kan ikke bruge gammel benzin, - det
er ret vigtigt.

Mvh Jens, Randers

Fra : BJ

Dato : 19-04-03 11:47

Hejsa igen

Uden tændrør er den nem at dreje rundt, når jeg sætter dem i igen, er
tandhjulet meget svært at få rundt. Hvori ligger mon problemet ? Skal jeg
virkelig ha` den op igen og på "værft ?

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-04-03 12:26

"BJ" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3ea12936$0$197

> Uden tændrør er den nem at dreje rundt, når jeg sætter dem i igen, er
> tandhjulet meget svært at få rundt. Hvori ligger mon problemet ? Skal
jeg
> virkelig ha` den op igen og på "værft ?

Ja, det er det man kalder kompression

Tag tændrørene ud og fyld cylindrene op med WD40 og lad det stå en god
frokost tid + en kop kaffe. Sæt så et *nyt* eller 100% opladet batteri på,
luk for benzintilførslen og start den uden tændrør og lad den køre et
lille minut. Pas på, det sprøjter ud af toppen.

Pas også på ikke at få stød på tændrørshætterne. Efter denne omgang burde
motoren kunne køre.

Jeg går ud fra, at du naturligvis har efterset det elektriske system,
sådan at du er sikker på, at der kommer strøm nok frem til starteren osv.
osv.

Claus

Fra : BJ

Dato : 19-04-03 12:34

> [...]
> lille minut. Pas på, det sprøjter ud af toppen.
>
> Pas også på ikke at få stød på tændrørshætterne. Efter denne omgang burde

Takker - smutter straks til Ry og prøver dit råd. WD40 - hmm, slår det lige
op

Hilsen Bo

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-04-03 12:42

"BJ" <bo@pc.dk> skrev i en meddelelse news:3ea1343d$0$168

> Takker - smutter straks til Ry og prøver dit råd. WD40 - hmm, slår det lige
> op

Rustløsner. Caramba og lignende er også brugbart. Og kan du ikke finde andet,
så blander du bare 6 dele terpentin med 4 dele motorolie. Det er stort set WD
40, jeg kalder det bare CT100

Var det ikke nemmere, hvis du havde computer i båden, så slap du for at køre
til Ry hver gang, du har fået mail?

Claus

Fra : BJ

Dato : 19-04-03 12:55

> [...]
WD
> 40, jeg kalder det bare CT100
>
> Var det ikke nemmere, hvis du havde computer i båden, så slap du for at

Jo - det har jeg faktisk også overvejet, men jeg har ik` nogen ledning der
er lang nok
Nu kører jeg først når min svoger kommer - han er automekaniker, så han får
lov til at afprøve dit råd.

Hilsen Bo

Fra : BJ

Dato : 19-04-03 20:39

> [...]
> er lang nok
> Nu kører jeg først når min svoger kommer - han er automekaniker, så han

Det endte med at vi tog starteren af - han (svogeren) mener at det er den
som er defekt - så nu går der endnu et par dage, inden motoren spinder
derudaf ..........

Tak for hjælpen.

Hilsen Bo

http://bo.yaboo.dk/baad

Fra : BJ

Dato : 22-04-03 19:10

> Det endte med at vi tog starteren af - han (svogeren) mener at det er den
> som er defekt - så nu går der endnu et par dage, inden motoren spinder
> derudaf ..........

fra Dagbogen:

Starteren er nu på værksted, hos Siim i Silkeborg, de mente at problemet
ligger omkring kullene. Nu må vi se .........

Hilsen Bo