Uberettigede Tiscali rykkere/regninger
Fra : Rasmus Haslund

Dato : 15-04-03 21:17

Hej!

Jeg/mit firma er også en af dem der modtager rykkere på ting vi aldrig har
modtaget regninger for.

Mon ikke det var en idé at gå sammen og så lave en forening måske lige frem?
Jeg ville gerne være med til at stifte en sådan.

Ideen skulle egenligt ca. være at man kunne oprette sig på en webside og så
indsætte scannet udgave af breve/regning(er)/rykker(ere) fra Tiscali samt en
beskrivelse af forløbet.

Så kunne en eller flere som stod for websiden se på sagen og så mod dækning
af porto/print/papir (ca.) sende breve til Tiscali samt et evt. inkasso
firma.

Umiddelbart kan alle jo selv gøre det, men det kunne måske være smart hvis
der kom en del henvendelser fra samme sted - de vil ikke kunne ignorere det!
Udover det ville der hos behandlerne være et ekstra godt kendskab til
gældende betingelser for de produkter der typisk er problemer med
regninger/rykkere på - så vidt jeg forstår dialup/adsl (adsl i vores
tilfælde).

Er der andre der har interesse for ideen?

Skriv gerne enten her på Usenet eller til min email druidSPAMshellhost.dk
(Erstat SPAM med @).

-Rasmus Haslund

Fra : Per Thrane

Dato : 18-04-03 08:42

Som du har jeg også modtaget rykkere fra Tiscali fra dengang de ejede
mobiltelefoni. Regningen lød på 50 kroner inkl. et rykkergebyr på samme
beløb. Nu kunne jeg se i min kontooversigt at jeg havde betalt de 50 kroner
via mit dankort.

Tiscali forlangte at jeg faxede eller sendte en kvittering, hvilket jeg pure
nægtede med mindre de betalte omkostningerne. Jeg mente de kunne nøjes med
at jeg sendte dem referancenummeret for betalingen via email, og til sidst
godkendte de dette.

Tiscalis faktureringssystem opfører sig temmelig selvstændigt eller også er
Tiscali simplet hen uhæderligere og behander deres kunder som en flok dumme
teenagere.

Jeg anbefaler også at man holder op med at bruge dem og får på skrift at man
er slettet af systemet.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 19-04-03 14:04

Hej

"Rasmus Haslund" <spam@warchalking.dk> wrote:

> [...]

>Mon ikke det var en idé at gå sammen og så lave en forening måske lige frem?
>Jeg ville gerne være med til at stifte en sådan.

Og du er absolut ikke alene ! - idag kan man i Berlingske Tidende læse
dette:

<copy>
Umuligt at slippe ud af et Tiscali-abonnement

Erik Nielsen kan, trods hårdt arbejde i over et år, ikke slippe ud af et
Tiscali Internet-abonnement. Tiscali fortsætter uanfægtet med at sende
nye regninger og rykkere og seneste en inkassoskrivelse.

http://www.berlingske.dk/business/artikel:aid=315182
</copy>

--
M.v.h. Ole®

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-04-03 17:03

"Rasmus Haslund" <spam@warchalking.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg/mit firma er også en af dem der modtager rykkere på ting vi aldrig har
> modtaget regninger for.

Jeg modtog i februar fire regninger fra Tiscali - på fire forskellige
kundenumre.

Et opkald til Tiscali afslørede, at de har mit navn fra engang i 1998, hvor
jeg havde - så vidt jeg husker - en gratis email-adresse hos image.dk

Hvornår jeg er ophørt med at bruge den adresse husker jeg ikke. Husker ikke
engang, at jeg har haft den. Har vist aldrig set papirer/regninger på
forholdet - og da slet ikke de seneste 2-3 år.

Hvordan det er endt med hele fire kundenumre og dermed fire regninger fra
Tiscali - næsten fem år senere - kunne jeg ikke få en ordentlig forklaring
på. Men de lovede at slette mig helt af systemet.

I dag modtager jeg så en regning påført renter og rykkergebyr. For et
kundenummer.

Ringer igen til Tiscali - det tager kun 15 min at komme igennem.
For igen forklaret, at det handler om et kundeforhold fra 1998.
Jeg har - forklarer de - fået besked om abonnementet, som jeg ikke har
opsagt.
Klart jeg ikke har opsagt det.... jeg er nemlig ikke klar over, at jeg har
noget.

Og der står sagen endnu. Gad nok vide, hvornår det ender med inkasso - for
hvordan kommer man ud af det?

Mvh. Lisbeth

Fra : Rudi Stegen

Dato : 25-04-03 19:18

Hej Lisbeth Jacobsen, du skrev i dk.edb.internet.udbydere:

> Et opkald til Tiscali afslørede, at de har mit navn fra engang i
> 1998, hvor jeg havde - så vidt jeg husker - en gratis
> email-adresse hos image.dk

Du kan ikke have/have haft en gratis mailadresse. Du kan have/have haft
et opkoblingsabonnement af typen, der kun koster det, man ringer for.
(Det har haft mange navne, men lad os kalde det en 1049-konto). Og dén
følger der så automatisk en mailadresse med, ligesom man kunne og kan
lave op til 9 ekstra (ligeledes gratis).

> [...]
> Husker ikke engang, at jeg har haft den. Har vist aldrig set
> papirer/regninger på forholdet - og da slet ikke de seneste 2-3

Hvis du ikke har foretaget 1049-opkald de seneste 2-3 år koster det jo
heller ikke noget, hvorfor du ikke har fået opkrævninger.
Men har du ikke skriftlig opsagt kontoen, har du den stadig.

> Hvordan det er endt med hele fire kundenumre og dermed fire
> regninger fra Tiscali

Der ligger en mail i produktetes/produkternes primærpostkasse(r) ang.
de nye kundenumre, og hvad det går ud på. Den/de er landet i den/dem
ved systemskiftet i foråret 2002.

> Men de lovede at slette mig helt af systemet.

Mit umiddelbare gæt er, at den, du har talt med, har fjumret - eller I
har misforstået hinanden. Man kan ikke opsige en konto med en
telefonopringning, da de skal have garanti for, at det er indehaveren,
der opsiger den.
Det at nedlægge en konto - og specielt mailadresse - ved en fejltagelse
kan jo nemt være en ret alvorlig sag.

Se evt. <http://www.tiscali.dk/help/modem-isdn/cancel/>.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 25-04-03 19:58

"Rudi Stegen" <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan ikke have/have haft en gratis mailadresse.

Hvorfor ikke?

> Du kan have/have haft
> et opkoblingsabonnement af typen, der kun koster det, man ringer for.

Det mener jeg ikke, at jeg har haft! Så vidt jeg erindrer, har aldrig haft
opkoblingsabonnement hos andre end UNI2 og Stofa. Helt sikker er jeg dog
ikke.

MEN.....

Helt sikker er jeg på, at jeg havde UNI2-abonnement - og modem - til jeg i
april 1998 blev kunde hos Stofa og fik kabelmodem. Solgte da mit 28.8 modem
til en veninde for 700 kr. Havde selv givet 2400 for det modem.

Jeg har med andre ord ikke haft almindeligt modem og dermed praktisk
mulighed for at koble mig på andet end Stofa. Ikke siden april 1998.

Det virker derfor RET besynderligt i 2003 at få en opkrævning på abonnement
for et internetabonnement jeg aldrig før har set regning på og som jeg de
seneste fem år ikke har haft mulighed for at anvende.

Og så endda få hele fire opkrævninger!

> Hvis du ikke har foretaget 1049-opkald de seneste 2-3 år koster det jo
> heller ikke noget, hvorfor du ikke har fået opkrævninger.

Har ikke fået opkrævninger. Har ikke kunnet foretage opkald.

> Men har du ikke skriftlig opsagt kontoen, har du den stadig.

Tjah..... men hvordan har jeg FÅET den konto? Det kan nok ingen svare på.
Men hvorfor går der fem år UDEN regning?
Da der pludselig kommer en regning er det ikke for opkald/forbrug men ene og
alene for abonnement.
Det er sgu da besynderligt.

> Der ligger en mail i produktetes/produkternes primærpostkasse(r) ang.
> de nye kundenumre, og hvad det går ud på. Den/de er landet i den/dem
> ved systemskiftet i foråret 2002.

Det afsnit forstår jeg ikke *S*

> [...]
> der opsiger den.
> Det at nedlægge en konto - og specielt mailadresse - ved en fejltagelse

Jada... men ikke desto mindre må i hvert fald 3 af de fire være blevet
opsagt i forbindelse med mit opkald. Jeg fik da også tilsendt 2 KREDITNOTAER
og tænkte allerede dengang, at der bliver problemer med de to sidste - dem
jeg IKKE har fået kreditnota på. Har desværre ikke gemt dem, da jeg regnede
med, at tingene nu var i orden.

Det er mig en gåde, hvordan jeg har fået et abonnement, jeg med sikkerhed
ikke har anvendt i fem år og heller ikke modtaget nogen regning for eller
henvendelse om før februar 2003.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rudi Stegen

Dato : 26-04-03 00:38

> Hvorfor ikke?

Fordi de aldrig har leveret gratis mailadresser, uden den er knyttet
til en abonnementopkobling.

> Det mener jeg ikke, at jeg har haft!

Jamen det er skam heller ikke det, jeg vil blande mig i, da jeg ikke
kan vide noget om det. Det var udelukkende, fordi nu nævnte, at du vist
havde haft en gratis mailadresse hos dem, at jeg kom med eneste bud på,
hvordan du kunne have haft (og have) det.

Hvis du altså har haft og har en.

> Tjah..... men hvordan har jeg FÅET den konto? Det kan nok ingen
> svare på.

Nej, jeg kan i hvert fald ikke

> Det afsnit forstår jeg ikke *S*

Det jeg mener er:

1. I foråret 2002 gik Tiscali over til et nyt system (som jeg
personligt kaldte NytSystem grundet en privat joke; navnet blev
forbløffende nok hastigt anvendt af adskillige i nyhedsgrupperne).

2. I den anledning fik man nye kundenumre.

3. Havde man da et abonnement hos Tiscali, havde man også mindst én
postkasse (brugernavn@tiscali.dk - alias brugernavn@image.dk og
brugernavn@worldonline.dk - men samme postkasse, da kun ægte POP3'ere
tæller som postkasser i det firma).

4. Til disse postkasser blev der sendt en mail indeholdende det nye
kundenummer og informationer om dit og dat mht. NytSystem.
Og tro mig: Jeg husker den mail formidabel godt. Jeg har en gammel
1029-konto, den nyere ADSL-konto og et webhotel hos dem. Til
webhoteller følger der automatisk en Pluskonto med, hvilket så skulle
blive 4 eksemplarer af informationsmailen. Men ak, jeg har en hel del
adresser på det webhotel, og de modtog alle et eksemplar. Plus
naturligvis de postkasser, som ejerne af gummiand.dk og piil.org har
været så venlige at give mig (de lå også på Tiscalis servere).
Se dét kan man kalde informationsalderen.

Men som nævnt aner jeg ikke det fjerneste om, om du har/har haft nogen
opkobling hos Image/World Online/Tiscali, eller hvordan den evt. skulle
være opstået.
Men _hvis_ du har haft en mailadresse hos dem, kan du kun have haft den
via en opkobling eller et webhotel. Og _hvis_ den var gratis, kan det
kun være via en 1049-opkobling. Og _hvis_ du har haft en sådan og ikke
nedlagt den, har du den stadig.

Det var kun det, jeg ville forsøge at give et vink om.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-04-03 08:02

> Fordi de aldrig har leveret gratis mailadresser, uden den er knyttet
> til en abonnementopkobling.

OK.. NU er jeg med. Jeg har haft et gratis opkoblingsabonnement, som jeg
aldrig har anvendt til opkobling - jeg har blot brugt mailen med adgang via
web.

Dem har jeg haft nogle stykker af i årenes løb. Men aldrig brugt dem til
opkobling. Af den simple årsag, at det ikke er muligt, når man kun har et
Stofa Kabelmodem i huset *S*

> [...]
>
> 4. Til disse postkasser blev der sendt en mail indeholdende det nye
> kundenummer og informationer om dit og dat mht. NytSystem.

Herligt.... specielt når man som jeg for mange år tilbage er ophørt med at
anvende adressen/adresserne og ikke engang kan huske, at jeg har dem.

> Og tro mig: Jeg husker den mail formidabel godt.

Ja det gør jeg så ikke af den gode grund, at jeg aldrig har set den.

> Og _hvis_ den var gratis, kan det kun være via en 1049-opkobling.
> Og _hvis_ du har haft en sådan og ikke
> nedlagt den, har du den stadig.

Jamen nu er jeg med.
Tak for forklaringen!

Fatter bare ikke, at det efter fem års pause ender med regning og rykkere
fra et firma jeg ikke i de forløbne år har haft kontakt med eller gjort brug
af.

Mvh. Lisbeth

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 26-04-03 00:35

On Fri, 25 Apr 2003 20:18:23 +0200, Rudi Stegen
<rudis_spamfilter.001@stegen.dk> wrote:

>Du kan ikke have/have haft en gratis mailadresse. Du kan have/have haft
>et opkoblingsabonnement af typen, der kun koster det, man ringer for.

Du har ret hvis man kigger på "gratis" delen af det Lisbeth skriver,
men jeg har en lumsk anelse om at Lisbeths konto (eller den ene af
dem) er en PLUS, altså en abbonnementskonto, i hin dage forudkøbte man
jo en periode, det blev så ændret til automatisk forlængelse for et år
siden.

Lisbeth, du må gerne maile mig de 4 kundenummere du har fået breve om,
jeg vil gerne lure ned i din sag, og se hvorledes det helt hænger
sammen.

Mail til mknielsen(snabel-a)dk.tiscali.com

--
Morten!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 26-04-03 08:07

"Morten Kjaer Nielsen" <nospam.5juni2002.dk@gummiand.dk> skrev i en
meddelelse news:echjavov7k3ljacl6gmhd4usglsedkgm0r@4ax.com...

> Lisbeth, du må gerne maile mig de 4 kundenummere du har fået breve om,
> jeg vil gerne lure ned i din sag, og se hvorledes det helt hænger
> sammen.

Jeg har desværre kun kundenummeret på den ene - men det ligger på
skrivebordet på min arbejdsplads.

Jeg smed samtlige fire kundenumre ud tilbage i februar, da en opringning til
Tiscali endte med - troede jeg - at jeg blev slettet helt af deres system.
Fik efterfølgende 2 kreditnotaer, som jeg også smed væk i den tro, at
tingene var bragt i orden.

Mvh. Lisbeth

Fra : Gert Hansen

Dato : 21-05-03 08:59

> [...]
> dem) er en PLUS, altså en abbonnementskonto, i hin dage forudkøbte man
> jo en periode, det blev så ændret til automatisk forlængelse for et år

Har du noget tekst om den ændring til automatisk forlængelse - og vikårene
for at protestere/opsige?? Det kunnejeg godt tænke mig at se.

Gert Hansen

gert@mad.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 21-05-03 09:27

Gert Hansen wrote:

> [...]
>
> Har du noget tekst om den ændring til automatisk forlængelse - og vikårene
> for at protestere/opsige?? Det kunnejeg godt tænke mig at se.

Så længe ingen af parterne har opsagt kundeforholdet, så forlænges det
jo automagisk.

De sidst varslede betingelser kan du finde på www.tiscali.dk, under de
enkelte produkter.

--
Don't waste space

Fra : Gert Hansen

Dato : 22-05-03 07:49

> Så længe ingen af parterne har opsagt kundeforholdet, så forlænges det
> jo automagisk.

Nej - for der står direkte i betingelserne (fra WorldOnLine - hvor
abonnementsforholdet er tegnet) at aftalen udløber/stopper med mindre KUNDEN
positivt forlænger det.

> De sidst varslede betingelser kan du finde på www.tiscali.dk, under de
> enkelte produkter.

Ja det er de nugældende regler. Overgangen fra WorldOnLine til Tiscali
medfører ikke at de gamle regler ændres - med mindre kunden gøres opmærksom
på ændringen - og har mulighed for at gøre indsigelser.

Gert Hansen

gert@mad.dk

Fra : Michael Legart

Dato : 22-05-03 08:03

On Thu, 22 May 2003 08:49:14 +0200, Gert Hansen <gert@hansen.mail.dk> wrote:
> Ja det er de nugældende regler. Overgangen fra WorldOnLine til Tiscali
> medfører ikke at de gamle regler ændres - med mindre kunden gøres opmærksom
> på ændringen - og har mulighed for at gøre indsigelser.

Tiscali har sendt de nye betingelser til din e-mail-adresse og dermed
overholdt sin del af aftalen.

--
hestdesign.info - we put the hest in .com

Fra : Gert Hansen

Dato : 21-05-03 08:56

> [...]
> følger der så automatisk en mailadresse med, ligesom man kunne og kan
> lave op til 9 ekstra (ligeledes gratis).

Abonnementet hos det tidligere WorldOnLine (og overført til det nye Tiscali)
skal ikke opsiges - det udløber automatisk ved slut af tegningsperioden og
skal aktivt af dig forlænges hvis du ønsker det. Det fremgår af
abonnementsbetingelserne på den CD der fulgte med abonnementet.

Derfor.... Du har ikke et abonnement hos Tiscali, med mindre du selv har
bedt dem om at forlænge det.

Gert Hansen
gert@mad.dk>

Fra : Thomas Corell

Dato : 21-05-03 09:27

Gert Hansen wrote:

> [...]
> skal aktivt af dig forlænges hvis du ønsker det. Det fremgår af
> abonnementsbetingelserne på den CD der fulgte med abonnementet.

Og hvad står der i de selvsamme papirer om varsling af ændringer i
betingelserne ?

--
Don't waste space

Fra : Gert Hansen

Dato : 22-05-03 07:52

"Thomas Corell" <intheNOSPAMnews@corell.dk> skrev i en meddelelse

Tiscali)

> Og hvad står der i de selvsamme papirer om varsling af ændringer i
> betingelserne ?

Der står faktisk ikke noget, dvs. det formentlig er de almindelige regler
jvf. aftaleloven.

Det betyder at en ændring skal varsles over for kunden og kunden skal have
mulighed for at gøre indsigelse subsidiært ophæve aftaleforholdet.

Gert Hansen

gert@mad.dk

Fra : John Sahl

Dato : 22-05-03 19:20

Gert Hansen wrote:
> [...]
>
> Det betyder at en ændring skal varsles over for kunden og kunden skal
> have mulighed for at gøre indsigelse subsidiært ophæve

Og hvad har kunden accepteret som varselsmetode ved indgåelse
af aftalen?

--
John Sahl, Projektleder på MandeZonen.dk
Når du er træt af /Tidens Kvinder/

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 22-05-03 22:10

Mit forhold til Tiscali er langt om længe afsluttet.

Efter utallige telefonopkald til kundeservice (såkaldt) er det lykkedes at
blive slettet.... i hvert fald har de lovet at sende en kreditnota på den
sidste af de fire kundeforhold.

Hvordan ét "abonnement" (betal efter forbrug) hos World Online, tegnet i
1998 og ikke anvendt de seneste tre år, endte med fire kontonumre hos
Tiscali og en opkrævning for fire abonnementer, lykkedes det aldrig at få en
forklaring på.

Mvh. Lisbeth