dele adsl/internet
Fra : freak geek

Dato : 18-04-03 16:12

hvordan sikre man at alle tilsluttede til et netværk for ens eller en
"defineret" båndbrede ?

jeg troede at en switch ville gøre det, men man skal åbenbart ind og
definere rettigheder - "Traffic Shaping" hvad er det og hvordan gøres det ?

hvordan kan det gøres på et lille netværk? bestående af , en router - switch
med lan og wlan ? klienterne er ikke indbyrdes forbundne med delte mapper og
drev mm., de skal blot tilsluttes samme net opkobling.

freak geek

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 17-04-03 17:25

"freak geek" skrev i en meddelelse

> jeg troede at en switch ville gøre det

Nej - hvad det angår er der ikke forskel
på en hub og en switch - begge er bare
et avanceret dobbltstik, der
kobler x porte sammen.

Normalt skal der noget software til til, hvis du
vil styre hvordan båndbredden fordeles.

Det er indbygget i Linux, men jeg ved ikke
hvad der findes til Windows.....

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 17-04-03 18:01

"freak geek" <no@mail.dk> wrote in message news:b7mg80$1k61$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> jeg troede at en switch ville gøre det, men man skal åbenbart ind og
> definere rettigheder - "Traffic Shaping" hvad er det og hvordan gøres det ?

Jeg ville bruge fx. HTB på en Linux server:

http://lartc.org/howto/

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : freak geek

Dato : 18-04-03 20:48

Tak for jeres respons

det jeg søger er en løsning som gerne skulle kunne fungere uden en server,
kan man ikke ex. definere via hardware router ?

?

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 17-04-03 21:19

"freak geek" <no@mail.dk> wrote in message news:b7n0el$241a$1@news.cybercity.dk...
> Tak for jeres respons
>
> det jeg søger er en løsning som gerne skulle kunne fungere uden en server,
> kan man ikke ex. definere via hardware router ?

Tjoo... der findes hardware routere der kan gøre det, men min erfaring er at det er lige så sjovt at have det påen linux server ;) (og lige så billigt)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : freak geek

Dato : 18-04-03 21:41

måske er det sjovt men, løsningen med en server er i mit tilfælde lidt
upraktisk, derfor er hardwareløsningen mere interresant....