Lægge billeder i Access-db ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 18-04-03 07:46

Jeg er ved at lave en site, hvor medlemmerne skal kunne lægge deres foto ind
i en Access-db, sammen med deres personlige data. Jeg bruger følgende kode,
som virker udmærket:

Dim rs
Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

rs.Open "tbMedlemmer", connStr, 2, 2
rs.AddNew
rs("billede").AppendChunk fileData
rs.Update

rs.Close
Set rs = Nothing

Problemet er bare, at billedet bliver lagt som en ny record, i stedet for i
det felt ("billeder") i den relevante record for den aktuelle bruger. Jeg
skal altså tilføje noget SQL, der kunne se ud som følgende:

SQL = "SELECT * FROM tbMedlemmer WHERE brugerId= " & session("brugerId")

Men hvordan får jeg kombineret den øverste "recordset-metode" med den
nederste SQL? Hvordan skal koden se ud, for at billedet indsættes netop i
den rigtige record?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-04-03 11:15

Jakob Munck skrev:

> rs.Open "tbMedlemmer", connStr, 2, 2

Udskift "tbMedlemmer" med din select-sætning.

> rs.AddNew

..AddNew tilføjer en ny post. Du skal i stedet bruge .Edit
Det er en god idé at tjekke om der rent faktisk er en post at
redigere:

If Not rs.EOF Then
   rs.Edit
   rs("billede").AppendChunk fileData
   rs.Update
End If

NB: Access kan være tung at danse med når du lægger billeder ind i
databasen. Overvej evt. at lægge billederne på filsystemet og så
blot have filnavnene stående i databasen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jakob Munck

Dato : 18-04-03 14:52