Kilerkanalen
Fra : Flemming

Dato : 15-04-03 19:48

Er der nogen der har prøvet at sejle igennem kanalen? Hvad koster det?
Vi har købt båd i Holland og skal sejle igennem kanalen her sidst i april.
God råd??
Flemming

Fra : Hans

Dato : 15-04-03 22:11

http://www.kiel-canal.org/deutsch.htm priserne tryk Passagekosten

Fra : john lundsgaard

Dato : 16-04-03 07:33

> [...]

> Er der nogen der har prøvet at sejle igennem kanalen? Hvad koster det?
> Vi har købt båd i Holland og skal sejle igennem kanalen her sidst i april.

Hej Flemming

Vi var en tur frem og tilbage for et par år siden. Det var der ingen
problemer i.

Sluserne er store, og sluse højden er begrænset (afhænger selvfølgelig af
tidevandet i Elben i den ende). Der sidder meget kompetente personer i
"dommertårnet", og de har et meget kraftigt højtaler anlæg, så de skal nok
sige til hvis man er ved at kvaje sig. Der findes et special søkort over
kanalen, med angivelse af de signaler der gælder for ind og udsejling af
sluserne etc. som jeg husker det, så kostede det ikke en bondegård, og det
er næsten uundværligt hvis man skal overnatte undervejs. Anbefalelsesværdigt
hvis man har god tid er et stop i Rendsburg der ligger ned til en sø cirka
midtvejs.

Ellers er der en lille havn umddelbart ved slusen (på "indersiden" ved
Brunbüttel) der var der også dengang et søkort udsalg lige ved havnen.

Ja og ellers er det en lidt ensformig men egentlig også spændende tur på ca
55 sømil for motor.

Betaling foregår hos slusevagten i tårnet på slusen i Kiel.

Da vi var der stillede de ikke krav om "kanalskipperbevis", om de gør det
idag vides ikke, men vi overvejer en tur igennem til sommer, så finder vi ud
af det.

Go' tur

Hilsen John