Dårlig mave
Fra : Kennel Foxy Spots

Dato : 14-04-03 14:07

Hej alle sammen.....

vi har en hanhund, som i et pr.dage har haft tynd mave. (tynd som vand) Han
er 3 år gammel...

vi troer at han moske har fåget en mave-forkøelse. Er der nogen som kender
nogle hus-råd, hvad man eventuel kan give ham , så han`s mave kan fungere
ordenlig igen..

Han har ikke fåget andet foder, end han plejer, og godt med vand.

Mang bjæf fra Gitte

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 14-04-03 14:46

Hej Gitte
"Kennel Foxy Spots" <foxy@os.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som kender
> nogle hus-råd, hvad man eventuel kan give ham , så han`s mave kan fungere
> ordenlig igen..

Uha, dårlig mave kender jeg alt for godt til, Nicki har nemlig haft en del
af dårlig mave, men efter vi har skiftet foder, har vi stort set ikke haft
problemer, så det er jo dejligt.
Nå, men et godt råd vil jeg da mene jeg kan hjælpe med

Kogt kylling med kogte ris, det er ikke alene godt for maven, men hundene
elsker det ( i hvert fald Nicki ). Den kogte kylling kan også erstattes med
torskerogn. Sidst Nicki havde dårlig mave, fik jeg så endnu et godt råd her
i gruppen, nemlig mariekiks.

Prøv evt at lad ham faste en dags tid, og så igang med skålekosten, altså
kylling ( torskerogn ) og ris, så skal du se, så bliver hans mave snart god
igen.

Der er ikke blod i hans afføring vel? for hvis der er det, ville jeg nok
lige tage en tur forbi dyrlægen.
Det ville jeg nu også gøre hvis det bliver ved, men prøv engang skånekosten
først, og se et par dage frem.

God bedring med ham

Mange hundehilsner fra
Bolette og Nicki ( der kender alt for godt til det med dårlige maver )

Fra : Kennel Foxy Spots

Dato : 14-04-03 14:59

Hej Bolette Niciki....

Tak for rådet...... Det vil vi prøve.

Han har heldigvis ikke blod i han afføring, og bliver det ved vil vi
naturligvis også tage til dyrlægen..... Jeg har bare den opfattelse, at
dyrlæger er lidt hurtig på aftrækkerne med hensyn til pencelin og ligende
medecin, som svækker hundens egen forsvar-system yderlig. Så er det noget
men selv kan afhjælpe med, på en fornuftig måde, er det bestemt det jeg går
ind for....

Mange tak Gitte....

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 14-04-03 15:20

hej igen

> Tak for rådet...... Det vil vi prøve.

Velbekomme

> [...]
> medecin, som svækker hundens egen forsvar-system yderlig. Så er det noget
> men selv kan afhjælpe med, på en fornuftig måde, er det bestemt det jeg

Ja, det har du nok ret i, i hvet fald nok i de fleste tilfælde, selvom det
var faktisk vores dyrlæge der har fortalt os med kyllingen og risene, men
det var som du også skriver en kombination af pencelin.

Held og lykke

Mange hlsner fra

Bolette

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 14-04-03 17:15

En god ide er også at koge hans drikkevand ( husk at afkøle det før
servering) indtil hans mave er i orden igen. Husk at fordele hans måltider
over mange måltider f.eks. 6 små måltider om dagen, dette selvfølgelig også
kun til hans mave er i orden igen.
/Carina

råd til mad til dårlige maver:
kogt vand
kogt sej
havresuppe / grød
A38

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 14-04-03 17:24

"Carina Enevoldsen" <hybrid@aussies.dk> skrev i en meddelelse
> havre / grød
> A38

Nååååå ja forsøren da, det plejer jeg da også at gi' Nicki, sorry. Godt
andre også kommer med godt råd nu hvor jeg har glemt halvdelen *GGGG*

Mange hilsner fra
Bolette

Fra : Is

Dato : 14-04-03 20:04

Jeg vil kun tilføje til det Bolette lige har skrevet !!

Min dyrlæge foreslår altid ingen mad i et døgen, kun kogt vand, derefter
start med noget "skåne kost"

Noget "surmælk" af en art er vel også godt at starte på !!

Men hensyn til at dyrlæger er hurtige til at udskrive piller ! så vil jeg da
føle det lidt underligt, hvis jeg kom til dyrlæge med en hund med "dårlig
mave" og så jeg blev sendt hjem med en "kostplan" og så besked om, at hvis
det ikke hjælper, så kom igen og få nogle piller om et par dage!!!!

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Benedikte Skibsted A~

Dato : 14-04-03 21:33

> [...]
hvis
> det ikke hjælper, så kom igen og få nogle piller om et par dage!!!!

Da vores hund sidst havde dårlig mave anbefalede vores dyrlæge ZooLac (der
genopretter mavetarm floraen hos dyr); sammen med skåne kost til maven var
normal igen, og dernæst at gå gradvist tilbage til normal kost. ZooLac kan
vist også købes på apoteket, og er ikke receptpligtigt.
Vores hunds mave var helt normal på mindre end et døgn, og jeg har hørt
andre har haft gode resultater med det også.

Mange hilsner
-Benedikte.

Fra : Ditte K

Dato : 15-04-03 13:16

Hej

Som Benedikte skriver er det værd at prøve ZooLac, da det bare er
mælkesyrebakterier. Noget andet er Canikur som er nogle store tabletter, der
kan knuses og blandes med vand til en grød, som du så kan prøve at få hunden
til at spise på den ene eller anden måde.

Ellers er det altid godt lige at høre dyrlægen ad...

Ditte

Fra : skingur

Dato : 15-04-03 16:39

Min dyrlæge foreslog Gaio, da Gandalf havde dårlig mave.. 2 spsk dagligt
i 14 dage (hvis ikke din hund er en mikroskopisk dværggravhundehvalp
skal du nok give den lidt mere end 2 spsk!!!)

Kogt kylling og ris i en uges tid...jeg koger altid rigeligt, også får
hele familien det i en uge! Kogt kylling og ris er nemlig udemærket
fundament for en gang wokmad med grøntsager og stærk sovs!!!!

Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-04-03 16:47

> [...]
> ordenlig igen..
>
> Han har ikke fåget andet foder, end han plejer, og godt med vand.

Hej Gitte

Hvis han ellers virker frisk, så giv ham noget tørt franskbrød, med en lille
smule youghurt, eller et andet syrnet mælkeprodukt. Du må ikke opbløde
franskbrødet, da det skal optage en masse af vandet. Hvis det virker, så
begynd med noget mørkt rugbrød, så maven også får lidt at arbejde med.
Ellers et fastedøgn, efterfulgt af kylling og ris. Men prøv først det tørre
brød, det kan eventuelt skåne ham for en meget øm bagdel.

M.V.H......Benny..

Fra : René Kofoed

Dato : 18-04-03 21:48

Hej Gitte.
Som andre skriver, afsted til dyrlæge eller apotek efter Zoolac. Det virker
i løbet af 1 behandling, alt efter hvor tyndt "problemet" er !!. Altid godt
at have på lager.
Håber at hunden snart er okay igen!!
MVH Susanne.