Blæser spørgsmål til Chieftec Dragon kabin~
Fra : Dr.Ralph

Dato : 16-04-03 17:52

Hey

Jeg har et chieftec Dragon silver full tower kabinet med indbygget blæser i
døren (dette har den sorte udgave af Dragon ikke - kun silver og blå) - og
denne blæser er Chieftecs egen fabrikat og ikke særlig lydløs.
Vil derfor gerne udskifte den med en Pabst 19 db blæser - men kan sgu' ikke
hitte ud af, at få fjernet Chieftecs egen blæser fra dørsiden.
Den er nærmest naglet fast med 4 sorte plastikskruer - og jeg er bange for
at sadre hele konstruktionen, hvis jeg skal have blæseren ud - er det bare
mig der ikke har hittet ud af, hvordan den fjernes eller SIDDER DEN GODT
FAST ?

Der må være andre herinde, der er blevet træt af den blæser og villet
udskifte den - hvad gjorde I - hev I bare til indtyil den løsnede sig,
eller ?

Det ser lidt skrøbeligt ud - og den sidder som sagt ikke fast med alm.
skruer - men nogle plastik dimser, der udvider sig og låser blæseren fast
til gevindet i døren.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Wass Up

Dato : 16-04-03 18:06

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det ser lidt skrøbeligt ud - og den sidder som sagt ikke fast med alm.
> skruer - men nogle plastik dimser, der udvider sig og låser blæseren fast

Plastik dimsen består af 2 stykker
1: En lige pind med hoved på
2: En "nagle" med et 4delt hoved på indersiden som pinden går igennem og
derved låser blæseren fast
Hvis du kigge på dimserne fra indersiden vil du kunne se 4 "hoveder" og
pindens top mellem disse "hoveder"
Find en lille skruetrækker eller andet spidst og prik pinden ud så kan du få
fat i pindens hoved fra ydersiden og fjerne "naglen"
Skrive lige om det lykkedes eller ej

Fra : Leony

Dato : 16-04-03 19:04

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> Det ser lidt skrøbeligt ud - og den sidder som sagt ikke fast med alm.
> skruer - men nogle plastik dimser, der udvider sig og låser blæseren
> fast til gevindet i døren.

Bøj en papirklips eller et andet stykke tyndt metal.
Vend pladen så du kigger på den indvendige side.
Hvis du kigger efter på plasticdimsen, så består den af 2 dele. En del
med modhager og en del som man skubber ned i modhagerdelen, for at få
modhagerne til at udvide sig. Hvis du trykker den del der bliver skubbet
ned i modhagerdelen ud med papirklipsen, så kan du ved at klemme
modhagerne mod hinanden
få den del ud af blæseren.
Svjh kan du vist også bare skubbe udviderdelen helt ud, derefter kan du
tage blæseren af.

Håber du forstår denne indviklede forklaring.
Det er i virkeligheden ikke så svært som det lyder

Var det virkelig nødvendigt at crossposte til stoej og bundkort - det
virker ikke særligt relevant i disse grupper.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-04-03 19:37

In dk.edb.hardware, Leony <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> says...
> Var det virkelig nødvendigt at crossposte til stoej og bundkort - det
> virker ikke særligt relevant i disse grupper.

Det er da mere relevant i stoej end noget andet sted. Dr. Ralph skulle
bare have sat opfølgning til den gruppe, så havde det været "lige i
vinkel"

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 16-04-03 20:19

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da mere relevant i stoej end noget andet sted.

Sådan kan man selvfølgelig også se på det.
Jeg betragtede bare mere som et hardware problem end et støjproblem.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 16-04-03 23:27

On Wed, 16 Apr 2003 21:19:14 +0200, Leony wrote:

> "Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan kan man selvfølgelig også se på det.
> Jeg betragtede bare mere som et hardware problem end et støjproblem.

Jeg var også lidt i tvivl - på den ene måde er det KUN hardware mæssigt,
men på den anden side har det noget med demontering af en blæser at gøre -
og blæser har jo noget med støj at gøre - men indrømmet det havde ikke en
pind med bundkort at gøre - men jeg antig, at meget få ville svare på dette
specielle spørgsmål - og jeg ved mange i bundkort gruppen har Chieftec
kabinetter - men ved ikke om de også besøger støj og hardware gruppen meget
- så jeg prøvede at fange dem i bundkort gruppen.........for at gøre en
lang historie kort, så krydspostede jeg til 3 grupper hvor det vist kun er
velanset at gøre det 2 ad gangen - men burde vel kun sætte follow-up til
støj, som Jesper også siger - sådan er der så meget........

Håber ikke jeg har stødt nogen med min usenet optræden :)
Prøver at færdes så lovlydigt som muligt på usenet - men nogen gange bøjer
jeg reglerne lidt i min retning - uden dog at vil sige, at jeg ligefrem
jokker rundt

Men tak for tipsne til jer ALLE - vil prøve det lidt senere - måske i
morgen - men er der virkelig ingen der KONKRET har afmonteret deres blæser
i lågen til dres chiefetec kabinet ?
Jeg kan udmærket godt se, hvad jeg SKAL gøre - men om det kan udføres uden
at smadre de 4 små plastik skruer - det er her jeg er i tvivl.........

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 17-04-03 00:04

In dk.edb.hardware, Dr.Ralph <dr.ralph@removesol.dk> says...
> velanset at gøre det 2 ad gangen - men burde vel kun sætte follow-up til
> støj, som Jesper også siger - sådan er der så meget........

Det kan smutte for selv den bedste, som det ses

> Jeg kan udmærket godt se, hvad jeg SKAL gøre - men om det kan udføres uden
> at smadre de 4 små plastik skruer - det er her jeg er i tvivl.........

Kan du ikke bare smadre de små skruer og så skifte dem ud med noget
bedre?
Jeg kender ikke til Chieftec's kabinetter, men det er sådan jeg ville
gøre i et andet, tilfældigt kabinet.

Fra : Wass Up

Dato : 17-04-03 08:09

> [...]
> Men tak for tipsne til jer ALLE - vil prøve det lidt senere - måske i
> morgen - men er der virkelig ingen der KONKRET har afmonteret deres blæser

Jo jeg har masser af gange

> Jeg kan udmærket godt se, hvad jeg SKAL gøre - men om det kan udføres uden
> at smadre de 4 små plastik skruer - det er her jeg er i tvivl.........

Jeps du kan tage dem af og på til du bliver blå i hovedet de skal nok
overleve

Fra : Leony

Dato : 17-04-03 09:22

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> Håber ikke jeg har stødt nogen med min usenet optræden :)

Ikke mig, jeg undrede mig bare over gruppevalgene.

> Men tak for tipsne til jer ALLE - vil prøve det lidt senere - måske i
> morgen - men er der virkelig ingen der KONKRET har afmonteret deres
> blæser i lågen til dres chiefetec kabinet ?

Jo, jeg har.

> Jeg kan udmærket godt se, hvad jeg SKAL gøre - men om det kan udføres
> uden at smadre de 4 små plastik skruer - det er her jeg er i
> tvivl.........

De bliver ikke smadret.
De 2 dele sættes sammen og skilles efter behov. Du smadrer dem ikke.
Hvis du skubber skruerne helt ud af modhagerdelen falder blæseren af,
svjh.

Jeg har genbrugt skruer og det sorte plasticnet på mit nye mod.

Fra : \(: MarlboroMan :\)

Dato : 17-04-03 09:34

> Men tak for tipsne til jer ALLE - vil prøve det lidt senere - måske i
> morgen - men er der virkelig ingen der KONKRET har afmonteret deres blæser
> i lågen til dres chiefetec kabinet ?

Jo da. Det har jeg! Du smadre ikke de 4 plastnitter (i mangel af bedre
ord). De kan sagtens bruges igen bagefter til den nye blæser.

> Jeg kan udmærket godt se, hvad jeg SKAL gøre - men om det kan udføres uden
> at smadre de 4 små plastik skruer - det er her jeg er i tvivl.........

Hvis du stadig er i tvivl, så kan jeg da godt tegne dig en tegning, da jeg
ikke lige ligger inde med et digicam, hvis jeg gjorde tog jeg et billede af
de 2 dele som nitten består af. Så har du en god ide om hvad der skal
gøres.

> --
> Kind regards/Venlig Hilsen
> Dr. Ralph

Mvh.

Kenneth

Fra : Anker

Dato : 16-04-03 21:51

> [...]
>
> Det ser lidt skrøbeligt ud - og den sidder som sagt ikke fast med alm.
> skruer - men nogle plastik dimser, der udvider sig og låser blæseren fast

Hej
Det er leth.
Pres en negl eller et tyndt stykke hårdt plast under plasthovederne og pres dem et stykke
ud, hvor efter de er løse.
Eller en lille skruetrækker presses ind fra blæsersiden. Tapperne er ca. 3 mm tykke.

--
Mange hilsener
Anker

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 17-04-03 09:07

Dr.Ralph wrote:
> Der må være andre herinde, der er blevet træt af den
> blæser og villet udskifte den - hvad gjorde I - hev I bare
> til indtyil den løsnede sig, eller?

Jeg har givet min 7v.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 17-04-03 13:29

> Jeg har givet min 7v.

Det har jeg også (elllere rette sagt så er alle mine kabinet blæsere
tilsluttet denne blæserstyringsenhed, der er termostatstyret:
http://www.studiedata.dk/product.asp?product=414)
, men jeg syntes stadig den larmer mere end mine andre chieftec 19 db
blæsere i mit kabinet - derfor vil jeg udskifte den - og da alligevel
ligger inde med en ekstra Pabst blæser, så kan jeg jo lige så godt få det
gjort - men gad ikke være forsøgskanin - ville derfor høre om andre har
gjort det med succes

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jakob Fromm Pedersen

Dato : 21-04-03 13:23

> [...]
> ligger inde med en ekstra Pabst blæser, så kan jeg jo lige så godt få det
> gjort - men gad ikke være forsøgskanin - ville derfor høre om andre har

Du skal bare trykke plastikkappen sammen, og ud af kabinettet, så falder
blæseren ret hurtigt af.. Gjorde det selv, da jeg skulle have blæseren
vendt..

> --
> Kind regards/Venlig Hilsen
> Dr. Ralph

/Fromm

Fra : Dr.Ralph

Dato : 21-04-03 23:30

Tak til alle for hjælp med info.

Som sædvanlig var det utroligt enkelt at gøre - blot man lige vidste at den
KUNNE presses ud den plastik skrue.

Har nu monteret en dejlig lydløs Pabst 80 mm 19DB blæser der istedet.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph