Problemer med NULL i Access
Fra : Christian Svenstrup

Dato : 14-04-03 15:08

Hej.

Er der mon et af jer kloge hoveder som kan greje denne her?

Jeg arbejder med ASP og Access i PWS i WIN98. Her prøver jeg at opdatere
nogler felter i en Access-database med brugerinput fra en formular. Hvis et
af tekstfelterne er blanke, udskrives en fejlmeddelelse om at der ikke
tillades strenge af Null-længde i dette felt.
Åbner jeg databasen i Access kan jeg godt se at der ikke tillades Null. Det
mærkelige er bare, at jeg tidligere (har geninstalleret windows98 og PWS)
har kunnet indtaste et blankt felt og at det så godt vil gemmes i databasen.
Hvis jeg i Access sletter feltet og lader det stå tomt, brokker den sig
heller ikke. Jeg har ovenikøbet asp-siderne liggende på et web-hotel, hvor
der heller ikke er noget brok. Hvorfor fejler siden så i Win98 og PWS nu????

Er der en eller anden indstilling et sted som kan få access-driveren til at
ignorere at der indsættes tomme strenge i tekstfelter, hvor Null-længde ikke
er tilladt?

Mvh.

Christian

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-04-03 16:28

Christian Svenstrup skrev:

> [...]
> fra en formular. Hvis et af tekstfelterne er blanke, udskrives
> en fejlmeddelelse om at der ikke tillades strenge af

Nej - det der ikke er tilladt er strenge af nul-længde (bemærk
antallet af l'er). Der er forskel på null (engelsk "null") og nul
(engelsk "zero").

Null-værdier er forbudt hvis feltet er markeret som Required
(Obligatorisk). Nullængdestrenge er forbudt hvis egenskaben "Tillad
nullængde" er sat til nej.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Svenstrup

Dato : 14-04-03 16:47

> [...]
>
> Null-værdier er forbudt hvis feltet er markeret som Required
> (Obligatorisk). Nullængdestrenge er forbudt hvis egenskaben "Tillad

Tak for den præcisering. Det er altid rart at blive klogere. Men det jeg
virkelig ikke forstår er, at på begge de ASP-webhoteller jeg har lejet mig
ind på virker mit program, men i Win98 med PWS virker det ikke efter
geninstallering af windows. Det har tidligere virket!

Mvh.

Christian Svenstrup

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-04-03 09:14

Christian Svenstrup skrev:

> Men det jeg virkelig ikke forstår er, at på begge de
> ASP-webhoteller jeg har lejet mig ind på virker mit program,
> men i Win98 med PWS virker det ikke efter geninstallering af
> windows. Det har tidligere virket!

Er der forskel i Access-versionerne? Nullængdeproblemet er først
aktuelt med Access 2000, hvor tekstfelter som standard har Tillad
Nullængde = Nej. Jeg ved ikke om standardindstillingen er ændret i
Access XP.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Svenstrup

Dato : 15-04-03 21:56

> [...]
> aktuelt med Access 2000, hvor tekstfelter som standard har Tillad
> Nullængde = Nej. Jeg ved ikke om standardindstillingen er ændret i

Nej, det er Access2000 der er brugt hele vejen igennem. Men kan du forklare
mig, hvorfor jeg ikke kan slette et felt der ikke tillader nullængde fra et
asp-script, når jeg kan i Access-databasen? Hvis jeg via Access2000 går ind
i databasen og efterlader et felt blankt, så er der ingen problemer, men
hvis det er via asp, så er helv..... løs!

Christian Svenstrup

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-04-03 22:21

Christian Svenstrup skrev:

> Nej, det er Access2000 der er brugt hele vejen igennem. Men
> kan du forklare mig, hvorfor jeg ikke kan slette et felt der
> ikke tillader nullængde fra et asp-script, når jeg kan i
> Access-databasen?

Du kan ikke slette et felt fra en enkelt post. Du kan derimod
tildele feltet en ny værdi. Den værdi kan være "" (den tomme
streng) eller null - eller noget helt trejde.

Hvis du bruger en opdateringsforespørgsel (som i asp) er det ganske
tydeligt hvilken værdi der tildeles. Her vil null-værdier kun komme
på tale hvis du eksplicit angiver dem.
Det er anderledes når du arbejder direkte i Access. Her vil den
tomme streng automatisk blive erstattet med null - og dermed kan
opdateringen godt gennemføres. Jeg ved ikke hvor konsekvent
erstatningen foretages, men jeg har endnu ikke kunnet finde et
tilfælde hvor "" ikke erstattes med null.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Christian Svenstrup

Dato : 17-04-03 13:05

> [...]
> erstatningen foretages, men jeg har endnu ikke kunnet finde et
> tilfælde hvor "" ikke erstattes med null.

Tusinde tak for dit lærerige svar.

Mvh.

Christian Svenstrup