Baggrunds billede...
Fra : Kasper Nielsen

Dato : 15-04-03 19:07

Hejsa..
Jeg mener jeg har hørt, at det kan gøres med javascript, derfor
skriver jeg mit indlæg her. Jeg har set en hjemmeside, hvor
baggrunds billede ikke flyttede sig, hvis man scrolede op eller
ned.
Hvis i ikke lige kan forstå hvad jeg mener, så kig på
www.t-o-f.dk, og prøv at scrole op og ned, mens i kigger på
baggrundsbilledet.

Det skal siges, at jeg ikke kan skrive noet somhelst javascript,
så hvis i ville være så elskværdige, at skrive koden for mig
(hvis i gider), og fortælle mig hvor jeg skal sette den ind, vil
jeg blive lykkelig...

- På forhånd tak for hjælpen...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Frederik Ø.

Dato : 16-04-03 04:19

"Kasper Nielsen" <kasper@gungaard.dk> wrote in message
> [...]
> så hvis i ville være så elskværdige, at skrive koden for mig
> (hvis i gider), og fortælle mig hvor jeg skal sette den ind, vil

Det er skam meget enkelt ;)
Det eneste du skal gøre er at tilføje bgproperties="fixed" når du sætter
baggrunden i html koden

F.eks.

Så skulle den være der :)

Mvh
Frederik Østeraa

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-04-03 19:31

"Frederik Ø." <frederik@oesteraa.dk> writes:

> Det er skam meget enkelt ;)
> Det eneste du skal gøre er at tilføje bgproperties="fixed" når du sætter
> baggrunden i html koden
>
> F.eks.

Man kan også (og anbefales at) bruge CSS til det.
Tilføj følgende til head-delen af dit dokument

body {background: url(grafik/bagground.png) repeat fixed;}

Men det er stadig ikke javascript, så jeg sætter Followup-To (FUT) til
d.w.i.w.html.

/L

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 15-04-03 20:43

Ok, det var jo nemt... tusind tak skal i have :)

Fra : Cocktail-Henning ;-)

Dato : 16-04-03 10:24

> Man kan også (og anbefales at) bruge CSS til det.
> Tilføj følgende til head-delen af dit dokument
> body {background: url(grafik/bagground.png) repeat fixed;}

Men hvad med bredden....???
Hvis billedet ikke er bredt nok til den største skærm repeater den til
højre!!
Kan det undgåes/låses??

På forhånd tak
Cocktail-Henning

(Ryster kyllingen - helt ud af fjerene...)

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-04-03 11:48

Cocktail-Henning <henning@unforgettable.com> writes:

> Men hvad med bredden....???
> Hvis billedet ikke er bredt nok til den største skærm repeater den til
> højre!!
> Kan det undgåes/låses??

Joda.

Skift "repeat" ud med "repeat-y". Saa skal man nok også sørge for at
billedet bliver placeret i vestre side (det er vist default, men
det skader jo ikke at være på dem sikre side). Den fulde linje bliver:

body {background: url(grafik/bagground.png) top left repeat-y fixed;}

Det er i øvrigt en forkortelse for

body {
background-color: inherit;
background-image: url(grafik/baggrund.png);
background-position: top left;
background-repeat: repeat-y;
background-attachment: fixed;
}

Det forklarer *lidt* om hvad besværgelsen betyder :). Den yddbende
beskrivelse fås på <URL:http://www.w3.org/TR/CSS21/colors.html#q2>.

/L

Fra : Cocktail-Henning ;-)

Dato : 24-04-03 12:20

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> Joda.
> Skift "repeat" ud med "repeat-y". Saa skal man nok også sørge for at
> /L

Tak Lasse !
Vi blir stedse klogere - osse i Påsken!
Med Palme-hilsen

Cocktail-Henning

("Ryster palmebladene af sig - og klør på koderiet!")

Fra : Cocktail-Henning ;-)

Dato : 24-04-03 12:29

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
>Hvis billedet ikke er bredt nok til den største skærm repeater den til
> [...]

---------------
Igen Tak for tippet:
jeg fandt frem til denne snedige sag:
body {background: url(bg.jpg) center center no-repeat fixed;}

!!!!!
Center center -> gir midten!!! Yihaa!!!!! Påskeægget lige i midten!
Cocktail-Henning.... "- ryster ægget, og drikker snapsen...")

Fra : Cocktail-Henning ;-)

Dato : 16-04-03 10:25

Fra : Cocktail-Henning ;-)

Dato : 16-04-03 10:25