hvis nyeste
Fra : Michael Korsgaard

Dato : 15-04-03 16:06

hej gruppe!
Hvordan får jeg php til at vise den nyeste tilføjet ting fra db´en!
Min tabel hedder tfspiland
Den skal så vise den nyeste der er tilføjet til db´en.
er der nogen som kan hjælpe?????? :|

MVH
Michael

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 15-04-03 16:14

"Michael Korsgaard" <miv_k@hotmail.com> wrote in news:3e9c1e7d$0$29524
$ba624c82@nntp04.dk.telia.net:

> Hvordan f†r jeg php til at vise den nyeste tilf›jet ting fra dbïen!
> Min tabel hedder tfspiland
> Den skal s† vise den nyeste der er tilf›jet til dbïen.
> er der nogen som kan hj‘lpe?????? :|

Hejsa

Under antagelse af at du bruger MySQL og at din tabel har en ID-kolonne med
auto_increment, så kan du bruge mysql_insert_id() til at finde det sidst
genererede ID, og dette kan du så bruge til at finde den pågældende række.

http://www.php.net/mysql_insert_id

--
Hyggehej
/Thomas

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 15-04-03 16:40

Thomas Lindgaard wrote:

> [...]
> genererede ID, og dette kan du så bruge til at finde den pågældende række.

En anden mulighed er:

"SELECT foobar FROM table ORDER BY id DESC LIMIT 1"

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 15-04-03 16:47

Kan du uddybe det lidt mere. Hvad skal der stå inde i fonktionen. jeg bruger
MYSQL Har en liste der hedder NR som er auto_increment og primerykey.
Min tabel hedder tfspiland.
Kan i hjælpe

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 15-04-03 16:47

Michael Korsgaard wrote:
> Kan du uddybe det lidt mere. Hvad skal der stå inde i fonktionen. jeg bruger
> MYSQL Har en liste der hedder NR som er auto_increment og primerykey.
> Min tabel hedder tfspiland.

"SELECT whatever FROM tfspiland ORDER BY tfspiland.NR DESC LIMIT 1"

Der er masse info at hente på både www.mysql.com og www.php.net i de
respektive dokumentationssider.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 16-04-03 09:44

> Kan du uddybe det lidt mere. Hvad skal der st† inde i fonktionen. jeg
> bruger MYSQL Har en liste der hedder NR som er auto_increment og
> primerykey. Min tabel hedder tfspiland.
> Kan i hj‘lpe

<?php

$db = mysql_connect(...);
mysql_query(
"INSERT INTO tfspiland (felt1, felt2) VALUES ('dyt', 'båt')",
$db
);
$last_id = mysql_insert_id($db);

?>

Læg mærke til at NR som er din auto_increment-kolonne ikke er nævnt i
INSERT-udtrykket, så den vil få næste auto_increment-værdi.

--
Hyggehej
/Thomas