MicroATX bundkort i alm. miditower?
Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-04-03 13:55

Kan man uden problemer montere et MicroATX bundkort i et almindeligt ATX
miditower kabinet?

Jeg er tæt på at købe dette bundkort:
http://www.edbpriser.dk/hardware/produktbedom.asp?ID=1264667931

Og så bare montere det i mit miditower kabinet, er dette muligt. Eller er
der chance for at skruehullerne ikke passer? - jeg spørger her fordi jeg
gerne vil undgå at skulle skille kabinettet ad for at finde ud af det.

Kabinettet er et Codegen ATX-6012L
(http://www.codegengroup.com/proddetail.asp?id=119)

Mvh.
Flemming

Fra : Leony

Dato : 18-04-03 15:03

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en
meddelelse news:Xns936197D3E15BDjoenssonfjerndettecs@192.168.38.195

> Kan man uden problemer montere et MicroATX bundkort i et almindeligt
> ATX miditower kabinet?

Ja.
MicroATX har de samme huller til montering som ATX, det er bare kortere,
dvs det udnytter ikke de nederste huller til indstikskort.
Jeg er i hvert fald aldrig stødt på et kabinet som kunne huse et ATX
bundkort, som ikke kunne tage et MicroATX bundkort.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Den Dovne

Dato : 18-04-03 16:55

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote:

>Kan man uden problemer montere et MicroATX bundkort i et almindeligt ATX
>miditower kabinet?

>Jeg er tæt på at købe dette bundkort:
>http://www.edbpriser.dk/hardware/produktbedom.asp?ID=1264667931

1) Hold dig langt væk fra ECS, der er alt for mange problemer med
deres bundkort. Kig i stedet efter ASUS, MSI, GigaByte eller Soltek.

2) VIA's KM266 er forsåvidt et udmærket chipset, men temmeligt
gammelt. Understøtter f.eks kun FSB 266, så det kan ikke bruges med de
nyeste CPU'er. Kig i stedet efter VIA's KT400 eller måske NVidia
NForce 2 chipset.

3) Køb ikke et microATX kort når kabinettet har plads til et full-size
ATX. Du får kun 2 PCI kort i et microATX kort, det er for lidt.

<DenDovne>

Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-04-03 18:23

Den Dovne <DenDovne@NoAddress.dk> wrote in

> 1) Hold dig langt væk fra ECS, der er alt for mange problemer med
> deres bundkort. Kig i stedet efter ASUS, MSI, GigaByte eller Soltek.

Jeg har bygget mange maskiner efterhånden. Og haft 5 defekte Asus boards i
hænderne, så jeg er ikke Asus-tilhænger. Det skal lige siges at det tal er
opbygget over en periode på 7 år. Men jeg er ikke særlig tilfreds med så
stor en fejlprocent (har købt 10 Asus boards og hver anden har haft en
defekt). Da jeg så også fik et defekt grafikkort fra Asus på et tidspunkt
ophørte min tro på Asus som værende et godt mærke. Jeg kan derimod varmt
anbefale Abit. De laver kvalitetsbundkort.

> [...]
> gammelt. Understøtter f.eks kun FSB 266, så det kan ikke bruges med de
> nyeste CPU'er. Kig i stedet efter VIA's KT400 eller måske NVidia

Tak for rådet, men jeg skal bare have en "gammel" Xp1800+ til at være en
lille server. Der skal ikke overclockes, og PC2100 er nok til den CPU.

> 3) Køb ikke et microATX kort når kabinettet har plads til et full-size
> ATX. Du får kun 2 PCI kort i et microATX kort, det er for lidt.

Det kommer da an på hvad jeg skal bruge den til. Der er onboard LAN, VGA og
USB2.0. Det eneste jeg kunne finde på at smække i den hvis ikke lige det
var til en server var et lydkort og et grafikkort og det er der jo fint
plads til med 2PCI og 1AGP. Derudover var planen bare at den skulle op og
køre så billigt som muligt - så på et senere tidspunkt køber jeg nok et
lille kabinet så den heller ikke fylder noget.

Men tak for rådene, jeg skulle have sagt hvad planen var for maskinen inden
jeg spurgte. :)

Mvh.
Flemming