Microsiemens stiger af uforklalige grunde
Fra : S.M.

Dato : 16-04-03 21:22

Hvad har indvirkning på, at mit vands microsiemens stiger ?

Vandet startværdi er 50, og i løbet af nogle dage stiger det til
120-150.

Det eneste der er i vandet er lidt anazoneplanter......

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-04-03 23:12

"S.M." <stonefox58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad har indvirkning på, at mit vands microsiemens stiger ?
>
> Vandet startværdi er 50, og i løbet af nogle dage stiger det til
> 120-150.
>
> Det eneste der er i vandet er lidt anazoneplanter......

50 microSiemens er en ret lav værdi. Er den naturligt forekommende eller
hvordan laver du det?
Hvis procedure og målinger er korrekte, stiger værdien fordi der afgives
ioner til
vandet, formentlig fra bundlaget. Hvilket bundlag har du ?
Mvh
Ole

Fra : S.M.

Dato : 17-04-03 07:02

Grus som er købt som kalkfrit.

Gruset er rød/sort småsten

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

> [...]
>ioner til
>vandet, formentlig fra bundlaget. Hvilket bundlag har du ?

Med venlig hilsen

S. Mik.

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-04-03 07:09

> Grus som er købt som kalkfrit.
>
> Gruset er rød/sort småsten

Så er det næppe kalkfrit.
Men hvorfor ikke acceptere den (beskedne) stigning ?
Kan du ikke det, må du nok skifte til kiselgrus, og det er ret lyst.
Mvh
Ole

Fra : S.M.

Dato : 17-04-03 08:52

Jeg arbejder på at få mine Dicrossus Filamentosus til at yngle.

Med venlig hilsen

S. Mik.

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-04-03 15:58

> Jeg arbejder på at få mine Dicrossus Filamentosus til at yngle.

Tror godt at du kan få dem i leg ved mS~150, men kønsfordelingen, bl.
a., kan blive et problem.
Og du svarede ikke på, hvordan du laver vandet eller om du har det fra
hanen - det kan gøre en
forskel.
Husk på at mS alene er et ringe udtryk for vandets egnethed. De to mest
værentlige parametre
er nok pH og "renheden" ( ammonium/ammoniak-nitrit/nitrat ), men de få
ting vi måler giver jo
et ret mangelfuldt billede af situationen.
Mvh
Ole

Fra : S.M.

Dato : 17-04-03 17:13

Det er Osmosevand, tilsag strømpe med spagnum, Ph på 6.0 -

Med venlig hilsen

S. Mik.

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-04-03 18:08

> Det er Osmosevand, tilsag strømpe med spagnum, Ph på 6.0 -

Så kan det være spaghnummen, der forøger din mS.
Mvh
Ole

Fra : Carsten Gall

Dato : 17-04-03 09:21

Ole Larsen <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Gxrna.19169$y3.1776653@news010.worldonline.dk...

> "S.M." <stonefox58@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er det næppe kalkfrit.
> Men hvorfor ikke acceptere den (beskedne) stigning ?
> Kan du ikke det, må du nok skifte til kiselgrus, og det er ret lyst.

Det grus lyder meget som om det er "lille svensk", og det består af
ganske små
granit skærver, så der burde ikke være noget kalk i det.

Carsten

Fra : Ole Larsen

Dato : 17-04-03 15:47

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det grus lyder meget som om det er "lille svensk", og det består af
> ganske små
> granit skærver, så der burde ikke være noget kalk i det.
>

> Carsten
Det er muligt, men man kan jo bare hælde lidt syre på for at checke. Og
jeg har aldrig set
andet bundlagsgrus end kiselgrus, der var absolut kalkfrit.
MEN det er jo ikke det, der er sagen. Den er hvad der kan forøge
mSiemens. Og det kan kalk,
især, men også andet, eks. foder og selv glasset i akvariet. MSiemens er
jo et udtryk for ledningsevnen,
der er afhængig af antallet og typen af ioner, IKKE kun af hårdheden.
Derfor er mSiemens ALENE en
ret mangelfuld målestok for vandets egnethed.
Mvh
Ole