Erfaring med EpiaM933 som server.
Fra : TGD

Dato : 15-04-03 22:08

På opfrodring:

Har haft ovenstående som server i næsten 2 mdr og har erfaret at det ikke er
den bedste løsning.

1) Kølelementet suger støv til sig temperaturen steg fra 55C idle til 58-59C
og ved hårdt brug kom den op på 64C, jeg støvsugede og blæste elementet og
mobo 2 gange på den tid den stod som server.
2) Støvet sætter sig hurtig fast på mobo - pga. den meget snævre plads tror
jeg
3) NIC tager for meget CPU kraft.
4) VIA ville ikke hjælpe med div. små problemer da jeg skrev at den kørte
24-7, hvilket de skrev den ikke var lavet til.

Efter det har jeg skiftet Epia kortet ud med et Via C3M266-L og en C3
700MHz/100 CPU (kun for at spare strøm), Epia kortet har jeg nu sat over i
et Mini ITX Starex kabinet og bruger den som SMART ASS mp3 og DivX boks.

Jeg har ikke noget imod Epia mobo jeg er meget glad for det, men det egner
sig desværre ikke til server, men det burde jeg jo nok have vidst.

C3M266-L + VIA CPU kan anskaffes for omkring 1000 kr så det er lidt
billigere end et EpiaM/Ezra mobo.

Fra : H3nrik V!

Dato : 15-04-03 22:48

"TGD" <mrx@dk2net.dk> wrote in message
> På opfrodring:

Jepz! Og takker!

> 1) Kølelementet suger støv til sig temperaturen steg fra 55C idle til
> 58-59C og ved hårdt brug kom den op på 64C, jeg støvsugede og blæste
> elementet og mobo 2 gange på den tid den stod som server.

Argh! Ikke idéelt!

> 2) Støvet sætter sig hurtig fast på mobo - pga. den meget snævre
> plads tror jeg

Hurtigere end på et alm. MoBo?

> 3) NIC tager for meget CPU kraft.

Ikke sk*de smart - noget pseudo-software løsning?

> 4) VIA ville ikke hjælpe med div. små problemer da jeg skrev at den
> kørte 24-7, hvilket de skrev den ikke var lavet til.

Hmmm... Ja, hvis de selv siger det, så er der nok ikke så meget at rafle
om... :( Bare ikke iorden IMHO!

> [...]
> 700MHz/100 CPU (kun for at spare strøm), Epia kortet har jeg nu sat
> over i et Mini ITX Starex kabinet og bruger den som SMART ASS mp3 og

Hmmm... Det kunne være man skulle kigge på noget tilsvarende, så!

> Jeg har ikke noget imod Epia mobo jeg er meget glad for det, men det
> egner sig desværre ikke til server, men det burde jeg jo nok have
> vidst.

Hmmm.. Jeg var da overbevist om, at jeg skulle ha' haft én af de mindre
(passivt kølede) modeller til server - jeg synes da ikke det var noget, man
_burde_ have vist?

> C3M266-L + VIA CPU kan anskaffes for omkring 1000 kr så det er lidt
> billigere end et EpiaM/Ezra mobo.

Oki!

Takker for info!

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : Bong

Dato : 15-04-03 23:07

Hvilken køler bruger du man til via 1Gzh?? kan den køles passiv?

"H3nrik V!" <vernerbo@NEJ_TAK_TIL_SPAMMAIL_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:b7hulp$dsl$1@sunsite.dk...

Fra : TGD

Dato : 15-04-03 23:41

"Bong" <bong21@swirvemail.com> skrev i en meddelelse
> Hvilken køler bruger du man til via 1Gzh?? kan den køles passiv?

Alle CPUer kan køles passivt nogle med dyre heatpipe løsninger, men en Via
C3 udvikler max 11W varme (en duron 750 ligger på 40-45W) så der skal ikke
meget kobber til at holde den på 40-50, du kan regne lidt på det du skal se
på C/W værdien for køleprofillen og det skal så passe sammen med de 11W i en
eller anden formel jeg ikke kan huske.

Fra : Peter Andersen

Dato : 15-04-03 23:41

Bong wrote:
> Hvilken køler bruger du man til via 1Gzh?? kan den køles passiv?

Der snakkes VIA! VIA's CPUer behøver IKKE aktive kølere da de ikke forbruger
mere end 7-10W men altså heller ik yder det samme som en fx. Athlon ved
samme clock.
Men de er gode til servere pga, det lave strømforbrug. En PII 233 bruger
omtrent 45W til sammenligning og en 1GHz VIA yder stadig meget meget
mere....

--
Vh. Peter Andersen

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 08:21

"H3nrik V!" <vernerbo@NEJ_TAK_TIL_SPAMMAIL_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:b7hulp$dsl$1@sunsite.dk...
> "TGD" <mrx@dk2net.dk> wrote in message

> Hurtigere end på et alm. MoBo?

Ja det mener jeg, i forhold til det der sad i serveren før (Compaq PII 300).

> Ikke sk*de smart - noget pseudo-software løsning?

Det er vist generelt for OnBoard løsninger at det tager for meget af CPU
kraften, det bedste er et Intel eller 3COM kort (men de koster jo det samme
som serveren).

> Hmmm... Ja, hvis de selv siger det, så er der nok ikke så meget at rafle
> om... :( Bare ikke iorden IMHO!

Nej men man kan jo ikke bebrejde dem noget de reklamer jo ikke for den som
en server løsning.

> Hmmm... Det kunne være man skulle kigge på noget tilsvarende, så!

CPUen slipper du ikke uden om hvis det skal være strømbesparende, jeg køber
en strømmåler idag tror jeg så skal jeg måle lidt.

> Hmmm.. Jeg var da overbevist om, at jeg skulle ha' haft én af de mindre
> (passivt kølede) modeller til server - jeg synes da ikke det var noget,
man
> _burde_ have vist?

EpiaM er med aktivkøling det kan tænkes at Ezra modellerne ikke er ligeså
slemme, men der er ydelsen altså meget ringe.

Fra : H3nrik V!

Dato : 16-04-03 09:32

> Nej men man kan jo ikke bebrejde dem noget de reklamer jo ikke for
> den som en server løsning.

Næh, men alligevel. Jeg mener godt man kan tillade sig at forvente at HW i
dag skal kunne køre 24/7 - i hvertfald når man taler elektronik og ikke
mekanik som f.eks. en Harddisk...!

> CPUen slipper du ikke uden om hvis det skal være strømbesparende, jeg
> køber en strømmåler idag tror jeg så skal jeg måle lidt.

Glæder mig til at se resultaterne! Men du kan jo låne én hos dit elværk,
hvis du ikke har lyst itl at investere...!

> EpiaM er med aktivkøling det kan tænkes at Ezra modellerne ikke er
> ligeså slemme, men der er ydelsen altså meget ringe.

533'erne skulle køre med passiv. Ydelsen er ikke _så_ betydende, jeg tænker
stadig over at skulle bruge et CF kort i stedet for disk - det er vist også
ret begrænsende...!

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 09:45

"H3nrik V!" <vernerbo@NEJ_TAK_TIL_SPAMMAIL_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:b7j4d9$t8r$1@sunsite.dk...
> "TGD" <mrx@dk2net.dk> wrote in message

<KLIP>

> [...]
tænker
> stadig over at skulle bruge et CF kort i stedet for disk - det er vist

Hvad med en Embedded PC med en Flash disk?

Fra : H3nrik V!

Dato : 16-04-03 09:57

> Hvad med en Embedded PC med en Flash disk?

Det kommer op i et andet prisleje svjv. Og så softwaren er vist ikke lige
til... WinNT4 og mit mailserver program kan fint ligge på et 512mb flashkort
og ha' 150 mb fri til mails...!

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 10:50

"H3nrik V!" <vernerbo@NEJ_TAK_TIL_SPAMMAIL_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:b7j5t3$9v1$1@sunsite.dk...
> [...]

> Det kommer op i et andet prisleje svjv. Og så softwaren er vist ikke lige
> til... WinNT4 og mit mailserver program kan fint ligge på et 512mb

Ja prisen er en del mere end for en Epia eller Ezra men flash disken gør du
*bare* større med en RAM blok.

Findes der ikke en PCI eller ISA RAM disk løsning?

Fra : H3nrik V!

Dato : 16-04-03 10:57

> Ja prisen er en del mere end for en Epia eller Ezra men flash disken
> gør du *bare* større med en RAM blok.

Hmmm... Lader til du ligger inde med en god portion viden der... (fiske
fiske...)

> Findes der ikke en PCI eller ISA RAM disk løsning?

Jeg aner ærligt talt ikke, hvor jeg skal starte, for at finde ud af det...!

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 11:04

"H3nrik V!" <vernerbo@NEJ_TAK_TIL_SPAMMAIL_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:b7j9dh$7h1$1@sunsite.dk...
> "TGD" <mrx@dk2net.dk> wrote in message

<KLIP>

> Hmmm... Lader til du ligger inde med en god portion viden der... (fiske
> fiske...)

Prøv at kigge ind hos www.danbit.dk der har de Embedded PCere tag deres
priser med et gran salt, de kan findes billigere andre steder.

> Jeg aner ærligt talt ikke, hvor jeg skal starte, for at finde ud af
det...!

Jeg fiskede jeg har hørt om nogle RAM diske man lavede med SDRAM klodser og
et PCI kort.

Fra : H3nrik V!

Dato : 16-04-03 11:32

> Prøv at kigge ind hos www.danbit.dk der har de Embedded PCere tag
> deres priser med et gran salt, de kan findes billigere andre steder.

Aha... Det må jeg se nærmere på...!

> Jeg fiskede jeg har hørt om nogle RAM diske man lavede med SDRAM
> klodser og et PCI kort.

Det lyder jo formiddabelt prismæssigt. Der er jo bare lige det ene men: Hvis
nu strømmen ryger - ARGH! Medmindre der er batteribackup på...?

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 11:41

"H3nrik V!" <vernerbo@NEJ_TAK_TIL_SPAMMAIL_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:b7jbf4$l4d$1@sunsite.dk...
> [...]

Hvis
> nu strømmen ryger - ARGH! Medmindre der er batteribackup på...?

Det tror jeg nu nok man kan regne med det er jo ikke den store spænding der
skal til.

Fra : Anders Larsson \(fje~

Dato : 16-04-03 12:13

"TGD" <mrx@dk2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
køber
> en strømmåler idag tror jeg så skal jeg måle lidt.

Jeg er faktisk også meget interesseret i forbruget, da jeg allerede i noget
tid har overvejet at skifte til Via C3. Problemet er blot liiiige at finde
et MB som jeg er sikker på kører stabilt 24/7/365. Socket 370/FCPGA MB's
hænger jo ikke just på træerne i dag.

Til sammenligning kan jeg oplyse at en Celly Slot 1 300 (oc. 374 MHz) bruger
0,25A/220V inkl. 8G HD, 120G HD, Promise 133TX2, Matrox G100 samt 2 netkort
og CD drev. Dette forbrug er også ink. ADSL modem og ISDN omstilling
(Fritz!XPC).
Så 55W i alt synes jeg faktisk er ganske rimeligt, da ISDN og ADSL vel tager
de 20W alene, således at resultatet totalt er ca. 35W for serveren inkl.
hardware.

Tidligere sad der en 800MHz Tulatin hvor forbruget i peak røg op på
0,7A/220V. Så det var faktisk en betragtelig nedsættellse - uden det reelt
påvirkede ydelsen, da det er en Linux server.

Så derfor er jeg faktisk meget interesseret i om der er nogen
strømbesparelse af betydning at hente, ved at skifte til en 1G eller 933MHz
Via C3.

Men mig bekedt ligger Via C3 1G på 5-7W i forbrug. Hvad ligger en Celly 300
på ?.

PS: Strømforbruget er målt på den tilsluttede UPS, som kan selv kan opgive
strømforbruget.

MVH Anders

Fra : H3nrik V!

Dato : 16-04-03 12:25

19W iflg http://processorfinder.intel.com/scripts/default.asp?CHRID=49

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 16-04-03 13:01

H3nrik V! wrote:
> "Anders Larsson wrote in message

> 19W iflg http://processorfinder.intel.com/scripts/default.asp?CHRID=49

Af en eller anden grund kan jeg ikke få den side frem.

Fra http://users.erols.com/chare/elec.htm :

Celeron 300A (Slot 1): 18,4 Watt.
Celeron 300 PPGA: 17,5 eller 17,8 Watt.

- og det er maximal effekt.

I idle tilstand væsentligt mindre.
De par stykker jeg har haft (300 PPGA) var nærmest stuetemp. i idle
tilstand.

Fra : H3nrik V!

Dato : 16-04-03 13:12

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message

> Af en eller anden grund kan jeg ikke få den side frem.

Virker stadig her...

> Fra http://users.erols.com/chare/elec.htm :
>
> Celeron 300A (Slot 1): 18,4 Watt.
> Celeron 300 PPGA: 17,5 eller 17,8 Watt.
>
> - og det er maximal effekt.

OKi - Intel's 19.05W er Thermal Guideline. Men 17.5 eller 19 betyder
mindre...

> I idle tilstand væsentligt mindre.
> De par stykker jeg har haft (300 PPGA) var nærmest stuetemp. i idle
> tilstand.

Jeps! Også Slot-1 ved 450 MHz... ;)

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 16:38

<nospamfilter001@BotNak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> et MB som jeg er sikker på kører stabilt 24/7/365. Socket 370/FCPGA MB's

ViaC3M266-L er som skabt til C3Nemiah CPUen, skal lave 3 server her i påsken
baseret på dem.

ViaC3M266-L
ViaC3 1GHz/133
256 MB DDR/PC2100 MicroStorage
Maxtor 30 Gb disk
Moddet Q-Tec overclocker CPU (finder en anden der ikke skal moddes for at
kunne være på mobo).

Temperaturen ligger på 18-20C

> Så derfor er jeg faktisk meget interesseret i om der er nogen
> strømbesparelse af betydning at hente, ved at skifte til en 1G eller
933MHz
> Via C3.

Du vil spare minimalt i forhold til nu, men du vil få en MEGET bedre ydelse.

> PS: Strømforbruget er målt på den tilsluttede UPS, som kan selv kan opgive
> strømforbruget.

Husk PSU med PFC så falder forbruget 10-20% PSU med PFC er ikke dyrere end
andre.

Fra : H3nrik V!

Dato : 16-04-03 21:22

> ViaC3M266-L er som skabt til C3Nemiah CPUen, skal lave 3 server her i
> påsken baseret på dem.

Men jeg kan ikke finde -L på edbpriser...?

> [...]
> 256 MB DDR/PC2100 MicroStorage
> Maxtor 30 Gb disk
> Moddet Q-Tec overclocker CPU (finder en anden der ikke skal moddes

Jeg er ikke lige helt med på den sidste Q-Tec overclocker CPU?!?

> Temperaturen ligger på 18-20C

Sweet!

> Husk PSU med PFC så falder forbruget 10-20% PSU med PFC er ikke
> dyrere end andre.

Hummm... Gad vide om den i min "MasterMind" er med aktiv PFC...

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 21:56

"H3nrik V!" <vernerbo@NEJ_TAK_TIL_SPAMMAIL_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:b7kdvm$1iu$1@sunsite.dk...
> "TGD" <mrx@dk2net.dk> wrote in message

> Men jeg kan ikke finde -L på edbpriser...?

OK nu køber jeg det ikke via Edbpriser men igennem firma, men det må kunne
skaffes i en forretning, har du kigget på www.gate2prices.dk ?

> Jeg er ikke lige helt med på den sidste Q-Tec overclocker CPU?!?

CPU køler my bad

> Hummm... Gad vide om den i min "MasterMind" er med aktiv PFC...

Hvis den er med står det på den, det ligesom at en SRS gør en bil mere værd
så der står SRS flere steder

Derstår enten Passive PFC eller Active PFC sidstnævnte er lidt bedre og en
10 kronersseddel dyre.

Fra : H3nrik V!

Dato : 16-04-03 22:55

> OK nu køber jeg det ikke via Edbpriser men igennem firma, men det må
> kunne skaffes i en forretning, har du kigget på www.gate2prices.dk ?

Heller ingen bid der - anyway - tak for linket - kendte det ikke...!

Jeg tror jeg kigger lidt embedded - og ellers banker jeg en P200MMX sammen
af garage-stumper - det er jo gratis... ;)

> CPU køler my bad

Ahhh... Tidligere på dagen havde jeg måske selv regnet den ud...

> Hvis den er med står det på den, det ligesom at en SRS gør en bil
> mere værd så der står SRS flere steder

I know - men kassen er i garagen - og PSU'en i maskinen... Jeg må ud og
kigge på kasser i morgen... Altså... Papkasser!

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 15-04-03 23:52

> Efter det har jeg skiftet Epia kortet ud med et Via C3M266-L og en C3
> 700MHz/100 CPU (kun for at spare strøm),
Har du nogen måling på hvor meget strøm din PC samlet tager uden skærm ? Jeg
har nemlig overvejet at lave en router/web/dokument backup-server, men det
er vigtigt at den ikke bruger så meget strøm...

Venlig Hilsen
Morten

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 08:11

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> har nemlig overvejet at lave en router/web/dokument backup-server, men det
> er vigtigt at den ikke bruger så meget strøm...

Jeg skal have købt en strøm måler og måle på den og min tidligere filserver
(Compaq PII 300).

Men når den står og snurer vil jeg skyde på ca.5-10W med fuldt blus på alt
15-20W.

Den mest strømbesparende *nutidig* løsning får du med Via C3 CPUer det er
der ingen tvivl om og det kan gøres billigt.

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 16-04-03 09:49

> Jeg skal have købt en strøm måler og måle på den og min tidligere
filserver
> (Compaq PII 300).

Lån én af NESA, jeg får én tilsendt om 14 dage, det er nemlig ikke alle der
kan måle PC strømforsyninger korrekt.

> Men når den står og snurer vil jeg skyde på ca.5-10W med fuldt blus på alt
> 15-20W.

Det var knageme ikke meget, jeg havde skudt på det dobbelte
Mon ikke min P-200 MMX bruger omtrent det samme? Det er vist en speciel en
designet til at køre med passiv heatsink.
Dog kan den ikke levere den samme ydelse ;)

> Den mest strømbesparende *nutidig* løsning får du med Via C3 CPUer det er
> der ingen tvivl om og det kan gøres billigt.
Ja, jeg sad lige og regnede lidt på det, det kan jo gøres for under 1000
kroner

/Morten

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 09:51

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Lån én af NESA, jeg får én tilsendt om 14 dage, det er nemlig ikke alle
der
> kan måle PC strømforsyninger korrekt.

Hører under Københavns Energi, har mulighed for at købe den via firma så det
er ingen udgift er det 200-300 kr de koster i Kvickly.

<KLIP>

> Det var knageme ikke meget, jeg havde skudt på det dobbelte

Nej CPUen alene er max 11W 100% udnyttelse

> Mon ikke min P-200 MMX bruger omtrent det samme? Det er vist en speciel en
> designet til at køre med passiv heatsink.
> Dog kan den ikke levere den samme ydelse ;)

Nej den kommer op på 20-30W den skal have omkring 3,3V

<KLIP>

> Ja, jeg sad lige og regnede lidt på det, det kan jo gøres for under 1000
> kroner

Ja hvis du kan finde et brugt Socket370 board kan du gøre det endnu
billigere.

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 16-04-03 17:17

> Nej den kommer op på 20-30W den skal have omkring 3,3V
Det er vist ikke helt korrekt
Det er kun Pentium-S udgaven der skal have 3,3 volt.
Pentium-MMX skal have 2,7-2,9 volt men kan godt køre med lavere.
DVS. max forbrug 15,7 watt, og ved 'normalt' brug hvor CPU'en ikke blæser
afsted med 100% brug, bruger den ca. 7,3 watt.
Der er et skema hvor man kan se de forskellige processores brug:
http://users.erols.com/chare/elec.htm
En skam det kun er de gamle cyrix processorer der er der.

Venlig Hilsen
Morten

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 16-04-03 17:21

> En skam det kun er de gamle cyrix processorer der er der.
Rettelse, de nye fra VIA er der også :)

Fra : Thomas Iversen

Dato : 16-04-03 10:18

In article <Ql7na.18146$y3.1693634@news010.worldonline.dk>, TGD wrote:

> Jeg skal have købt en strøm måler og måle på den og min tidligere filserver
> (Compaq PII 300).

Bare til info/sammenligning:

Jeg har en Celeron300A med en seagate disk, 256Ram og et intel
netkort. Sluger ca. 40W.

> Men når den står og snurer vil jeg skyde på ca.5-10W med fuldt blus på alt
> 15-20W.

Jeg har så lige bygget en "ny" server. En cyrix MII med suspend on
idle (dvs. miliwatt området i 99% af tiden), en ibm travelstar disk
(2W active mode), _men_ skidtet sluger alligevel 20W i drift da
alm. ATX PSUer ikke er særlig effektive :-/ Når du får målt på din C3
løsning vil jeg med glæde høre om resultatet.

> Den mest strømbesparende *nutidig* løsning får du med Via C3 CPUer det er
> der ingen tvivl om og det kan gøres billigt.

Jeg ville også gerne, men det skal (tilnærmelsesvis) svare sig i
forhold til sparede udgifter på strøm

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 10:47

"Thomas Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse
> In article <Ql7na.18146$y3.1693634@news010.worldonline.dk>, TGD wrote:

<KLIP>

> Jeg ville også gerne, men det skal (tilnærmelsesvis) svare sig i
> forhold til sparede udgifter på strøm

Du har fuldstændig ret, men du har lavet den klassiske fejl du har glemt at
få en PSU med PFC helst aktiv.

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 16-04-03 17:12

> Du har fuldstændig ret, men du har lavet den klassiske fejl du har glemt
at
> få en PSU med PFC helst aktiv.
PFC ? Hvad er det ? Og hvordan ser jeg om min PSU har det ? Man må vel
antage at billige PSU'er har større egetforbrug end dyre ?
Hvad med udgangseffekten ? Spiller det ind på hvor stort et egetforbrug den
har ? f.eks. har jeg en 145 watts silent og en 300 watts skod codegen,
serveren kommer til at køre med 145 watt udgaven da den ikke siger en lyd
Desuden sidder harddisken i silentdrive så man kan kun høre ganske svagt
når læsearmen bevæger sig.

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 17:26

PFC Power Factor Correction http://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/pfc.html

> [...]
> har ? f.eks. har jeg en 145 watts silent og en 300 watts skod codegen,
> serveren kommer til at køre med 145 watt udgaven da den ikke siger en lyd

Det skulle ikke være det store spild der er i en PSU med PFC men uden PFC er
der et spild på 10-20%

> Desuden sidder harddisken i silentdrive så man kan kun høre ganske
svagt
> når læsearmen bevæger sig.

Tjek nu at det er en HD der kan tåle serverrollen...

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 16-04-03 18:14

> Det skulle ikke være det store spild der er i en PSU med PFC men uden PFC
er
> der et spild på 10-20%
Jeg kan ikke rigtigt se noget PFC på min PSU, men der er en hulens masse
symboler på den, jeg har heller ikke kunne finde den på google
Yuan Kee GP-E240U <- det er den PSU jeg regner med at bruge.
Udover symbolerne står der:
Suspend mode: 27 watt
Sleeping mode: 30 watt
Nogen anelse om hvad det betyder?

> Tjek nu at det er en HD der kan tåle serverrollen...
Det tåler den allerede nu, den er ikke designet til server, men den er ikke
under så stort pres og har holdt i lang tid, så mon ikke den kan ?
Det er ikke så slemt hvis den ryger...

/Morten

Fra : H3nrik V!

Dato : 16-04-03 21:24

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> wrote in message

> Udover symbolerne står der:
> Suspend mode: 27 watt
> Sleeping mode: 30 watt
> Nogen anelse om hvad det betyder?

Umidddelbart vil jeg _tro_ at det er egenforbruget ubelastet - altså forbrug
i den del af PSU'en, der skal levere strøm til tænd/sluk logikken på MoBo...
Det var dæleme meget!

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 16-04-03 21:58

"H3nrik V!" <vernerbo@NEJ_TAK_TIL_SPAMMAIL_hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:b7ke55$2fa$1@sunsite.dk...
> [...]
forbrug
> i den del af PSU'en, der skal levere strøm til tænd/sluk logikken på
Det håber jeg godt nok ikke, for så står PSU'en jo for halvdelen af
forbruget...

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 21:58

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Det håber jeg godt nok ikke, for så står PSU'en jo for halvdelen af
> forbruget...

Det passer meget godt, PFC minsdsker det spild..

Din PSU er uden PFC men tør øjnene de koster ikke specielt meget mere
end *normale* PSUer.

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 16-04-03 18:16

> PFC Power Factor Correction http://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/pfc.html
Jeg kunne ikke umiddelbart se hvad man skulle kigge efter på PSU'en
derinde... kan du beskrive det mærke den skal have?

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 21:58

> Jeg kunne ikke umiddelbart se hvad man skulle kigge efter på PSU'en
> derinde... kan du beskrive det mærke den skal have?

Active PFC eller Passive PFC.

Det står bare med tekst.

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 16-04-03 23:02

> "Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse

http://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/pfc.html

> Active PFC eller Passive PFC.
Så bliver det den her:
http://compumail.embla.pil.dk/cgi-bin/index.pl?command=30520

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 23:46

"Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Så bliver det den her:
> http://compumail.embla.pil.dk/cgi-bin/index.pl?command=30520

Det er OK billigt 1 kr pr watt.

Men prøv at søge lidt videre tror faktisk du kan finde dem et 10-20 kr
billigere hvis man gider besværet.

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 17-04-03 10:45

> Det er OK billigt 1 kr pr watt.
Hvis den ikke siger så meget skulle jeg måske smide én i min egen PC også...
min codegen larmer som en jetjager, og har med sikkerhed ikke PFC (Jeg gider
ikke engang at kigge efter.) Den står desuden tændt temmeligt tit...

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 16-04-03 17:27

Hmm... jeg kunne godt tænke mig at forsøge sådan en svend på en slot 1
adapter
Det prøver jeg omkring den 1. i næste måned

/Morten

Fra : TGD

Dato : 16-04-03 17:26

> Hmm... jeg kunne godt tænke mig at forsøge sådan en svend på en slot 1
> adapter

Det har jeg aldrig prøvet men lad endelig høre fra dig når du har forsøgt.

Fra : Morten Lundstrøm

Dato : 16-04-03 18:18

> "Morten Lundstrøm" <semizealot@iname.com> skrev i en meddelelse
>
> Det har jeg aldrig prøvet men lad endelig høre fra dig når du har forsøgt.
Jeg har et hav af gamle slot 1 boards og socket 370 boards liggende... jeg
køber en CPU og prøver mig frem
jeg regner med at mit ABIT BH6 godt kan tage den, der kan spændingen jo gå
helt ned til 1.3 volt såvidt jeg husker, P2B'en tror jeg ikke kan da
spændingen min. skal være 1,7 volt før den vil starte

/Morten