ATA 100?
Fra : Morten

Dato : 22-03-01 23:59

Har lige fået samlet ny computer med følgende:
AMD TB: 1Ghz/FSB266
ASUS A7V133
IBM 30GB (deskstar)

A7V133 kan jo køre Ultra ATA100 eller RAID0-så vidt jeg har forstået, og har
derfor fire porte til fladkabler. Nemlig:

-PRIMARY Ultra ATA 100 IDE.
-SECONDARY Ultra ATA 100 IDE.
-PRIMARY IDE.
-SECONDARY IDE.

IBM-harddisken har jeg sat til master, og forbundet til -PRIMARY Ultra ATA
100 IDE.

Mit DVD-drev(AOpen 1640), har jeg indstillet til slave, og forbundet
til -SECONDARY IDE.

I bios, og ved opstart, kan jeg ganske rigtigt se, at DVD-drevet bliver
fundet som secondary slave, men den siger -No primary master detectet-eller
sådan noget. Den virker fint, og ved opstart ser jeg også den korte besked
at Ultra ATA er enabled(jeg har installeret den Promise Ultra ATA driver,
der fulgte med motherboardet!). Er der noget galt, eller er den bare i
vinkel? Senere i opstarten er det ligesom om den registrerer IBM harddisken,
men i
hvilken sammenhæng ved jeg ikke!

Under enhedshåndtering kan jeg se at den installerede Promise Ultra ATA
driver, ligger som en SCSI controller! Er det korrekt, eller er den helt
gal?

Lige tilsidst: hvis jeg går ind i programmet "systemoplysninger" under
systemværktøjer (bruger Me),
og vælger det punkt der hedder noget som; enheder med konflikter/problemer,
siger den at jeg har en "fejlkode 22". Hvad er det, eller hvordan finder jeg
ud af det????

Mvh
Morten

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-03-01 01:19

Morten skrev...

>den siger -No primary master detectet

Har du fdisket og formateret harddisken?

--
kent
www.oldhoj.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 23-03-01 09:59

Morten skrev...

> [...]
ATA
> 100 IDE.
>
> Mit DVD-drev(AOpen 1640), har jeg indstillet til slave, og forbundet

ATA100 controlleren er "klistret" på dit bundkort som en ekstra
feature, og bliver først indlæst efter bundkortes "egne" ide-controllere.
Hvis du vil undgå denne fejlmelding skal du be' bios om ikke at søge
efter
boot-devices på ide0 og 1, men kun på floppy og "anden ide" eller
hvad det nu hedder i din bios.

> siger den at jeg har en "fejlkode 22". Hvad er det, eller hvordan
finder jeg
> ud af det????

Det er lige præcis den fejlkode, der kan betyde alt mellem himmel og
jord...
Den kan være netværks/printer/kernel orienteret. Du må næsten vente
og se hvad der ikke virker...
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.