Fald gennem mast
Fra : Per

Dato : 16-04-03 08:29

Hej.
Jeg skal have trukket nyt fald gennem masten til forsejlet. Er der nogle
gode tricks til det?
Masten er ikke kommet på endnu, og det gamle fald er taget ud, så det kan
ikke bruges til at trække det nye i gennem med.

/Per

Fra : john lundsgaard

Dato : 16-04-03 12:07

"Per" <per.francke@get2net.dkx> skrev i en meddelelse

> [...]
> Masten er ikke kommet på endnu, og det gamle fald er taget ud, så det kan
> ikke bruges til at trække det nye i gennem med.

uuuups!

Se jeg har jo selv falderne uden på masten - det giver mindre bøvl i den
situation, men jeg kender et par måder som du måske kan bruge.

1. Den friske: Op med masten, og så op til skiven i en bådsmandsstol, en
tynd line med noget små og tungt i enden, over skiven med den, og sænk den
så stille ned i masten. Hvor faldet skal komme ud "fiskes" linen ud med en
ståltrådskrog - og vupti så kan man trække faldet i med linen.

2. Den usportslige: Pil skiven ud i toppen, læg masten så det sted hvor
faldet skal komme ud vender nedad (hvis muligt). Tag et kloakrensebånd
(eller en stiv wire), og gør en tynd line line fast i enden af det. Skub så
rensebåndet ind i masten, til du kan se de nede hvor wiren skal ud. Fisk
linen ud med ståltrådskrogen, og igen vupti.

Problemet:

Du kan risikere, at masten er fyldt med skrammel (andre fald, ledninger,
kabler, bolte, popnitte ender o.s.v, o.s.v.). Nogle master er født med rør,
som falderne, og kablerne løber i, og det gør livet lidt nemmere, men
tilgengæld kan masten så være "fyldt" med skum for at forhindre al skramlet
i at klapre, og så er man noget på den hvis man har brug for et ekstra fald
;-(((

Men prøv det. Det værste der kan ske, er at du giver mig ret i, at falder
bør være udenpå masten *GGG*

Hilsen John

Fra : JTN

Dato : 16-04-03 23:23

Hvad med en elektriker træknylon line.
Sådan en koster 20 - 30kr hos Harald Nyborg, og kan bruges igen og igen.
Jeg selv tager faldene ud og vasker den hvert år.
Jeg bruger en alm. flagline og noget plasttape til at samle dem med.
Det virker hver gang.
Jørgen