Problemer med A7N8X
Fra : Christian Catu

Dato : 16-04-03 15:47

Hejsa
Jeg har lidt problemer med mit ´nye system.
Jeg har lige fået et Asus A7N8X board, med en Barton 2500 processor. Som
køler har jeg købt en Coolermaster HHC-L61 Silent Heat Pipe.
Når jeg tænder computeren, detecter den processoren som Unknown. Inde i Bios
kan jeg lige nå at gå ind og se at cpu temp ligger på 90 grader, og så
lukker computeren ned. Jeg havde sat den der Thermaltake CopperShim på, men
der ville den slet ikke starte. Så fjernede jeg den, og nu kan de så være
tændt i de her 10-15 sekunder.

Hvad kan der være galt her.

Fra : Morten L.

Dato : 16-04-03 15:54

"Christian Catu" <bjergNOSPAM@catu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
men
> der ville den slet ikke starte. Så fjernede jeg den, og nu kan de så være

Køleren har jo tilsyneladende ikke ordentlig kontakt til CPU'en, og
spørgsmålet er om ikkde du skal stoppe inden du brænder CPU'en af - hvis da
ikke den er ½død allerede. 90 grader og stigende er temmeligt tæt på hvad
sådan en fætter kan klare...
Se om du kan låne en anden køler et sted.

/Morten

Fra : Christian Catu

Dato : 16-04-03 16:00

"Morten L." <morten.lyckegaard.nonospam@mail.dk> wrote in message

> [...]
da
> ikke den er ½død allerede. 90 grader og stigende er temmeligt tæt på hvad

Kan en Silent Viking klare den slags cpu. Sådan en har jeg siddende på det
board jeg havde i før

Fra : Christian Catu

Dato : 16-04-03 16:10

"Christian Catu" <bjergNOSPAM@catu.dk> wrote in message

> "Morten L." <morten.lyckegaard.nonospam@mail.dk> wrote in message

> da
>
> Kan en Silent Viking klare den slags cpu. Sådan en har jeg siddende på det
> board jeg havde i før

Nevermind - jeg pillede coolermasteren af og satte den på igen - nu slukker
den ikke mere, og ligger på omkring 60 grader.

Den ser stadig cpu'en som unknown 1100 mhz?

Fra : Taba

Dato : 16-04-03 16:12

> Nevermind - jeg pillede coolermasteren af og satte den på igen - nu
slukker
> den ikke mere, og ligger på omkring 60 grader.
>
> Den ser stadig cpu'en som unknown 1100 mhz?

BIOS opdatering kunne være svaret, og den rigtige FSB (er det 166 eller 133?
Det kan jeg ikke lige huske) burde være løsningen på hastighedsproblemet

/Taba

Fra : Christian Catu

Dato : 16-04-03 17:14

"Taba" <famtabaWHOHATESSPAMMERS@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
133?
> Det kan jeg ikke lige huske) burde være løsningen på hastighedsproblemet

En Bios opdatering klarede det. Nu kan den se det som en AMD 2500. Desværre
er den Coolermaster køler bare ikke god nok. Jeg tror ikke den sidder hårdt
nok fast på cpuen. Da jeg ville installere Windows slukkede maskinen
pludselig af sig selv igen.

Fra : Taba

Dato : 16-04-03 16:10

> Kan en Silent Viking klare den slags cpu. Sådan en har jeg siddende på det
> board jeg havde i før

Det vil jeg tro, det er en ordentlig køleprofil der på sådan en fætter (har
selv en til at køle min XP Palomino 2000+). Barton kerne udskiller da mindre
varme ifht. Palomino'en (mener jeg) så det burde gå, men du kommer nok ikke
til at ligge nede omkring de 40 grader

/Taba

Fra : Jens Petersen

Dato : 16-04-03 17:36

On Wed, 16 Apr 2003 17:10:20 +0200, "Taba"

> [...]
>varme ifht. Palomino'en (mener jeg) så det burde gå, men du kommer nok ikke

De nyeste AMDer kræver en køler med kobber eller sølv på anlægsfladen,
da overfladen på cpuen er mindre og derfor kræver en god
varmeoverføringsevne.

--
Jens

After this, nothing will shock me.

Fra : Christian Catu

Dato : 17-04-03 11:15

"Christian Catu" <bjergNOSPAM@catu.dk> wrote in message
Nu har jeg så prøvet at sætte min Silent Viking køler på, og den har stadig
problemet. Den ligger idle på en temperatur på omkring de 65 grader. Nogen
gange laver den et lille "hop", hvor temperaturen måles til 30 grader, men
går så tilbage til de 65 grader. Kan den få for meget strøm? Hvad kan der do
være galt her

Fra : minibyb

Dato : 17-04-03 02:13

> [...]
> går så tilbage til de 65 grader. Kan den få for meget strøm? Hvad kan der

nu har du vel ikke smurt en hel tube kølepasta på vel??

Fra : Christian Catu

Dato : 17-04-03 16:25

"minibyb" <minibyb@vip.cybercity.dk> wrote in message

> nu har du vel ikke smurt en hel tube kølepasta på vel??

Nej, der ligger et fint lag. Det kan sq ikke passe at en Silent Viking ikke
engang kan holde en Barton 2500 kold nok til at computeren kan stå tændt.
Det eneste jeg gør er at tænde maskinen og gå ind i BIOS. Der kan jeg så se
processoren blive gradvist varmere indtil maskinen går ud

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 18-04-03 01:07

Christian Catu wrote:
> [...]
> computeren kan stå tændt. Det eneste jeg gør er at tænde maskinen og
> gå ind i BIOS. Der kan jeg så se processoren blive gradvist varmere

Jeg har en Silent Viking på min Barton.Temp er 40 idle og 46 under spil
Cpu'en er pt OC til 2005 Mhz.
Skal så lige sige,at jeg kan ikke huske om den hedder Silent Viking 2.
Der sidder en 80 mm blæser på den.

/Henrik

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 18-04-03 01:10

Henrik Sørensen wrote:

> [...]
> spil Cpu'en er pt OC til 2005 Mhz.
> Skal så lige sige,at jeg kan ikke huske om den hedder Silent Viking 2.

Lige en hurtig update
Thermal Take Technology Silent Viking A1267
Sådan hedder den

/Henrik

Fra : Christian Catu

Dato : 18-04-03 07:35

UPDATE

Nu har jeg så prøvet at pille processoren ud, og sætte min gamle XP1800+ i
istedet. Det er samme varmeproblem. Den starter simpelthen på omkring 60
grader. Det må jo så være bundkortet det ergalt med. Kan det tænkes at det
er føleren der er i stykker?

Fra : Claus S.

Dato : 21-04-03 10:47

> [...]
> grader. Det må jo så være bundkortet det ergalt med. Kan det tænkes at det

Tjaaa - det kan jo også være køleren der er færdig. Jeg har MANGE gange set,
at køleprofilen er skæv/rund.
Så er det jo ganske umuligt at få en ordentlig kontaktflade til cpu'en.
Hvis den er rund eller lidt skæv, så kan du evt. selv rette den op.

Claus