/ Forside / Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Slægtsforskning
#NavnPoint
senta 50517
svendgive.. 41640
vith 39181
modersvil.. 17589
Påsse 14847
LisBJensen 13749
jyttemor 12290
jkrjk2 11934
Bille1948 10898
10  Varla 8031
Ole og / eller Oluff
Fra : erik


Dato : 16-04-03 20:41

Hej
Jo, jeg har da lært at man bl.a. omkr. 1650 brugte Ole og Oluf om den samme person;
men at man lige frem gjorde en dyd af det, fatter jeg ikke. Nu sidder jeg med et
skifte efter salig afgangne Ole Hansøn og arvingerne var bl.a. hans børn Hans Olesøn
og Maren Oluffs Datter. Hvorfor denne forskel ???

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk



 
 
Niels Gjermandsen (16-04-2003)
Kommentar
Fra : Niels Gjermandsen


Dato : 16-04-03 21:36

Hej Erik
Det er helt korrekt jeg har selv et eksempel hvor der er denne form for
navneformer på samme person.
Han hedder Oluf / Ole Andersen / Andreasen Hofman.
Ja du ser rigtigt der er forskellige navneformer i både fornavn og i
mellemnavnet, ud af dette har jeg konkluderet at Anders og Andreas også er
forskellige navne former for samme navn.
Jeg har set flere papirr med navne og underskrifter, så jeg har med selvsyn
set at det er ret almindeligt forekommende i slutningen af 1600 tallet.
--
Med venlig hilsen

Niels Gjermandsen

erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3e9db1af$0$156$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
> Jo, jeg har da lært at man bl.a. omkr. 1650 brugte Ole og Oluf om den
samme person;
> men at man lige frem gjorde en dyd af det, fatter jeg ikke. Nu sidder jeg
med et
> skifte efter salig afgangne Ole Hansøn og arvingerne var bl.a. hans børn
Hans Olesøn
> og Maren Oluffs Datter. Hvorfor denne forskel ???
>
> --
> Erik Reinert Nielsen
>
> se venligst min webside
> www.nogn.dk
>
>



Arne Feldborg (16-04-2003)
Kommentar
Fra : Arne Feldborg


Dato : 16-04-03 23:51

"erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev Wed, 16 Apr 2003 21:40:33 +0200

>>skifte efter salig afgangne Ole Hansøn og arvingerne var bl.a. hans børn Hans Olesøn
>og Maren Oluffs Datter. Hvorfor denne forskel ???
>
Sikkert fordi de er blevet kaldt sådan i daglig tale, eller fordi de
selv har kaldt sig sådan.

Men det afhænger i høj grad også af skriveren. Nogle skrev det altid på
een måde uanset hvad folk selv kaldte sig, andre skrev bare det de hørte
(eller mente at høre).


--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bøling herreder, kirkebøger Hammerum herred
http://www.haunstrup.dk/feldborg/genealogi/download/

Lars J. Helbo (17-04-2003)
Kommentar
Fra : Lars J. Helbo


Dato : 17-04-03 13:02

On Wed, 16 Apr 2003 21:40:33 +0200, "erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk>
wrote:

>Hej
>Jo, jeg har da lært at man bl.a. omkr. 1650 brugte Ole og Oluf om den samme person;
>men at man lige frem gjorde en dyd af det, fatter jeg ikke. Nu sidder jeg med et
>skifte efter salig afgangne Ole Hansøn og arvingerne var bl.a. hans børn Hans Olesøn
>og Maren Oluffs Datter. Hvorfor denne forskel ???

Før 1800 er Ole og Oluf synonyme. Tilsvarende gælder for Lars og
Laurids samt i vore ører mere usandsynligt Ib og Jeppe.
--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk
www.helbo.org

MORTEN MØLLER HANSEN (17-04-2003)
Kommentar
Fra : MORTEN MØLLER HANSEN


Dato : 17-04-03 23:01

Jeg fører en liste over stavemåder på fornavne fra kilder til Odden sogns
historie i 16-1700 tallet. Her har jeg registreret 7 forskellige måder at
omtale en person ved navn Ole: Olle, Oluf, Oluff, Olluf, Olaf og Olwf.
Rekorden er imidlertid Søren (10 måder) og for pigernes vedkommende det gode
navn Sidse (10 måder)!

Jeg træffer ganske hyppigt på eksempler, hvor ex. præsten ved en dåb nævner
faderen som fx. Ole Matzen for lidt længere nede i teksten at nævne fx. Oluf
Madsens søn NN el.lign. som fadder - altså variation indenfor samme
tekststykke på samme personnavn, hvilket var ret almindeligt dengang...

mvh.
Morten (set i Odden sogn som både Morthen eller Maarten!)
Møller Hansen


erik <fox44REMOVETHIS@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e9db1af$0$156$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
> Jo, jeg har da lært at man bl.a. omkr. 1650 brugte Ole og Oluf om den
samme person;
> men at man lige frem gjorde en dyd af det, fatter jeg ikke. Nu sidder jeg
med et
> skifte efter salig afgangne Ole Hansøn og arvingerne var bl.a. hans børn
Hans Olesøn
> og Maren Oluffs Datter. Hvorfor denne forskel ???
>
> --
> Erik Reinert Nielsen
>
> se venligst min webside
> www.nogn.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste