Kønsopdelt undervisning
Fra : Kaare Rasborg

Dato : 15-04-03 10:35

Er der nogle der har erfaringer med at dele drenge og piger i forbindelse
med undervisningen i billedkunst?

Og hvad er jeres syn på kønsopdelt undervisning generelt?

Kåre Rasborg

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 15-04-03 14:16

Kaare Rasborg wrote:
> Er der nogle der har erfaringer med at dele drenge og piger i
> forbindelse med undervisningen i billedkunst?

Det er forskelligt for hvilken klasse man har.

> Og hvad er jeres syn på kønsopdelt undervisning generelt?

En rigtig dårlig idé. Halvdelen af verden består af de to køn - hvorfor skal
man dog undervise og opdrage de to køn som om det andet ikke eksisterede?

Man kan godt mene at der er nogle fordel ved at adskille de to køn, men det
er dog vigtigt at både piger og drenge kan se, at det andet køn kan
noget -ellers ender det jo med at de får et yderst kunstigt forhold til
hinanden.

--
ahw

Fra : Jeppe Møller

Dato : 30-04-03 08:38

> Er der nogle der har erfaringer med at dele drenge og piger i forbindelse
> med undervisningen i billedkunst?

Nej, skrivende tid kan jeg ikke se den store fordel heller. Det kune da
være sjovt at arbejde fokuseret med drenge- og pige udtryk i billedkunsten,
det tror jeg kunne give god basis for diskussion i evaluering med eleverne.

> Og hvad er jeres syn på kønsopdelt undervisning generelt?

I idræt skal eleverne opleve en kønsadskilt undervisning (også). Jeg tror
mere det er et levn fra fortiden hvor vi var bange for hinandens kroppe.
Principielt burde idræt på dette punkt ikke adskille sig fra andre af
skolens fag.
Jeg tror det er lærerigt for eleverne at opleve kønsopdelt undervisning- og
den erfaring de bliver rigere bør de da heller ikke være foruden.
Set over en bred kam bør undervisningen dog foregå med elever af begge køn-
en sidebemærkning: 'Hvilket flere sproglige gymnasieklasser nok får svært
ved at leve op til.'

Fra : Per Rønne

Dato : 30-04-03 10:16

Jeppe Møller <jeppem@gjk.dk> wrote:

> Set over en bred kam bør undervisningen dog foregå med elever af begge køn-
> en sidebemærkning: 'Hvilket flere sproglige gymnasieklasser nok får svært
> ved at leve op til.'

Men nu bliver liniedelingen ophævet.

I stedet fås et halvt års introperiode, hvorefter eleverne opdeles i fem
fagpakker: klassisk-sproglig, nysproglig, samfundsfaglig, biologisk og
matematisk-fysisk. For at bruge grengymnasiets traditionelle
betegnelser.

Frem til efterårsferien »prøver« eleverne så de enkelte fag, hvorefter
de skal aflevere »ønskeseddel«. Mellem efterårsferie og juleferie dannes
der så hold, fordeles lærere og ansættes løst ansatte lærere [hvilket
kan blive svært, da der findes en regel om at man højst kan få
supplerende dagpenge i 52 uger inden for de sidste 70 uger; de kan så
ikke fortsætte med at have klasserne i 2g].
--
Per Erik Rønne