Printserver og dynamiske IP'er?
Fra : Troels Jensen

Dato : 16-04-03 10:05

Jeg overvejer at købe en printserver til følgende lille netværk:

4 PC'er (WIN-alt-muligt-forskelligt fra 95 til XP) med netkort 10/100,
TDC-bredbånd med 4 dynamiske IP-adresser,
ADSL-modem, switch. TCP/IP, IPX/SPX (til LAN'et), fildeling installeret og
samme arbejdsgruppe på alle maskiner.

Da jeg stort set intet véd om printservere, håber jeg, at I kan hjælpe med
følgende spm:

1) Vil det være muligt at undgå at skulle købe flere dynamiske IP'er ved
evt. at tildele printserveren en fast IP

2) Er det overhovedet muligt at få printserveren til at køre IPX/SPX og

3) Vil printeren kunne forstå, hvad den bliver fodret med via IPX/SPX

I håb om hurtig hjælp, da projektet gerne skulle være klar i påsken....

Troels

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 16-04-03 11:06

"Troels Jensen" skrev i en meddelelse
> [...]
10/100,
> TDC-bredbånd med 4 dynamiske IP-adresser,
> ADSL-modem, switch. TCP/IP, IPX/SPX (til LAN'et), fildeling

Hvis det kun er er printer, så kunne en løsning være at
sætte den på den ene PC og aktivere printerdeling.

Så vil du kunne printe fra alle 4 PC'er med din nuværende
opsætning - men PC'en med printeren skal selvfølgelig være
tændt......

Ellers må du nok have to IP'er mere så du kan få
printerserveren på også.

Det kan godt virke på IPX/SPX, men jeg mener ikke
at du kan slippe for at skulle have en ekstra IP til serveren.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Troels Jensen

Dato : 16-04-03 11:22

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så vil du kunne printe fra alle 4 PC'er med din nuværende
> opsætning - men PC'en med printeren skal selvfølgelig være

Beklager, at jeg ikke fik skrevet, at det netop er formålet med øvelsen at
undgå den ekstra tændte PC. Det er lidt træls at skulle vente på, at
maskinen får startet og så skulle lukke den ned igen hver gang, der skal
udskrives en enkelt side.

> Ellers må du nok have to IP'er mere så du kan få
> printerserveren på også.
>
> Det kan godt virke på IPX/SPX, men jeg mener ikke
> at du kan slippe for at skulle have en ekstra IP til serveren.

Surt.....

m.v.h
Troels

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 16-04-03 11:52

Troels Jensen wrote:
> 1) Vil det være muligt at undgå at skulle købe flere dynamiske IP'er ved
> evt. at tildele printserveren en fast IP

Kan du ikke tilføje ekstra IP adresser på dine maskiner, fx
192.168.117.1, 192.168.117.2 ... netmaske 255.255.255.0

og give printserveren 192.168.117.5

Disse 192.168... adresser skal selvfølgelig ikke være de
samme som du får tildelt af din ADSL forbindelse (hvis den
kører med private IP adresser).

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Jesper Monsted

Dato : 16-04-03 13:15

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> wrote in

> Jeg overvejer at købe en printserver til følgende lille netværk:
[snip]
> 1) Vil det være muligt at undgå at skulle købe flere dynamiske IP'er
> ved evt. at tildele printserveren en fast IP

Hvis du laver et seperat ip-net med RFC1918-adresser (private) bør det
virke fint.

> 2) Er det overhovedet muligt at få printserveren til at køre IPX/SPX
> og

De fleste printservere snakker fint lpd, novell og smb så de er kompatible
med unix, novell og windows. Det bør ikke være noget problem at få den til
at virke kun med ipx (omend du måske skal ha' noget IP til den mens du
konfigurerer den.)

> 3) Vil printeren kunne forstå, hvad den bliver fodret med via IPX/SPX

Højst sandsynligt, ja.

--
/Jesper, der blah blah uofficielt blah