<script> html </script> ?
Fra : Ukendt

Dato : 16-04-03 13:04

<noscript>
slået fra i brugerens browser.</p>
</noscript>

<script>
til.</p>
</script>

Er der nogen som kan give mig et bud på hvad søren jeg gør galt her?

Claus

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-04-03 13:39

"Claus Nygaard-Pedersen" <cnpatofir.dk> writes:

> [...]
> til.</p>
> </script>
>
> Er der nogen som kan give mig et bud på hvad søren jeg gør galt her?

Der skal stå et script mellem <script> og </script>, ikke html-kode.
Skift det ud med
<script type="text/javascript">
document.write("<p>Til gengæld ... <\/p>");
</script>

/L

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-03 14:30

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Skift det ud med
> <script type="text/javascript">
> document.write("<p>Til gengæld ... <\/p>");

Endnu engang tak for hjælpen Lasse!

Men jeg synes ikke rigtig at det bringer mig videre!

forklaringen af mit egentlige problem.

Den stump kode som jeg kun ønsker afviklet hvis afvikling af scripts er
slået til i brugerens browser ser således ud:

('helpfile.htm','helpwindow','toolbar=no,location=no,directories=no,status=n
o,
menubar=no,scrollbars=yes,resizable=yes,width=600,height=400,left=100,top=10
0'); return false; ">Hjælp</a>

Det er i øvrigt en udløber af mit tidligere spørgsmål fra HTML gruppen.

Oprindelig havde jeg bare tænkt mig at sætte <script></script> tags omkring
det men som du ved virker det ikke.

Som jeg ser det har jeg brug for at lave et hyperlink i java script, men da
google ikke rigtig synes at kunne hjælpe mig her har jeg stærkt på
fornemmelsen at jeg er ved at gå galt i byen.

Kan du give mig et lille hint om i hvilken retning jeg skal kigge efter en
løsning?

Claus

Fra : Stig Nygaard

Dato : 16-04-03 15:19

Hej Claus

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> [...]
> o,
> menubar=no,scrollbars=yes,resizable=yes,width=600,height=400,left=100,top=10

Som jeg ser det, så vil det smarteste være at gøre således:

onclick="helpwindow=window.open('helpfile.htm','helpwindow','toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=yes,width=600,height=400,left=100,top=100');return
false;">Hjælp</a>

Fordi din "onclick" returnerer false, så virker href-linket ikke hvis
JavaScript er slået til, og hjælpen ses kun i popup-vinduet. Hvis
JavaScript er slået fra så kommer der ingen popup, men href-linket
virker i stedet og skifter til hjælpesiden i det oprindelige browser-vindue.

Faktisk kan det gøres lige en tand smartere endnu, hvis du i stedet for
at returnere false i din onclick-handler, gør:

onclick="helpwindow=window.open('helpfile.htm','helpwindow','toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=yes,width=600,height=400,left=100,top=100');return
!helpwindow;"

På den måde returneres true i stedet for false hvis brugeren har
JavaScript slået til, men ikke tillader åbning af popups. Så hvis
brugeren blokerer popups i sin browser, så åbner hjælpesiden i det
oprindelige browser-vindue i stedet.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-04-03 16:00

"Stig Nygaard" <stig@REMOVE-THISrockland.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> JavaScript slået til, men ikke tillader åbning af popups. Så hvis
> brugeren blokerer popups i sin browser, så åbner hjælpesiden i det

Tak for tippet og en god forklaring Stig

Claus

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-04-03 18:08

> [...]

> o,
> menubar=no,scrollbars=yes,resizable=yes,width=600,height=400,left=100,top=10

Det kan gøres på samme måde

<script type="text/javascript">
document.write("<a href=\"#\" on onclick=\"helpwindow=window.open ('helpfile.htm','helpwindow','toolbar=no,location=no,directories=no,status=no, menubar=no,scrollbars=yes,resizable=yes,width=600,height=400,left=100,top=100'); return false; \">Hjælp<\/a>");
</script>

Kønt er det ikke. Man skal blot huske at "escape" de anførselstegn der
er mgæn til dem man har uden om ('"' bliver til '\"'). Man skal også passe på med at have tegnene '</', så jeg skriver '<\/'.

> Som jeg ser det har jeg brug for at lave et hyperlink i java script, men da
> google ikke rigtig synes at kunne hjælpe mig her har jeg stærkt på
> fornemmelsen at jeg er ved at gå galt i byen.

Næh. Jeg synes blot det er nemmere at gøre det uden script:

onclick="helpwindow=window.open('helpfile.htm','helpwindow','toolbar=no,location=no,directories=no,status=no, menubar=no,scrollbars=yes,resizable=yes,width=600,height=400,left=100,top=100'); return false;">Hjælp<\/a>

Det virker både med og uden javascript, og man kommer det samme sted
hen i begge tilfælde. Med javascript får du bare lov til at bestemme
vinduets udseende.

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-03 09:42

Stig Nygaard skrev:

> [...]
> olbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scroll
> bars=yes,resizable=yes,width=600,height=400,left=100,top=100');

Godt forslag. Man kan evt. tilføje target="helpwindow" til linket -
så er der tre måder linket kan fungere på:
- Hvis javascript er slået til får man et pop op-vindue i den
fastlagte størrelse.
- Er javascript slået fra kommer linket i et nyt vindue (ved at
bruge "helpwindow" i stedet for "_blank" har man mulighed for at
genbruge og refere til det åbne vindue).
- Endelig kan browsere (nærmere søgerobotter) der ikke understøtter
frames også se linket - det bliver bare i samme vindue.

> [...]
> Så hvis brugeren blokerer popups i sin browser, så åbner
> hjælpesiden i det oprindelige browser-vindue i stedet.

Er der nogen der blokerer for pop op-links? Mozillas pop op-stopper
blokerer kun vinduer der åbnes uden at man beder om det (og tak for
det). Jeg ville ikke benytte en blokering der fjerner ethvert pop
op-vindue.
--
Jens Gyldenkærne Clausen