X-Win og rsh
Fra : Kåre Rasmussen [8660~

Dato : 15-04-03 15:55

Jeg har problemer med at bruge X-Win mellem min windåse og linuxbox´en. Jeg
får en connectio refused hver gang jeg prøve og fandt ud af, at jg
selvfølgelig skulle have rsh installeret. Vupti - frem med Mandrake cd´en og
ind med serveren og klienten (fra RPM-filer) - det har bare ikke hjulpet.
Jeg er faktisk i tvivl om rsh i det hele taget kører (hvordan finder jeg ud
af det - plejer at bruge ps -ef | grep <navn>) Hvis den ikke kører, hvordan
får jeg så startet den

Mvh.
Kåre Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 15-04-03 16:26

Den Tue, 15 Apr 2003 16:54:42 +0200 skrev Kåre Rasmussen [8660]:
> [...]
>af det - plejer at bruge ps -ef | grep <navn>) Hvis den ikke kører, hvordan

Lad være med at bruge rsh. Brug enten XDM eller SSH i stedet for.

Hvis maskinerne er på samme netværk, starter du med at teste med:

export DISPLAY=windowsmaskine:0
xterm

fra linux'en. Så skulle der gerne poppe en xterm op på windowsmaskinens
X-server (X-Win32?). Dernæst kan du så sætte XDM op, på linux-maskinen
skal du sørge for at XDM er tilladt fra windows-maskinen, og på
windows-maskinen angiver du linux-maskinens hostnavn.

Er det ikke på samme netværk, og du skal over internettet, så installer
putty på windows-maskinen, og sæt den op med X-forwarding. Når du så
er logget ind på linux'en, skriver du bare:

xterm &

Så kører det. Hvis du vil have hele den grafiske brugergrænseflade,
så prøv med

sh .xsession

Mvh
Kent
--
Demokrati er lige som den 29. februar - begge dele forekommer
en gang hver fjerde år.