Skoletræt
Fra : Brian Bo Jonstrup

Dato : 17-04-03 10:18

Skoletræt; det er jeg lige før sommerferien slutter.

Egentligt er det vel et meningsløst ord.

mvh/ Jonstrup.

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 17-04-03 12:23

"Brian Bo Jonstrup" <jonstrup@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Skoletræt; det er jeg lige før sommerferien slutter.

Jeg er det lige før sommerferien starter !

VH
Læreren

Fra : Kjeld Eriksen

Dato : 19-04-03 21:59

Tidligere har jeg aldrig oplevet det der med skoletræthed.
Men det sidste år siden August 2002 er det enste jeg har tænkt på at blive
færdig med 10. klasse.
Vi laver ingen ting og der er ingen udfordringer.

3 GODE råd

Andre unge tag aldrig 10. klasse.

Forældre fraråd jeres børn at tage 10. klasse.

Politikere afskraf 10. klasse

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 19-04-03 23:16

Kjeld Eriksen wrote:
> [...]
> blive færdig med 10. klasse.
> Vi laver ingen ting og der er ingen udfordringer.

Næ, det er skam dårlige råd - og hvis I ingenting laver og der ikke er nogen
udfordringer, så må det bero på jer selv. 10. klasse stiller store krav til
eleverne om at deltage aktivt - selv at komme på banen og stille krav. Men
som en elev fra eksperimental-tiendeklassen i Hellerup sagde omkring den
frihed de havde med "flex-tid" - den bliver misbrugt fordi man har været
vant til at lærerne nærmest har tænkt for eleverne i 9 år, derfor er det
vanskeligt at vise selvstændighed i 10.

Dine eventuelt videreuddannelse vil heller ikke blive en dans på roser - og
du vil opleve at der vil være mange sære oplevelser med vidergående
uddannelser, som bestemt kræver en modenhed og et engagement som du bliver
nødt til at forholde dig til. Jeg vil vove den påstand at hvis du ikke
finder udfordringer nok i 10.klasse, så skyldes det at du ikke selv kommer
på banen - at du er for doven til selv at stille krav og søge udfordringer -
du venter garanteret på at få det hele foræret som du har fået hidtil - men
du har skam ansvar for egen læring (og dermed også for egen fiasko). Du
vidste hvad du gik ind til i 10.klasse - men i stedet for at brokke dig,
burde du måske forsøge at se dig i spejlet og forklare dig selv, hvor meget
du egentlig har bidraget til "festlighederne" i forhold til det faglige i
klassen.

> Andre unge tag aldrig 10. klasse.

dumt råd - givet af en skoleelev, der selv har været for lad til at tage
ansvaret for egen læring selv.

> Forældre fraråd jeres børn at tage 10. klasse.

Endnu et dummere råd - det er muligt at du ikke har fået noget ud af det,
men jeg vil vove den yderligere påstand at det er din egen skyld.

> Politikere afskraf 10. klasse

Tåbeligt råd - tag dig i stedet for sammen, mød op hver dag, forbered dig
dagligt, stil spørgsmål, udfordr dine lærere og dine kammerater med
selvstændig tankegang - læs aviser, se tv, forhold dig til din omverden, mén
noget med tingene - og sørg for at det faglige sidder, at det er på plads.

Hvis din holdning til 10.klasse er som du skriver, så får du det vanskeligt
i en anden uddannelse - her bliver der ikke lagt fingre imellem: accepter at
skulle deltage ordentligt eller skrid.

Jeg har elever i 10.klasse- nogle af dem synes som dig, men de pjækker for
det meste, dukker op drypvis og kræver at læreren så leverer et TV-show for
dem samtidig med at de pansætter deres læring hos læreren.

Desværre kan vi ikke smide dem ud - havde vi kunnet det, så ville det måske
se anderledes ud. Vi kan heller ikke give dem 00 uden videre, eftersom man
kræver at vi så skal sætte jer i en situation, hvor I kan levere det
manglende stykke arbejde. Og I får chance på chance selvom I sjofler
skolegangen groft.

Nogle af jer har endda drevet den voldsomt af i 9 skoleår, og så sidder de
der med "talenterne" og "flæber " over at læreren nok forfølger dem, fordi
de "kun fik et 5-tal for deres præstation". Alt for mange unge af den art
får store problemer med at forstå, at når man er 15-17-18 år, så er kravene
større - også fra samfundets side. Så kræver det ikke blot at man læser på
"lektierne" , men at man reflekterer over dem og deltager aktivt.
I 10.klasse er det forbi med at sidde og vente på at tingene kommer
dumpende fra himlen - man skal selv på banen og selv bidrage med det, man
kan og ved og lærer sig. Alt for mange unge mennesker er endnu ikke vågnet
op af Tornerosesøvnen hvad det angår, men forventer at det hele skal være
fest og farver fra de kommer til de går - men bidrage selv ønsker de ikke.

Nogle af gymnasieleverne tænker desværre på samme måde. De bliver advaret og
advaret af lærere, af forældre og af folk, der har prøvet turen, og de
kvikkeste af dem indser at vi har ret, men alligevel er det for en del af
dem en yderst brat opvågnen en måned før eksamen, hvor de pludselig bliver
panikslagne over alt det, de mangler at få læst.
I gymnasiet har man - i modsætning til folkeskolen -´pensum - og oven i
købet yderst meget, man skal læse.

I engelsk skal man f.eks. læse omkring 500 sider (efter hukommelsen) som
opgives som reduceret pensum, medens man i 10.klasse til 10.klasseprøven kan
nøjes med 60 sider. og nogle få linier poesi.

Og vælger man ikke gymnasiet, så er de videregående uddannelser heller ikke
just kendte for at man blot kan slappe af.

Så igen: hvis du ikke får nok ud af 10.klasse er der kun en, du har at
takke for det - dig selv.

Vågn da op ,mand - tag ansvaret for dig selv inden andre gør det. For SÅ
bliver det for alvor kedeligt at være dig.

--

Arne H. Wilstrup
Overlærer, 10.klasse-lærer

Fra : Per Rønne

Dato : 20-04-03 20:40

Arne H.Wilstrup <karl@meget.smart.dk> wrote:

> Og vælger man ikke gymnasiet, så er de videregående uddannelser heller ikke
> just kendte for at man blot kan slappe af.

Bortset fra at de videregående uddannelser /forudsætter/ gymnasiet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 21-04-03 11:57

Per Rønne wrote:

> Bortset fra at de videregående uddannelser /forudsætter/ gymnasiet.

HF?

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 21-04-03 12:40

Arne H.Wilstrup <karl@meget.smart.dk> wrote:

> HF?

Det er i dag ikke ualmindeligt at bruge ordet »gymnasiet« om alle de
fire ungdomsuddannelser, der giver adgang til de videregående
uddannelser: det almene gymnasium, teknisk gymnasium, handelsgymnasium
og som den sidste: hf. Hvis det skal gøres kort. Ellers ville man heller
aldrig finde udtrykket »det almene gymnasium«.
--
Per Erik Rønne

Fra : Kjeld Eriksen

Dato : 21-04-03 13:49

Det hænger sådan sammen at jeg aldrig har pjækket (heller ikke i 9. klasse
eller tidligere.) og har altid mine ting i orden og lidt mere til.

Jeg interessere mig meget for min egen læring. Det mener jeg også er en
nødvendighed for at få noget ud af skolen.

Jeg har i 10. klasse oplevet at lærerne har fundet en opgave 5 min. før
timen og så kommet med den uden selv at læse den igennem.

Jeg ved godt at vi selv skal stille krav men selv om vi gør det er lærerne
ikke gode nok til at opfylde dem.

En videreuddannelse bliver selvføllig ikke nogen dans på roser det ved jeg
godt. Men med lektie mængden bliver det absolut ikke nemmere jeg tror det
var nemmere efter 9. klasse.

Fra : Johannes Clausen

Dato : 08-06-03 12:44

On Sun, 20 Apr 2003 00:16:10 +0200, "Arne H.Wilstrup"
<karl@meget.smart.dk> wrote:

> [...]
>noget med tingene - og sørg for at det faglige sidder, at det er på plads.

Jeg er bange for at denne type elev typisk villle vælge en gymnasial
uddannelse efter 9. klasse.

Jeg kan ikke udtale mig om 10. klasse generelt, da jeg ikke er lærer
og heller ikke har undersøgt statistikker, men jeg kan sige én ting:
10. klasse, på den skole hvor jeg gik i 9. klasse, duer ikke. Eleverne
tager 10. klasse, fordi de ikke ved hvad de vil være og desuden kommer
man også på en rejse til London, hvor der er rige muligheder for
shopping... Det er også i orden ikke at vide vad man vil være, det er
nok de færreste der ved det efter 9. klasse.

Hvorfor ikke bare begynde en ungdomsuddannelse, tage på teknisk skole
eller tage et arbejde med det samme. Det kan godt være, at man dropper
ud efter et år, men derfor er dette år jo ikke spildt. Man har fået
nogle faglige kompetencer og man har været ude i det "virkelige" liv.
Desuden har man fået afklaret, at det ikke lige skulle være denne
uddannelse.

Jeg står på en måde i samme situation nu. Jeg er én eksamen fra at
være student og er ikke 100% afklaret om jeg skal læse fysik eller
ingeniør. Men istedet for at tude over det, begynder jeg på DTU. Der
er store chancer for, at det bare bliver perfekt, men det kan da også
være, at jeg finder ud af, at det er alt for nørdet. Så må jeg jo bare
læse fysik på AU.

Men Arne, du har jo ret i hvad du siger til den unge mand: Du har
valgt 10. klasse, så se dog at få det bedste ud af det. Det gælder vel
for alle uddannelser.

Mvh
Johannes Clausen

Fra : Jesper Christensen

Dato : 16-06-03 06:05

Mon ikke vi kan slå fast, at der er elever som vil kunne drage nytte
af, at gå i 10. klasse, såvel som der er elever som ikke formår at
drage nytte af det ekstra år?
Men helt ærlig Arne hvorfor blive så personlig, kunne du ikke bare
ytre din mening, på en måde hvor du gav udtryk for, at din opfattelse
var at mange unge bare sidder i 10. klasse uden at få noget med i
rygsækken, fordi de er så skide dovne?

Kære hr. "Overlærer, 10.klasse-lærer" Der er sq da ingen grund til at
kaste sig personligt over en 10. klasse dreng som måske - forståeligt
nok - glæder sig til sommerferien.

Brian, hvis du nu er så doven som Arne skriver, så er du nok ikke den
eneste dovne knægt, der stadig har en chance for at komme videre.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-06-03 17:39

Jesper Christensen wrote:
> [...]
> ytre din mening, på en måde hvor du gav udtryk for, at din opfattelse
> var at mange unge bare sidder i 10. klasse uden at få noget med i

Nej, det kunne jeg ikke. Når en elev udtaler sig som det skete, hvor han på
baggrund af egne dårlige erfaringer opfordrede andre unge til at droppe
10.klasse, så bliver jeg nødt til at kalde tingene ved deres rette navn. Jeg
er ikke typen, der mener at de unge skal "nurses" hele vejen igennem. De har
gået 9. år i skole (eller mere) og har fået at vide på en "pæn" måde, at
hvis de ikke gør dette eller hint, så går det i sidste ende ud over dem
selv. Men det er desværre ikke alle unge, der tager ved lære.

Ved en af mine afgangsprøver, fik en elev et 9-tal. Dette begrundet i at den
pågældende ikke havde styr på det, der var læst hele året, ikke kunne drage
paralleller til emnet og i det hele taget blot havde sjoflet faget. Han gav
udtryk for sin utilfredshed med karakteren, hvilket fik den kvindelige
censor, der til daglig er afdelingsleder på en stor skole med
10.klassecenter, til at tage bladet fra munden og forklare ham med særdeles
velvalgte, men barske ord, hvad der forventedes af en elev på 17 år, der
ikke forstod eller ville forstå alvoren i tingene.
Vi gør de unge en bjørnetjeneste, hvis vi bliver ved med at behandle dem som
små mimoser. Livet stiller krav til alle, også de utilpassede og de dovne.

Jeg følte det som min simple pligt at tage bladet fra munden og fortælle den
pågældende ungersvend, at han ikke på et så spinkelt grundlag som egne
erfaringer med 10. klasse, kunne rådgive andre unge i den sag, og det blev
sagt uden omsvøb.
Tror du at han vil komme ud i verden og blive behandlet som et råddent æg?

Hvis vi som lærere ikke klart dropper noget af det østrogenpjat, dette
nurseri over for de unge, der blot tror at de kan fortsætte et behageligt
driverliv i de første skoleår med et lige så behageligt driverliv i
10.klasse, så tager de fejl, og det er bedre at de indser sagens alvor nu,
fremfor at det går op for dem, når de kommer ud på en arbejdsplads.

> Kære hr. "Overlærer, 10.klasse-lærer" Der er sq da ingen grund til at
> kaste sig personligt over en 10. klasse dreng som måske - forståeligt
> nok - glæder sig til sommerferien.

Jo, der er stor grund til at kaste sig over en 10.klasses-elev på 17 år,
snart 18, der tror at livet er lutter lagkage, at man ikke behøver at yde
noget selv etc. Og jeg har nu i mange år været med til at "nurse" de
forskellige elever og set dem få den ene chance efter den anden, med det
resultat at mange af dem, blot er gået i hundene, fordi de - selvom når de
blev ældre - forventede at arbejdspladserne også var parat med at give dem
den ene chance efter den anden. Nogle af dem har jeg senere haft nærmest
grædende til samtale, efter at de har forladt skolen, fordi de først sent
erkendte at vi havde ret, når vi i sin tid tog grovfilen frem -desværre for
sent. Mange af disse unge har faktisk haft brug for en fast holdning til
tingene og ikke alt det pusse-nusseri og små bebrejdende formaninger om at
"det er ikke så godt, unge mand, - fyyh, hvor må du skamme dig", medens
knægten griner hånligt en op i åsynet.

For nogle år siden tog jeg så personligt skeen i den anden hånd og begyndte
for alvor at stille krav til de unge. Resultatet er at mange af dem synes at
jeg er skrap, men til gengæld laver de fleste noget i mine timer og dem, der
ikke gør det, får med grovfilen, lígesom knægten, der først ved
eksamensbordet måtte sande, at nu var løbet kørt.

En af eleverne fik at vide, at hendes standpunkt ikke var godt nok til en
gymnasial uddannelse, men alligevel blev hun optaget på et sådant sted - jeg
vil give hende max. tre måneder førend hun indser, at den gik ikke. Jeg har
set det så mange gange, at det næsten er ved at blive et axiom. Og hver gang
håber jeg at jeg tager fejl, men ak - indtil nu er det desværre ikke sket.
Men jeg taler her om en lille trediedel af utilpassede unge, der nu frister
tilværelsen med småkriminalitet, at være "flaskedreng" i nærmeste Netto
eller -hvis det går højt - får lov til at køre ud med varer - noget
anderledes end de drømme de havde, da de i sin tid frekventerede
folkeskolen.

Det er sådan i dag, at hvis en ung ikke møder op til undervisningen, så
skulle man tro at man kan give vedkommende "dumpe-karakter" eller blot
undlade at give den pågældende en karakter, men sådan er det desværre ikke.
Næ, vedkommende skal i det ellers frivillige skoleår på en eller anden måde
"sættes i en situation, så vedkommende kan bedømmes af lærerne, og hvis det
ikke er muligt, skal lærerne hive adskillige sider dokumentation frem
omkring samtaler med forældrene, med eleven m.v. førend man kan afskrive
vedkommende med en "dumpe"-karakter.

Vi skal som lærere ligge vandret i luften for at behage de unge fløse og
give dem den ene chance efter den anden, uden at de gør andet end hvad de
selv har lyst til. De har ikke engang den pli at melde fra, hvis de skal til
afgangsprøven. Det bevirker at både censor og lærer spilder sin tid med at
vente på elever, der aldrig dukker op.

Jeg er ikke tilhænger af at lade de unge sejle i deres egen sø, men jeg er
tilhænger af noget mere konsekvens i pædagogikken - det tror jeg i længden
vil være mere gavnligt for de unge fremfor denne evindelige
hensynsbetændelse, man lægger for dagen, når man har med den aldersklasse at
gøre. Desværre er det jo ofte sådan at deres forældre ikke heller er deres
opgave voksen.
En forældre klagede for eksempel over at hendes kødelige ophav ikke blev
indstillet til gymnasiet på grund af en dårlig karakter i et fag.
Det fik skolelederen til at bede om en udtalelse fra elevens lærere, hvilket
skete, idet de fastholdt deres bedømmelse.

Elevn gik så til prøve på en gymnasial institution -og dumpede med et brag -
men det var naturligvis skolens skyld at deres håbfulde afkom pjækkede fra
skolen og i øvrigt aldrig var forberedt.

> Brian, hvis du nu er så doven som Arne skriver, så er du nok ikke den
> eneste dovne knægt, der stadig har en chance for at komme videre.

Jo mere doven eleven er, jo mindre chance er der for at han "kommer videre".
Det er et faktum, som du får svært ved at modbevise. Og kom nu ikke med den
smøre om at nogle, der er blevet videnskabsmænd, var dovne i skolen -den
holder ikke en meter. Nogle få elever er usædvanlig begavede,og de får
selvfølgelig en chance på anden vis end de øvrige, men det gælder ikke de
fleste elever,skulle jeg hilse at sige.

Hvis vi ikke kan få de unge til at vågne op, så gør vi dem en
bjørnetjeneste - det har jeg set gang på gang - så jeg står fast ved mine
udtalelser.

--
ahw

Fra : Jesper Christensen

Dato : 05-07-03 02:24

Lad os bare blive enige om, at jeg ikke ville trumle på knægten med
helt samme styrke. Derudover tror jeg nu jeg nu ikke vi er så uenige,
og jeg har bestemt ikke for vane, at nurse eleverne, ikke at du har
påstået det.

Men tak for dine lange indlæg og mange eksempler

..Jesper

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 23-06-03 23:14

Arne H.Wilstrup wrote:

> [...]
> klassen.

> dumt råd - givet af en skoleelev, der selv har været for lad til at tage

Hvordan i alverden konkluderer du dette?
Kjeld er jo netop utilfreds med at han ikke lærer noget!

Ved årsprøven/eksamen i 1.g er fordelen ved en 10.kl
forduftede.

10.kl., er, i relation til faglig indlæring, som Kjeld siger, spild af tid.

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 20-04-03 16:55

"Kjeld Eriksen" <keriksen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 3 GODE råd
>
> Andre unge tag aldrig 10. klasse.
>
> Forældre fraråd jeres børn at tage 10. klasse.

Det kommer jo an på hvilke elever, og hvilken slags 10.kl.

Jeg indrømme, at jeg altid har anbefalet kvikke, selvstændige, modne elever
at springe 10.klasse over.
Desværre har jeg set flere eksempler på, at jeg havde ret - eleverne burde
ikke have meldt sig til 10.kl - det faglige niveau var ikke så højt, som
lovet.
10 klasserene promoverede sig ved at kalde sig "gymnasieforberende", men
bl.a.de opgaver jeg så, svarede til de jeg arbejder med i 7.kl - Det var
endda efter jul!
10. klasse på en efterskole er nok en anden snak.

VH Birgitte

Fra : Arne H. wilstrup

Dato : 20-04-03 21:06

> [...]
>hvilken slags 10.kl.
>
>Jeg indrømme, at jeg altid har
>anbefalet kvikke, selvstændige, modne elever

Hvorfor dog det? Det er da en underlig synsvinkel. Lad dem dog udnytte
de
potentialer de har til også at få noget socialt og fagligt ud af det.
De
kan jo både være med til at højne niveauet i klasserne og måske også
lære
af det, for det er jo ikke nødvendigvis de gode, de velafrettede og
selvstændige, der gør en god karriere - jeg kender da elever, der
faglig
set var nogle "huller i jorden" , men alligevel har "drevet det til
noget" -
og jeg har kendskab tli elever (fhv.) der må indrømme at de er
blevet "bedre mennesker" af at konstatere at nogle også har haft det
vanskeligt i fagligt henseende, men så alligevel har vist at have
mange
andre fine kvaliteter.

>Desværre har jeg set flere eksempler
>på, at jeg havde ret - eleverne burde
>ikke have meldt sig til 10.kl - det
>faglige niveau var ikke så højt, som
>lovet.

Det faglige niveau sættes af lærerne og af eleverne i fællesskab -
problematikken er imidlertid at nogle lærere måske ikke tager det med
det
faglige niveau alvorligt nok - og de spænder naturligvis ben for sig
selv.
jeg har haft kolleger, der mente at det var synd at jeg ikke ville
rette
opgaver, der ikke var afleveret til tiden og at jeg gav lave
karakterer for
noget makværk, hvor de mente at det var "synd for eleven" at han ikke
fik
noget mere som en opmuntring. Mit svar har altid været, at jeg
naturligvis
må holde mig til lovgivningen og cirkulærerne på området, og at der
intet
sted står at jeg skal give sociale karakterer.

Se, det er ting, der er med til at sænke niveauet. Hvis man på forhånd

mener at 10.klasseniveauet ikke er højt nok, så skyder man sig selv i

foden.

Vores 10.klasse på min arbejdsplads har et meget højt niveau, men
desværre
hæmmes den også af denne "sødsuppementalitet" hos elever, forældre og

andre, hvor elever, der simpelthen er luddovne og ikke gør deres
arbejde,
skal have den ene chance efter den anden i stedet for at man sagde: nu
har
du fået en advarsel - næste gang er det ud. Og så mene det!

Vi må ikke som folkeskole smide eleverne ud, men vi kunne f.eks. sende
dem
videre til noget andet - men uha, nej - det kan vi da ikke gøre med
mindre
at forældre og elever samtykker - derfor er det at vi kan have elever,
der
aldrig burde være i 10.klasse - de erestatter et behageligt driverliv

gennem de sidste 9 år med endnu et år af samme skuffe.

Det faglige niveau i 10. klasse er der såmænd intet i vejen med, men
holdningen til hvad der kan kræves af eleverne er meget forskellig.

>10 klasserene promoverede sig ved at
>kalde sig "gymnasieforberende", men
>bl.a.de opgaver jeg så, svarede til
>de jeg arbejder med i 7.kl - Det var
>endda efter jul!

Det giver jeg nu ikke meget for - jeg har 10.klasseselever, der
bestemt
ligger på et yderst beskedent niveau, men de går ikke i den
gymnasieforberedende klasse.

Så er der andre, der burde gå et andet sted, men ambitioner hos
forældre og
omgivelsernes pres i øvrigt fortæller dem, at de bør kunne komme i
gymnasiet. Men vi kan jo - som du ved -ikke gøre andet end at anbefale

eller ikke-anbefale. Det er gymnasierne, der bestemmer - og når de så
får
nogle høveder ind med et yderst ringe niveau ( på trods af vore
betænkeligheder) så brokker lærerne sig dér, selvom de godt vil have
eleverne fordi det skæpper godt i kassen her med de små årgange.

Jeg har oplevet at en elev under sin brobygning fik at vide at den
pågældendes kundskaber gav anledning til store betænkeligheder i mit
fag -
akkurat som jeg selv havde sagt, men alligevel mente man fra
gymnasiets
side at vedkommende skulle "have chancen.

For mange unge er 10.klasse en mulighed for at blive afklaret med
deres
fremtid - og de unge, der vælger en gymnasieforberedende 10.klasse
formoder
man så er indstillet på at yde den nødvendige arbejdsindsats - men det
er
de ikke altid.

Når du altså ser nogle få prøver fra den årgang og konstaterer at
deres
niveau ligger på et 7.klasses af slagsen, så kan det være at du netop
har
fået fat i dem, der - som vor gode ven Kjeld - ikke har været
indstillet på
at gøre en indsats, eller endu værre ikke har haft de fornødne
evner/kundskaber til at lade det sidste folkeskoleår blive en ny
begýndelse.

Nogle 10.klasseselever har alt for meget tant og fjas i hovedet- men
det
er imho helt i orden, hvis det er det, de brænder for, blot de tager
konsekvenserne af det, men fordi du finder nogle elendige opgaver fra

elever fra 10.klasse, uden at du i øvrigt ved noget om, hvad de har
foretaget sig skolemæsigt, så laver du en efter min opfattelse en grov

forenkling af problematikken.

10.klasse er godt for mange elever. For nogle af de kvikke vil det
også
være godt: så de får lejlighed til at overveje om de vil lade sig
presse
til at sige farvel til hele deres ellers "forsømte forår" for at komme

igennem et uddannelsessystem, som de måske ikke er psykologisk parate
til.

Mange dygtige elever ville måske have godt af et ekstra år, hvor de
både
fik lejlighed til at brilliere med deres viden og samtidig også
oplevede at
der findes andre ting end skolen.

De elever, der fungerer bedst socialt, er dem, der oftest klarer sig
bedst
i de senere uddannelser, hvorimod morakkerne tit gør en uheldig figur,
når
skal begå sig i et gymnasiemiljø eller andre steder.

Derfor er 10.klasse et alletiders tilbud for både dem, der vil forsøge
at
tage deres fremtid alvorligt og for dem, der blot er i tvivl.

Men at sige at "du er for kvik til at gå i 10.klasse" er det samme som
dels
at nedgøre dine kollegers arbejde i klasserne og dels at gøre nogle
elever
en bjørnetjeneste.

Nogle af de elever, der allerede fra 9.klasse gik direkte til
gymnasiet og
som jeg har haft, har siden sagt til mig, at de nok burde have taget
et år
mere i stedet for at haste igennem så voldsomt.

De har haft store psykiske vanskeligheder med at léve op til deres
egne
krav. Et år mere havde måske forlenet dem med den ro og de modenhed,
der
trods alt skal til for at de kan gå videre i forløbet.

Når det er sagt, vil jeg også sige, at elever, der virkelig ønsker at
komme
i gymnasiet, må vide at det er krævende og hvis vi som lærere i
10.klasse
ikke virkelg tager det alvorligt, så sælger vi efter min opfattelse
eleverne.

Og lærere, der ikke tager deres eget job alvorligt, kan ikke forvente
at
eleverne gør det.

Derfor begynder jeg altid i en 10.klasse med at fortælle dem alle de
gode
og også de mindre gode ting ved gymnasiet - og jeg får -så vidt muligt
-
elever fra gymnasierne til at komme og selv fortælle om disse ting.
Dernæst
kommer de i brobygning,hvor gymansierne desværre ikke altid lever op
til
deres ry - de nurser for meget om eleverne, så eleverne tror at det er

sådan det er, og så bliver de jo vilde med det og tror at det ikke er

særlig vanskeligt. Og det er det ikke for visse elever. Men resten -
uha,
da da.

Eleverne skal efter min opfattelse have ren besked så tidligt som
muligt.
De skal kende deres rettigheder og pligter og de skal have "banket"
ind med
syvtommersøm, at de har et stort ansvar selv at deltage i
undervisningen.
De må ikke forvente at vi nurser om dem ustandselig - en elev, der
ikke er
til stede og får udleveret kopier, hvis det er nødvendigt, må altså
selv
sørge for at skaffe sig dem via kammeraterne - elever, der ikke aner,
hvad
de skal læse fordi de har været "syge", må selv kontakte kammeraterne,
og
elever der ikke afleverer til tiden, må finde sig i at de får 00.

Men sådan går det desværre ikke altid. En vis gren af lærerstanden
mener at
det er "synd" for dem og giver dem den ene chance efter den anden,
hvorefter de blot griner ad os og fortsætter deres manglende flid og
interesse medens vi farer rundt som en skoldet skid i en pissepotte
for at
behage de unge lømler.

nej, lad os lave en 10. klasse, hvor eleverne forstår at der stilles
krav
til dem, at "lægebesøg" i skoletiden ikke må finde sted (med mindre
det er
akut)´, hvor vi ikke skal ligge under for tåbelige regler om at
elever, der
ikke laver deres ting, ikke må hældes ud eller få 00 uden at de skal
nurses
i hovede og ende.

Det ville skabe respekt om 10.klasse - og det vil også gøre det
troværdigt
at sige at der findes 10.klasser, der er gymnasieforberedende - men
lad os
gøre det på en ordentlig måde og ikke blot tage udgangspunkt i nogle
enkelte elevers dårlige faglige niveau eller dovenskab. Det bliver
álligevel et skævt billede vi får af den slags elever og af
10.klasse.

>10. klasse på en efterskole er nok en anden snak.

Javist- for der er der hverken en far eller en mor, der umiddelbart
kan
komme dem til undsætning, hvis læreren stiller for store krav i
forhold til
deres dovenskab. .-)

Men jeg synes ikke at du har belæg for at mene at niveauet i 1o.klasse

generelt er for lavt. Det må du så kunne dokumentere.
--
ahw

Fra : Kjeld Eriksen

Dato : 21-04-03 14:01

Den skole jeg går på er et 10. klasses center. Det er i Ikast
Jeg blev af min studievejleder i 9. klasse rådet til at tage 10. klasse før
gymnasiet men det har jeg fortrudt mange gange siden.

Opgaver der svare til 7. klasse har jeg også oplevet.

En ande tingn er den første uge havde vi en navneleg så jeg bruger når jeg
underviser 6-7 årige børn i svømning.

Det sker også af og til at nogle er ude i en dansk time for at spille
rundbold.

Jeg skriver i min fars navn

Jeg er

Jesper Eriksen
10. klasses elev
Ikast ungdomscenter

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 21-04-03 15:44

> [...]
> underviser 6-7 årige børn i svømning.
>
> Det sker også af og til at nogle er ude i en dansk time for at spille

Mine gamle elever (drenge) fortæller bl.a. at de ofte bruger meget tid (
dage) på .f.eks. at tegne blomsterranker og andet pynt på plancher, for at
det skal se godt ud (nærmest en ordre)

VH BA

Fra : nulre

Dato : 06-06-03 22:09

>Vi laver ingen ting og der er ingen udfordringer.

Måske ikke for dig i den 10. klasse DU er i. Afbryd din 10. klasse hvis det
er sådan et stort problem.

> 3 GODE råd
>
> Andre unge tag aldrig 10. klasse.
>
> Forældre fraråd jeres børn at tage 10. klasse.
>
> Politikere afskraf 10. klasse

O.o *host* Hvad er det da for noget ulideligt latterligt ævl? Undskyld, men
jeg er 100% sikker på at mange unge (mig selv f.eks.) har umådeligt godt af
et år i 10. klasse. Det skal politikerne ikke forhindre. To af mine søskende
fortryder at de ikke tog 10. klasse. Nu må du lige høns'...

- Louise

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 08-06-03 13:24

nulre wrote:

> [...]
> har umådeligt godt af et år i 10. klasse. Det skal politikerne ikke
> forhindre. To af mine søskende fortryder at de ikke tog 10. klasse.

Det er godt at der findes unge som dig, der kan gennemskue det vrøvl, han
skriver.

Det dækker måske over at han har været luddoven gennem hele sin skoletid og
nu piber fordi han ikke selv kan følge med.
Han påstår ganske vist det modsatte, men min erfaring med elever i 10.
klasserne viser at det ofte er de dummeste og dovneste, der brokker sig over
at de "ikke får nogen udfordringer".

De fleste unge i 10. klasserne, jeg kender til, ved at det er meget op til
dem selv at lære noget, at finde udfordringer og at forbedre deres
standpunkter.

De fleste fornuftige unge mennesker ved at det er deres eget ansvar at lære
noget, at det kræver omtanke, modenhed og villighed til at blive fri for den
omklamring af dem, de ellers har været vant til i underskolen, hvor de
næsten ikke kunne slå en "fis" uden at en hærskare af forældre og lærere
skulle gøre det til et problem.

De unge, der får mest ud af 10. klasse - som naturligvis ikke altid er
perfekt - er dem, der i tide tager skeen i den anden hånd og forstår at de
selv skal bidrage til "festlighederne" i stedet for passivt sidde at vente
på at de får det hele serveret.

Det ser ud til at du har fundet ud af det - og jeg kan forsikre dig om at
mange har det på samme måde. Heldigvis.

--
Arne H.Wilstrup
overlærer (10.klasse)