Apache DefaultType ??
Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 16-04-03 15:38

Jeg har en virtualhost som indeholder en redirect til en ny server
biblioteket indeholder 1 fil med 1 linie:

Og den virker fint HVIS filens navn ender på .html
(index.html finn.html)
den vises som tekst hvis den ikke hedder .html eks. FINN

Hvad er det jeg misser -
jeg vil gerne have den til at virke når man kalder http://glserver.dk/FINN
og ikke http://glserver.dk/finn.html
eller http://glserver.dk/ (index.html)

finn

--
--- CykelSmeden.... edb på gadeplan

Hvis intet er anført, taler jeg om RH 7.3
og når jeg spørger, er det bare fordi jeg ved for lidt!

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 16-04-03 15:58

CykelSmeden fra Aalborg wrote:
> [...]
> den vises som tekst hvis den ikke hedder .html eks. FINN
>
> Hvad er det jeg misser -
> jeg vil gerne have den til at virke når man kalder

Undskyld forstyrrelsen! - en simpel indpakning i <html></html> løste
problemet

finn

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 16-04-03 16:30

Finn skrev:

> Jeg har en virtualhost som indeholder en redirect til en ny server
> biblioteket indeholder 1 fil med 1 linie:

Det er en _uvane_ at bruge »http-equiv="refresh"« til at omdirigere.
Det bør gøres direkte i HTTP. I Apache gør man det med linjen:

Redirect permanent ^/FINN$ http://www.nyserver.dk/

i opsætningen for den virtuelle server "glserver.dk".

Jacob
--
"Undrar om den biologiska klockan också har sådan där
snoozefunktion om gör att man kan somna om ock bli väckt

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 19-04-03 19:58

"Jacob Sparre Andersen" <sparre@crs4.it> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Redirect permanent ^/FINN$ http://www.nyserver.dk/
>
> i opsætningen for den virtuelle server "glserver.dk".

herligt at lære noget nyt.
gider du forklare hvad den tekniske forskel er - altså hvorfor det er bedre.
- jeg har ikke set den løsning før, men den ser 'renere ' ud

ikke at det har betydning her, men det kræver i så fald at brugeren har
adgang til httpd.conf?

finn

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 22-04-03 14:25

Finn skrev:

> gider du forklare hvad den tekniske forskel er - altså hvorfor det er bedre.
> - jeg har ikke set den løsning før, men den ser 'renere ' ud

1) Din løsning var afhængig af både HTTP (til at hente filen) og HTML
(for at fortolke filen), mens min løsning kun bruger HTTP og dermed
fungerer en smule hurtigere og uden at implicere en HTML-fortolker.

2) Din løsning er kendt for at give folk problemer når de vil tilbage
til den side de kom fra. Hver gang de klikker "Tilbage", bliver de
omgående sendt hen til din side igen. Det er hverken
hensigtsmæssigt eller populært.

3) Når man styrer det med HTTP har man også mulighed for at fortælle om
det er en midlertidig eller permanent adresseændring. Det betyder
at for eksempel bogmærkevedligeholdelsesværktøjer (i teorien) let
kan tage sig af automatisk at opdatere bogmærker når sider flytter.

> ikke at det har betydning her, men det kræver i så fald at brugeren har
> adgang til httpd.conf?

Enten det. Eller at systemadministratoren tillader brug af "Redirect"
og "RedirectMatch" i brugernes ".htaccess"-filer.

Jacob
--
Divus Madsen: "Hvordan vil du få folk te å tro på din
sandhed, når du sæller ud a den?!!?"

Fra : Kent Friis

Dato : 22-04-03 17:19

Den Tue, 22 Apr 2003 15:25:04 +0200 skrev Jacob Sparre Andersen:

> [...]
> til den side de kom fra. Hver gang de klikker "Tilbage", bliver de
> omgående sendt hen til din side igen. Det er hverken

Enig. Den slags sider bliver man hurtigt træt af.

>Enten det. Eller at systemadministratoren tillader brug af "Redirect"
>og "RedirectMatch" i brugernes ".htaccess"-filer.

Eller man har lov til at køre PHP, Perl eller andre former for CGI:

#!/bin/sh
echo Redirect: http://www.yahoo.com/
echo

(Her illustreret ved et shell script, tilsvarende i andre sprog).

Mvh
Kent
--
Desuden kan jeg ikke se nogen grund til at springe over hvor gærdet er
lavest, når man kan vente på at det alligevel bliver revet ned fordi

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 22-04-03 17:54

On Tue, 22 Apr 2003 16:18:56 +0000 (UTC), Kent Friis wrote:

> #!/bin/sh
> echo Redirect: http://www.yahoo.com/
> echo

Hvilken udgave af HTTP-protokollen har en Redirect:-header? Mon du
mente Location:? Husk også at returnere den relevante status kode
(3xx).

Mvh.

--
"I like maxims that don't Adam Sjøgren
encourage behavior modification" asjo@koldfront.dk

Fra : Kent Friis

Dato : 22-04-03 18:16

Den Tue, 22 Apr 2003 18:53:31 +0200 skrev Adam Sjøgren:

>Hvilken udgave af HTTP-protokollen har en Redirect:-header? Mon du
>mente Location:? Husk også at returnere den relevante status kode
>(3xx).

Nej, det sørger apache faktisk for at oversætte for en. Og hvis det er
på samme server, skal det ikke engang ud forbi browseren at vende.

Mvh
Kent
--
Indlæringskurven til Linux er stejl, til tider lodret... Men for katten
hvor er udsigten på toppen dog fantastisk

Fra : Kent Friis

Dato : 22-04-03 18:20

>Hvilken udgave af HTTP-protokollen har en Redirect:-header? Mon du
>mente Location:? Husk også at returnere den relevante status kode
>(3xx).

Jo, location er korrekt, det er åbenbart for længe siden jeg har rodet
med det.

Status-koden brugte jeg ikke, så den ved jeg ikke hvordan man sætter på.

Mvh
Kent

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 23-04-03 06:19

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> skrev i en meddelelse
> Indlæringskurven til Linux er stejl, til tider lodret... Men for katten
> hvor er udsigten på toppen dog fantastisk
> - Michael G. Vendelbo i dk.snak

Tak til alle for instruktiv belæring!

finn